۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۴۷۰۰۳
حجت الاسلام بهروزی‎لک:

نگرش سطحی آفت جدی مباحث مهدوی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام باقر(ع) گفت: نگاه‌های سطحی، فردمحورانه و غیرعمیق به مهدویت باعث شده که تنها به صورت فردی به حضرت مهدی(عج) توجه کنیم.
.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک، عضو هیأت علمی دانشگاه امام باقر(ع) امروز در کارگاه آموزشی شیعه شناسی با گرایش مهدویت در حوزه علمیه ارومیه که با حضور 150 نفر از طلاب و اساتید این مرکز علوم دینی همراه بود، اظهار داشت: یکی از مبانی طرح آموزه انتظار در فلسفه سیاسی اسلامی با محوریت شیعه این است که انسان‌ها نمی‌توانند بدون امام زندگی کنند.

 

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با ابراز تأسف از رواج برخی اعتقاد‌ات انحرافی در عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: انتطار به چند شکل مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها انتظار امدادی است، یعنی کسی بیاید و مشکل ما را حل کند. اگر ما به انتظار برای حل مشکل شخصی توجه کنیم، دچار نقص هستیم.

 

وی افزود: گاهی نگاه سوسیالیستی به مهدویت داریم تا به عدالت برسیم. عدالت مفهوم بزرگی است؛ اما همه خواسته ما از مهدویت نیست. نگاه عدالت‌محور به آرمان‌شهر دولت کریمه، ناقص و از نگاه‌های اشتباهی است که در جامعه مطرح می‌شود. اگر نتوانیم از فلسفه انتظار امروزین، کارکرد امروزین بگیریم، ناقص عمل کرده‌ایم.

 

حجت الاسلام بهروزی لک با اشاره به اعتقاد شیعه به مباحث مهدوی تصریح کرد: از نگاه شیعه، مهدویت آرمانی است که می تواند الهام بخش و مدل و الگوی توسعه و پیشرفت و برنامه ریزی ما باشد، اما نگاه‌های سطحی، فردمحورانه و غیرعمیق به مهدویت باعث شده است که تنها به صورت فردی به حضرت مهدی(عج) توجه نماییم و صرفا منتظر فرارسیدن جامعه و حکومت مهدوی باشیم.

 

وی ادامه داد: انتظار فرج زمانی بزرگترین فرج خواهد بود که الهام بخش برنامه ها و راهبردهای ما در عصر غیبت باشد و به صورت نه صرفا لسانی، بلکه در عمل و در برنامه ما تجلی کند، بدون تردید ما از این مرحله بسیار دوریم و آموزه مهدویت برای برنامه ریزی ما امری غریب و غیرالهام بخش باقی مانده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام باقر(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصلی ترین شاخص جنبش اسلامی این است که از اسلام نظریه سیاسی و حکومتی ارائه دهد، گفت: برخی جنبش ها فاقد این خصوصیت بودند یا کم رنگ بودند به طور مثال، اسلام گرایی امروز در ترکیه از ارائه یک نوع نظریه سیاسی اسلامی باز مانده است.

 

وی حضور روحانیت را شاخص دیگر جنبش اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: دخالت روحانیت و مرجعیت در یک جنبش به نوعی اسلامی قلمداد می شود ما جنبش نفت را به دلیل حضور روحانیت جدی تلقی می کنیم و امام حتی با تز جدایی دین از سیاست مخالفت می کند، امام خمینی(ره) جنبش اسلامی را هدایت کرد که توانست سیاست دینی روزآمد ارائه کند.

 

بنابر این گزارش، مباحث تخصصی شیعه شناسی و مهدویت، شناخت فرصت ها و چالش های شیعه در جهان اسلام، تاریخ تشیع، انحرافات و آسیب های شیعه در طول تاریخ تا به امروز و همچنین اهمیت تبلیغ با بههر مندی از ابزارهای نوین از جمله طرح شده در این دوره آموزشی بوده است./935/پ202/ب

ارسال نظرات