۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۴۴۷۳۲
آیت الله صفایی بوشهری:

مداحی و مرثیه‌سرایی از عوامل پایداری و احیای مکتب اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر مقام مداح را مقام معرفت و بصیرت افزایی دانست و گفت: مداحی و مرثیه سرایی از عوامل مهم پایداری و زنده ماندن مکتب اهل بیت(ع) است.
آيت الله غلامعلي صفايي بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در جنوب غرب، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، شب گذشته در دیدار اعضای کانون مداحان این استان اظهار داشت: مداحی و مرثیه سرایی یک سنت دیرپای الهی است و خداوند نخستین مداح در عالم وجود است؛ چرا که در قرآن خودش، پیامبرش را مدح و ثنا گفته است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به این که مداحی کار خدایی و یک وصف الهی است، بیان داشت: زمانی که محتوای مدح و مرثیه، دین، دیانت، اسلام و مکتب اهل بیت(ع) باشد مداحی شکل آسمانی به خود خواهد گرفت.

امام جمعه بوشهر در ادامه سخنان خود مداحی و مرثیه سرایی را محصول بصیرت، معرفت، تنظیم، تدوین، سرودن و انطباق آهنگ و نوا با متن و تمرین مداوم دانست و گفت: چون مدح و مرثیه در قالب شعر با مفاد دینی و اهل بیتی ارائه می‌شود دارای قدرت بالای تأثیر گذاری است.

وی یکی از عوامل مهم پایداری، استواری و زنده ماندن مکتب اهل بیت(ع) را مدح و مرثیه سرایی خواند و ابراز داشت: مدح و مرثیه، مدرسه‌ای برای آموزش آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) و جلب عواطف، محبت و موّدت مخاطبان به سوی خاندان پیامبر است.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان این که مقام مداح، مقام معرفت و بصیرت افزایی و هدایت است، افزود: باید مهم ترین ثمره‌ جلسات مداحی و سوگواری، افزایش بصیرت، محبت و موّدت مخاطبان نسبت به اسلام باشد.

استاد حوزه علمیه بوشهر دیگر نتایج جلسات مدح و مرثیه‌ اهل بیت را افزایش تقوا، استواری ایمان و بالا رفتن اخلاق دانست و خاطرنشان کرد: نگاه ما به این مقوله باید این گونه باشد و نه تنها به خاطر برپایی جلسات مدح و مرثیه‌ اهل بیت؛ گر چه این نیز بسیار مفید است. 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان این که استان بوشهر در محتوا، شعر و قالب دارای مدل بوده و از استان‌های صاحب سبک به شمار می‌رود، گفت: استان بوشهر دارای یکی از بی‌نظیرترین ساختارهای مدح و مرثیه است.

امام جمعه بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود همدلی و وحدت، ساختار منظم و متحرک غنای بالای شعر و آهنگ از لحاظ محتوا و قالب، همگامی سینه‌زنی و نوحه‌خوانی در عزاداری و تابعیت عزادار از نوحه‌خوان و شور همراه با شعور را از ویژگی‌های عزاداری سنتی بوشهر برشمرد و تصریح کردند: عزاداری سنتی بوشهری شکل عالی عزاداری در ایران است.

وی با اشاره به تاریخ تابناک مدح و مرثیه در استان در بخش‌های شعر، آهنگ و اجرا، تأثیرگذاری مداحی بوشهری را در افزایش بصیرت و معرفت دینی بسیار زیاد خواند و بیان داشت: میزان جذابیت بالای مداحی بوشهری، همه اقشار با هر فکر و عقیده‌ای را در بر می‌گیرد.

آیت الله صفایی بوشهری در ادامه تجمیع و ایجاد تشکل مداحان را سبب جلوگیری از آسیب رسیدن به مداح و مداحی و افزایش اطلاعات و بصیرت مداحان دانست و خطاب به مداحان گفت: همه تلاش خود را در جهت حفظ روش سنتی عزاداری استان به کار گیرید و تغییر شیوه و روش عزاداری را نوآوری ندانید؛ هر چند نوآوری یکی از ملزومات عزاداری است.

استاد عالی حوزه علمیه بوشهر در پایان سخنان خود با بیان ضرورت تلاش در جهت کنترل و غناسازی شعر و آهنگ و در نظرگرفتن زیبایی و متانت و حزین بودن نواها و آهنگ‌ها، خاطرنشان کرد: مداح به نوعی یک معلم است پس مداح باید در جلسات خود افزایش اخلاق و بالا رفتن سطح ایمان، تقوا، محبّت و موّدت اهل بیت(ع) را به مردم انتقال دهد./9454/پ202/س

ارسال نظرات