۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۴۶۹۶۴
به همت شبکه اجتهاد منتشر شد؛

پرونده‌ تخصصی احکام ویژه عزاداری

خبرگزاری رسا _ شبکه اجتهاد در پرونده‌ای تخصصی به بررسی احکام ویژه عزاداری ماه محرم و صفر و نگاه به آن از دیدگاه علما و فقها پرداخته است.
محرم

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه اجتهاد در پرونده‌ای تخصصی به بررسی احکام ویژه عزاداری ماه محرم و صفر و نگاه به آن از دیدگاه علما و فقها پرداخته است.
این پرونده متشکل از شش بخش مختلف است با عنوان‌های بیانیه‌ها و توصیه علما، ادوات و وسایل، هزینه‌ها و مخارج، کیفیت مجالس، فعالیت‌های روزمره و عزاداری دیجیتال که در هر بخش احکام عزاداری، مجالس و محافل عزا به تناسب ذکر شده است. در بخش بیانیه‌ها و توصیه علما، نوشته، سخنرانی و یا استفتائاتی بیان شده که به تعظیم شعائر در اسلام و بررسی اهمیت عزاداری و روضه خوانی برای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) پرداخته شده است.

در بخش ادوات و وسائل، مجموعه استفتائات و احکام علما و مراجع در مورد استفاده از سیستم‌های صوت، استفاده از موسیقی، طبل و سنج، عَلَم و علامت، سینه زنی و زنجیر زنی، لباس، شال سبز برای غیر سادات، ساخت ماکت و سَمبُل، تصاویر منسوب به ائمّه اطهار(علیهم السلام) که می‌توان از آنها در عزاداری استفاده کرد جمع آوری شده است.
در بخش هزینه‌ها و مخارج، احکام و استفتائات مرتبط با شیوه‌های دریافت هزینه و یا تهیه مخارج هیئات و مراسمات و محافل روضه، مصرف و انتقال اموال هیئت، هزینه‌های عزاداری (اجرت مداح و سخنران، نذورات و...) و راه و رسم درست این کار گردآوری شده است.
کیفیت مجالس، عنوان بخش دیگری است که موضوعاتی چون روضه خوانی (اشعار، غلو، زبان حال، بیان خواب)، دعا و زیارت (ذکر مصیبت در اثناء دعا)، انجام و ترک واجبات، مجالس و دسته‌جات عزاداری، قمه زنی، لطمه زنی، نحوه گریه بر ائمه (علیهم السلام)، تعزیه (تشبه مرد به زن، بازی در نقش معصوم)، عزاداری بانوان (روضه زنانه)، برهنگی و خرافات را در خود جای داده است.
در بخش فعالیت‌های روزمره به مسائلی چون کار و تفریح در ایّام عزادارى، اصلاح و آرایش در ایّام عزادارى، تقارن ایّام شادی با ایام عزاداری و مجالس شادى در ایّام عزادارى  پرداخته شده است. آخرین بخش هم با عنوان عزاداری دیجیتال مجموعه نرم افزارها و سخنرانی ها و فایلهای مختلف صوتی و تصویری از علماء و مراجع و مجموعه مفید و متناسب با ایام محرم و صفر است.

علاقمندان می توانند این پرونده ویژه را در سایت اجتهاد به نشانی  http://ijtihad.ir/Mourning.aspx مشاهده کنند. /909/د102/ع
 

ارسال نظرات