۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۴۴۶۵۷
دیده بان حقوق بشر اعلام کرد؛

عربستان سعودی دست از محاکمه معترضان بردارد

خبرگزاری رسا ـ دیده بان حقوق بشر از عربستان سعودی خواست از محاکمه و مجازات مردم دست بردارد.
تشييع پيکر سه جوان شيعه در عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رویترز، گروه بین المللی دیده بان حقوق بشر روز یکشنبه از عربستان سعودی خواست محاکمه و مجازات افرادی که به طور مسالمت آمیز تظاهرات می کنند را متوقف کند.


این گروه بین المللی درخواست خود را پس از آن مطرح کرد که ماه گذشته دولت عربستان 19نفر را به جرم تحصن در مقابل یک زندان محاکمه کرد.


نیروهای امنیتی دهها نفر را که در تاریخ 23 سپتامبر در نزدیکی یک زندان تحصن کرده و خواستار آزادی بستگان خود شده بودند دستگیر کردند. تظاهرات کنندگان و یک فعال حقوق بشر گفتند که پلیس معترضان دستگیر شده را که میان آنها زن و بچه نیز حضور داشتند برای یک روز بدون آب و غذا زندانی کردند.  

 

به گزارش رویترز در تظاهرات جداگانه ای که همان روز برگزار شد تعداد زیادی از معترضان در مقابل کمیسیون حقوق بشر سعودی که یک نهاد دولتی است جمع شدند و خواستار آزادی بستگان زندانی خود شدند.


دیده بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده است: دایره محاکمه و بازجویی سعودی، 19نفر را در تاریخ 17 اکتبر به جرم ایجاد آشوب و فتنه و تجمع غیرقانونی محاکمه کرده است. 


فردای آن روز، 15نفر از متهمان به سه تا پانزده روز زندان محکوم شدند. دادگاه همچنین برای این افراد حکم تعلیقی پنجاه تا نود ضربه شلاق و دو تا پنج ماه زندان صادر کرده است.


بقیه دستگیرشدگان نیز قرار است روز 4 نوامبر محاکمه شوند.


جو استورک، نماینده دیده بان حقوق بشر در خاورمیانه گفت: به جای رسیدگی به نگرانی های معترضان، دولت سعودی از زندان و محاکمه استفاده کرده است. مجازات این افراد در راستای تلاش گسترده تر برای محدود کردن فعالان حقوق بشر در سراسر کشور است.


دیده بان حقوق بشر همچنین در گزارش خود اعلام کرد که مقامات سعودی به معترضانی که قصد برپایی تظاهرات مسالمت آمیز در بسیاری از نقاط کشور، از جمله ریاض، داشته اند حمله کرده اند./990/ب902/ک

ارسال نظرات