۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۴۵۸۶
آیت الله علوی گرگانی:

رها کردن بقاع متبرکه فاقد شجرنامه به صلاح نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علوی گرگانی گفت: بقاع متبرکه ای که در کشور وجود دارند اما تحقیقات در مورد اصل و نسب آن امامزاده به جایی نرسیده است را نمی توان به خاطر نداشتن شجره نامه متروکه کرد.
1/ آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد علی علوی گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم شنبه شب در دیدار مدیرکل و مسؤولان اوقاف و امور خیریه استان قم، با اشاره به گزارشات ارائه شده از سوی مدیر کل اوقاف استان قم، گفت: گزارشات ارائه شده نشان دهنده این است که اقدامات مناسبی در زمینه وقف صورت گرفته است.

 

این استاد برجسته درس خارج معرفی امامزادگان را از اولویت های کاری سازمان اوقاف ذکر کرد و ابراز داشت: در این راه سازمان اوقاف می تواند از وجود حوزه های علمیه و مراجع تقلید استفاده کند.

 

آیت الله علوی گرگانی بر ضرروت معرفی صحیح امامزادگان برای آشنایی بیشتر مردم تأکید کرد و اظهار داشت: مسؤولان امر می توانند در قالب الواح مشخص شده اطلاعات مربوط به اصل و نسب ایشان را در اختیار مردم قرار دهند. 

 

وی ادامه داد: هماهنگی مسؤولان اوقاف با یکدیگر می تواند نقش مهمی را در راستای شناساندن امامزادگان به مردم بویژه نسل جوان ایفا کند.

 

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: بقاع متبرکه ای که در کشور وجود دارند اما تحقیقات در مورد اصل و نسب آن امامزاده به جایی نرسیده است را نمی توان به خاطر نداشتن شجره نامه متروکه کرد.

 

آیت‌الله علوی گرگانی بقاع متبرکه را مکانی مقدس برای مردم دانست و گفت: مردم متوسل به امامزداگان هستند و مسدود کردن بقعه ای به دلیل نداشتن شجره نامه به صلاح نظام نیست.

 

وی وظیفه مسؤولان سازمان اوقاف در قبال موقوفات را سنگین ارزیابی کرد و اظهار داشت: مسؤولان باید مراقب اموال وقفی باشند و حق آنها را به خوبی ادا کنند.

 

این استاد برجسته درس خارج با اشاره به این که موقوفات به دو دسته تقسیم می شوند، ابراز کرد: دست متولیان در موقوفات عام باز است اما در موقوفات خاص نمی توان خلاف نیت واقف در آن دخل و تصرفی کرد. 

 

وی با بیان این که اقدامات مناسبی باید از عواید موقوفات عام صورت گیرد، اظهار کرد: از موقوفات عامه باید همه مردم استفاده کنند و بهترین کارها را از درآمد موقوفات باید انجام داد. 

 

آیت الله علوی گرگانی با تأکید بر این که مسؤولانی مورد اعتماد باید برای موقوفات عام انتخاب شوند، ابراز داشت: از موقوفات باید استفاده فرهنگی و اجتماعی کرد و این امر با وجود افراد سالم محقق می شود. 

 

این استاد برجسته درس خارج با بیان این که اخذ هزینه برای دفن اموات مشکلی ندارد، گفت: دریافت ها باید در حد متعارف باشد و از گرفتن هزینه های غیر معمول باید پرهیز کرد./927/پ202/ج

 

ارسال نظرات