۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۱۴۴۳۳۵
حجت الاسلام ادبی:

عرفان‌های نوظهور با شیوه‌های همه فهم به تخریب عقاید اصیل دینی می‌پردازد

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: عرفان های نوظهور با شیوه های ساده نگارانه و همه فهم ارائه می شود و با این روش گرایش‌های خود را افزایش می دهد.
حجت الاسلام محمد جواد ادبي، رييس انجمن مفاخر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمدجواد ادبی، عصر روز گذشته در همایش نقد و بررسی عرفان های نوظهور در دانشگاه تبریز شناساندن عرفان اصیل اسلامی به نسل جوان جامعه را مانع از گرایش آنها به سوی عرفان های نوظهور و کاذب دانست و اظهار داشت: متأسفانه نسل جوان جامعه شناخت بسیار ضعیفی از عرفان های ناب شیعی دارد.

 

وی هدف اصلی مروجان عرفان های کاذب را رواج افکار التقاطی و غلط از دین و تضعیف اندیشه های ناب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این عرفان های نوظهور که همواره تعدادشان رو به افزایش نیز است، با حمایت همه جانبه دشمنان اسلام به دنبال تسلط بر افکار نسل جوان هستند.

 

حجت الاسلام ادبی با بیان این‌که شناخت عمیق و حقیقی از عرفان اصیل اسلامی مانع از گرایش نسل جوان به سوی فرقه های نوظهور می شود، تصریح کرد: زبان عرفان اسلامی اگر حالت پیچیده نداشته و قابل فهم همگان باشد، گرایش به عرفان های نوظهور وجود نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به این‌که عرفان های نوظهور با شیوه های ساده نگارانه و همه فهم ارائه می شود و با این روش گرایش های خود را افزایش می دهد، تاکید کرد: این گونه عرفان ها که حتی نمی توان عنوان عرفان به معنای حقیقی اش را نیز بر آنان نهاد، از سوی شیادانی تبلیغ می شود که اهدافی غیر از هدف عرفان ناب اسلامی دنبال می کنند.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ادامه داد: عرفان های التقاطی و انحرافی با بدعت گذاری در دین زمینه ترک سنت های اسلام را در سطح جامعه فراهم می کنند، نسل جوان عطش عرفانی دارند و عدم معرفی عرفان اسلامی موجب جذب آنان به عرفان های نوظهور می شود.

 

حجت الاسلام ادبی با بیان این‌که مدعیان عرفان های نوظهور تنها به دنبال ترویج فرهنگ منحرف بیگانگان در جامعه هستند، گفت: مسائلی مانند یوگا که ورزش نامگذاری شده در حقیقت یک نوع نگرش متافیزیکی است که واقعیت ندارد و در حقیقت ورزش نیست، حقیقت آن است که عرفان نوظهور با موضوع های متافیزیک رایج شده و انرژی درمانی یکی دیگر این نمونه‌ها است.

 

وی با بی اساس خواندن مدیریت متافیزیک، تصریح کرد: عالم متافیزیک بر ما محاط است و مدیریت از طرف انسان ممکن نبوده و از جمله مواردی که در این خصوص در جامعه مطرح می شود، احضار روح است که مثل سایر عرفان های نوظهور دیگر غیرواقعی است، اما باید دانست که دنیای اجنه واقعیت دارد.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در پایان خواستار مطالعات دقیق و توجه مبلغان دینی در جهت نشر و تبیین ابعاد و مبانی عرفان ناب اسلامی شد و گفت: حقیقت آن است که نبود شناخت مناسب از عرفان اصیل اسلامی مهم ترین عامل گرایش به سوی این عرفان های انحرافی محسوب می شود.

 

گفتنی است، نخستین همایش نقد و بررسی عرفان های نوظهور به همت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تبریز و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز با حضور طلاب و دانشجویان مراکز علوم دینی و آموزش عالی شهر تبریز برگزار شد./935/پ202/ب 

ارسال نظرات