امام جمعه مشهد:
غفلت از خدا و معنویات جوامع را گرفتار استثمار می کند
خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با تبیین فلسفه قیام امام حسین(ع) تاکید کرد: غفلت از خداوند تبارک و تعالی است که جامعه را در استثمار مستکبرین و عناصر شیطانی قرار میدهد و امام حسین(ع) نیز برای نجات مردم از این غفلت٬ قیام کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی، امام جمعه مشهد، روز گذشته در نشست علمی نهضت عاشورا و بیداری اسلامی که در جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، نکته مهم را شناخت واقعیت وقوع بیداری اسلامی و نسبت دادن اشخاص و جریانها به نهضت عاشورا دانست و گفت: عنوان بیداری اسلام٬ عنوانی است که در رهنمودهای مقام معظم رهبری مطرح شد.
وی افزود: برخی افراد در مقابل بینش رهبری٬ لفظ بیداری انسانی را مطرح کردند٬ غافل از این که فقط اسلام بیداریساز است٬ فطریات بیدارساز نیستند بلکه فطریات خودشان عامل به خواب رفتگی و انزوا در مقابل گرایشات و تمایلات میشوند، عاملی خارج از فطرت باید فطریات را احیا و بیدار کند تا در نتیجه بیداری در انسان صورت پذیرد و عاملی که باعث چنین کاری میشود٬ اسلام و آموزههای دین مبین است.
وی تصریح کرد: نقطه مقابل بیداری اسلامی٬ غفلت و سهو است که سهو، عامل غفلت و مسأله جدایی انسان از خداست، یعنی غفلت از خدا باعث تجاوز و تعدی جریانات شیطانی و مستبد میشود٬ انسانهایی که از خدا غفلت نمیکنند٬ هرگز گرفتار حقکشی جریانهای مستبد و حقکش جامعه نخواهند شد.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان عامل خروج انسان از غفلت را آموزههای دینی و توجه کردن انسان به خدا توسط دین دانست و گفت: هیچ چیز به اندازه دین نمیتواند انسان را متوجه خدا کند و وقتی ویروس غفلت از او خارج شد٬ بیداری بر این انسان و جامعه حاصل میشود، افزون بر توجه به اینکه نهضت عاشورا بیداریساز است٬ آموزههای دینی و جریانهای اسلامی٬ از منابع اسلامی و با منطق رهبر معصوم میتواند در جامعه بیدارساز باشد.
وی افزود: وقتی به جریان فکری و اندیشه حاکم بر امت اسلام و رویهای که در آنها شکل گرفته بود٬ مراجعه شود٬ به این نکته بر می خوریم که انسانها زندگی جمعی خود را جدای از دین و خدا تصور میکردند و اصل همزیستی و جریان زندگانی مادی خود را در حوزه جامعه میدیدند.
وی توضیح داد: ریشه اینکه امت اسلام تن به انحراف از رهبری و امامت داد، این بود که در بین آنان این چنین نمود کرد که زندگی اجتماعی ربطی به ارتقای معنویات ندارد و این تفکر باعث شد واقعیتی در امت اسلام پیش بیاید و آن غفلت از خدا بود؛ علت اینکه مردم در زمان ائمه اطهار(ع) از زندگی معنوی و معرفتی فاصله گرفتند نیز همین موضوع بود.
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد: تأسف امام علی(ع) از انحراف امت از این موضوع است که آنها رفاه٬ امنیت و توسعه اقتصادی را در قالب حکومتی دینی و معنوی ندیده و آن را در حکومت فردی همچون معاویه میدیدند، در زمان امام حسین(ع) نیز مردم با این بینش که امنیت٬ رفاه و معیشت خود را در زندگی معنوی امام حسین میدیدند٬ از ایشان دعوت کردند، اما هنگامی که با فشار یزیدیان٬ رفاه زندگی اجتماعی خود را با معنویات در خطر دیدند٬ در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: مردم کوفه بیدین نبودند٬ بلکه میخواستند زندگی کنند و برای زندگی بهترین راه را انتخاب کنند، آنها میخواستند در سایه عدل فرزند امیر مؤمنان(ع) زندگی کنند ولی زمانی که دریافتند این امر امکانپذیر نیست٬ تصمیم به از بین بردن حسینبنعلی(ع) گرفتند.
وی با تأکید بر اینکه وقتی ترسیم زندگی اجتماعی بدون خدا، هدف باشد٬ نتیجه آن٬ حاکم شدن ظلم و ستم بر جامعه است٬ گفت: بیداری یعنی نجات از غفلت٬ رسیدن به این نکته که در زندگی اجتماعیسیاسی٬ خدا وجود دارد و غفلت از خداست که جامعه را در استثمار مستکبرین و عناصر شیطانی قرار میدهد و امام حسین(ع) نیز برای نجات مردم از این غفلت٬ قیام کردند.
امام جمعه مشهد عنوان کرد: انقلاب کربلا بیدارساز بود٬ مردم را متوجه خدا کرد و آنها به این نکته رسیدند که در زندگی سیاسیاجتماعیشان وجود خدا لازم است، قیام امامان به نام خدا و رأی خدا بود تا بیدارساز مردم شود٬ قیام کربلا راه و رسم بیداری را نشان داد که برای رسیدن به خدا باید وارد مبارزه شد.
وی در پایان گفت: اگر در صحنه عملیاتی این این امر واقع نشود٬ باید به گونهای باشد که در عواطف مردم جای خود را پیدا کند٬ همان گونه که در کربلا عمل به این کار تا عصر عاشورا به عهده امام حسین(ع) بود و پس از آن بر عهده امام سجاد(ع) قرار گرفت؛ رسالت امروز روحانیت نیز در تبیین زوایای قیام امام حسین(ع) است تا بیدارسازی در جوامع اسلامی گسترش یابد./932/پ202/ج
ارسال نظرات