۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۴۵۰۱۰
امام جمعه ساری:

زیارت جامعه کبیره امام هادی منشور مدون شیعه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران از «زیارت جامعه کبیره» امام هادی(ع) به عنوان منشور مدون شیعه در عصر غیبت یاد کرد.
ديدار مديرعامل و جمعي از اعضاي خبرگزاري رسا با آيت الله طبرسي در ساري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به جایگاه والای امام هادی(ع)، گفت: ائمه اطهار (ع)، همگی حقیقتی واحد هستند و زندگی و عملکرد این امام یک نقطه عطف در تاریخ اسلام است.

 

وی اظهار داشت: در زیارت جامعه، اندیشه ولایت و رهبری به شکل جامع و نظام‌مندی به تصویر کشیده شده است بنابراین این مسأله بسیار مؤثر است کسانی که این نگاه را مورد هدف قرار می‌دهند در واقع، متوجه تئوری جامع امامت و ولایت ایشان بوده‌اند که این گونه آن را مورد هجمه قرار می‌دهند.

 

آیت الله طبرسی با بیان این که امام هادی(ع) برای شیعیان در موضوع نیابت عام و خاص، خطوط کاربردی ارائه کرده است، «زیارت جامعه کبیره» ایشان را منشور مدون شیعه در عصر غیبت توصیف کرد.

 

امام جمعه ساری با بیان این که حفظ شیعیان و نگهداری از آنان دغدغه اصلی امام هادی(ع) بود، افزود: با این دغدغه امام هادی(ع)، شاهد بیان دو زیارت‌نامه «غدیریه» و «زیارت جامعه کبیره» از طرف ایشان بودیم، یعنی امام علی‌النقی (ع) یک استراتژیکی را طرح‌ریزی کردند که در دوران غیبت شیعیان راه خود را پیدا کنند.

 

وی تقویت و حمایت از نیروهای انقلابی را از دیگر اقدامات امام هادی (ع) برشمرد و تصریح کرد: این امام همام با حمایت خود سعی داشتند؛ نیروهای انقلابی پویا، با نشاط و مجهز در صحنه حضور داشته باشند، در عین حالی که به امام پایبند و وفادار هستند، جلوی زور و ستم بایستند، البته در این حین به تقیه شیعیان تاکید داشتند، البته با توجه به تشکیل سازمان وکالت و به تعبیر بعضی از مورخین عرب گروه مخفی و سری که از زمان امام صادق (ع) پایه‌گذاری شده بود، امام دهم(ع) با گسترش این نهاد وکالت زمینه را برای ورود شیعه به دوران جدید مهیا ساختند.

 

آیت الله طبرسی با نام‌ بردن برخی از زیر ساخت‌های اجرایی امام علی‌النقی (ع)، ادامه داد: تبیین نزدیکی ولادت امام مهدی (عج) و روایات بسیار در رابطه حضرت ولی عصر ارواحناه فداه از سوی این امام همام انجام شده است، به طوریکه در کتاب «کمال الدین و تمام النعمة» جلد دوم صفحه 383 از امام هادی(ع) آمده است: «همانا امام پس از من فرزندم، حسن و پس از او فرزندش مهدی است که زمین را از قسط و عدل پر خواهد کرد و همان گونه از ظلم و جور پاک خواهد کرد».

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور علما و بزرگان در محضر امام هادی (ع) و نوید بشارت ولادت منجی به آنان، خاطرنشان کرد: هنگامی که عبدالعظیم حسنی نزد امام علی‌النقی(ع) برای عرضه دینش حاضر شد، امام نسبت به معرفی جانشینان بعد از خود مطالبی را بیان کردند که نشان از دغدغه امام نسبت به شیعیان عصر غیبت دارد.

 

وی با اشاره به ترس دشمن از ترسیم امام هادی در خصوص جریان نیابت عام و خاص و جایگاه امام، افزود: این هجمه‌هایی که نسبت به امام هادی(ع) که از سوی ملعون «شاهین نجفی» آن قطعه رکیک اجرا شده است، بی‌ربط نیست، چرا که این جریان سعی دارد، ماجرای ولادت امام زمان را منکر شود و محبت شیعیان به ایشان را بر هم زند و به همین جهت می‌خواهد نگاه تخریبی به این قضیه داشته باشد.

 

آیت الله طبرسی با بیان این که «زیارت جامعه کبیره» در هدایت توده شیعی و توده‌های مسلمان نقش غیرقابل‌انکاری دارد، در خصوص اهانت به ساحت مفدس امام هادی (ع)، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلش شدت اثرگذاری امام علی‌النقی(ع) در هدایت یافتن بسیاری از مردم است به ویژه در روزگار ما با کمال تعجب ملاحظه می‌کنیم که جمعیت‌های فراوانی به سمت حقانیت ائمه رهسپار هستند، بدون اینکه تبلیغات منسجمی داشته باشیم بنابراین این حقانیت خود ائمه اطهار(ع) است که توده‌های عظیم مردم در شرق و غرب عالم را به سمت هدایت حقه الهی سوق می‌دهند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی مازندران با اشاره به «خطبه غدیریه» امام هادی (ع) که در یکی از شب‌های غدیر ایراد کرده بودند، افزود: حضرت علی النقی علیه‌السلام در «خطبه غدیریه» به تبیین جایگاه امامت پرداختند و در «زیارت جامعه کبیره» منشور امامت را تبیین کردند

 

وی بیان کرد: در زیارت جامعه، اندیشه ولایت و رهبری به شکل جامع و نظام‌مندی به تصویر کشیده شده است بنابراین این مسئله بسیار مؤثر است کسانی که این نگاه را مورد هدف قرار می‌دهند در واقع، متوجه تئوری جامع امامت و ولایت ایشان بوده‌اند که این گونه آن را مورد هجمه قرار می‌دهند.

 

آیت الله طبرسی در وصف جایگاه «زیارت جامعه کبیره»، عنوان کرد: اگر بعضی از فرازهای جامعه‌ کبیره را کسی بفهمد، ممکن است وجودش منشأ خوارق عادات بشود؛ فلسفه‌ زیارت جامعه به این دلیل بود که لازم بود شیعه تکانی بخورد./950/د102/س

ارسال نظرات