۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۶۸۲۴
قاری ممتاز بین‌المللی؛

انس با قرآن از شاخصه‌های سبک زندگی دینی است

خبرگزاری رسا ـ قاری ممتاز بین‌المللی گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی سبک زندگی دینی حضور قرآن در زندگی و انس با آن است، کسی که خواستار زندگی دینی است باید روح قرآن در او دمیده شده باشد.
زندگي قرآني
حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای، قاری ممتاز بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره جایگاه قرآن در زندگی گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی سبک زندگی دینی حضور قرآن در زندگی و انس با آن است، کسی که خواستار زندگی دینی است باید روح قرآن در او دمیده شده باشد.
 
وی افزود: رابطه کسی که از ابتدای نوجوانی با قرآن انس یافته بسیار متفاوت است با کسی که پس از گذشت این دوران بخواهد به قرآن روی بیاورد.
 
این قاری ممتاز بین‌المللی با بیان این‌ حدیث که «من قرأ القرآن و هو شاب مؤمن، اختلط القرآن بلحمه و دمه» خاطرنشان کرد: آمیخته شدن گوشت و خون با قرآن کنایه از ماندگاری روح قرآن برای انسان دارد، همچنین فرموده که به وسیله قرائت، قرآن با گوشت و پوست انسان تنیده می‌شود.
 
حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای ادامه داد: انس با قرآن در بخش قرائت یا مفاهیم قرآن به هر شکل، عقیده انسان را در مسائل دینی و زندگی بازتر می‌کند، انس با قرآن سبب واقعی‌تر دیدن زندگی انسان می‌شود.
 
وی گفت: بدون آشنایی با خواندن قرآن، ره یافتن به مفاهیم عمیق قرآنی ممکن نیست، از این رو وظیفه هر مسلمانی است که یادگیری روخوانی قرآن را سرلوحه کارهای خود قرار دهد.
 
این قاری ممتاز بین‌المللی خاطرنشان کرد: گاه مشاهده می‌شود که افراد با توجیه این‌که اصل مفاهیم و ترجمه قرآن است از یادگیری قرائت دوری می‌گزینند.
 
وی ادامه داد: ما قصد عمل به معارف و مفاهیم قرآنی را داریم، که شرط اصلی عمل به قرآن توانایی قرائت آن است، هر کس ادعا می‌کند کتاب من قرآن است باید توانایی روخوانی آن را داشته باشد.
 
وی گفت: قرائت قرآن و توجه به مفاهیم امری نیست که نتوان آن دو را با یکدیگر جمع کرد، این گونه نیست که اگر کسی به قرائت قرآن بپردازد خود را از مفاهیم دور کرده است.
 
حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای با بیان این‌که پرداختن به قرائت تخصصی زمینه جذب افراد عادی به قرائت قرآن و در نهایت انس با آن را فراهم می‌کند، ادامه داد: همان‌طور که اخلاق نیکو و پسندیده، سبب جذب انسان به دین می‌شود، تلاوت نیکو و زیبا نیز این جذاب و دعوت کننده به دین است، چه این‌که تلاوت‌های استاد عبدالباسط بیش از ده‌ها نفر را مسلمان کرده است.
 
وی ادامه داد: تنها نباید به قرائت قرآن بسنده کرد، قرائت قرآن دریچه بسیار خوبی برای ورود به دنیای مفاهیم و عرفان قرآن محسوب می‌شود، اما نباید در آن متوقف ماند.
 
این قاری ممتاز بین‌المللی خاطرنشان کرد: در دنیای پرتلاطم امروز و عصر ارتباطات که جذابیت‌های بسیاری وجود دارد و باید از روش جذابی مانند تلاوت قرآن استفاده کرد.
 
وی گفت: همان طور که فیلم و داستان هنر ترجمه مفاهیم قرآن به زبان همه فهم است، قرائت قرآن نیز، سبب ارتباط بیشتر مخاطبان با آیات الهی می‌شود، و از زبانی استفاده می‌کند که با دل انسان بازی می‌کند.
حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای اضافه کرد: در سال‌های اخیر پیشرفت قرآنی کشور در مقایسه با سایر مسلمانان یک پیشرفت استثنایی بوده است؛ هیچ کشوری مانند ایران چنین پیشرفتی نداشته است.
 
این قاری ممتاز بین‌المللی با اشاره به این‌که در این سال‌ها به حفظ و قرائت قرآن بسیار پرداخته شده است، ادامه داد: در ابتدای انقلاب به تعداد انگشتان دست حافظ قرآن نداشتیم، اما با گذشت 3 دهه حافظان بسیاری در کشور تربیت شده‌اند.
 
حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای بیان کرد: نباید جلوی ورود جوانان و نوجوانان را به عرصه قرائت قران گرفت، اما باید برای کسی که در این حوزه وارد شده جایگاه قرائت را نیز تعریف کرد.
 
گفتنی است حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای متولد سال 1353 است و از دوران نوجوانی به آموختن قرائت قرآن پرداخت؛ همچنین وی از سن 20 سالگی مشغول به اداره جلسات قرآنی شد که این جلسه در مسجد صدوق شهر ری به مدت 18 سال در حال برگزاری است، همچنین وی در سال 1386در مسابقات بین‌المللی قرآن در هندوستان در رشته قرائت حائز رتبه اول شد./914/ت302/ن
ارسال نظرات