۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۴۷۴۸۵
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌غربی:

امر به معروف و نهی از منکر به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خوی عمل به امر به معروف و نهی از منکر را ضامن اجرای سایر احکام الهی در جامعه اسلامی دانست و گفت: این فریضه به یک فرهنگ عمومی و فراگیر در جامعه تبدیل شود.
امام جمعه شهرستان خوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌غربی امروز در جمع عزاداران حسینی این شهرستان با تأکید بر این‌که بی‌توجهی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: برای انجام این فریضه الهی باید از خود و خانواده شروع کنیم، سپس به دنبال اصلاح دیگران باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: خانواده به عنوان یکی از نهادهای تشکیل دهنده جامعه نقش بسزایی در تربیت فرزندان دارد، خداوند متعال در آیاتی از قرآن مجید می فرماید؛ پدران مادران همانطور که بر خوراک و پوشاک فرزندان خود رسیدگی می کنند، باید در قبال تغذیه روحی و تعلیم و تربیت آنان نیز احساس مسؤولیت کنند.

 

مسؤول ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوی ادامه داد: مراکز فرهنگی و تبلیغی، مساجد، صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز هر کدام در حوزه مأموریت و مسؤولیت خود رسالت سنگینی بر عهده دارند، تا فریضه امر به معروف و نهی از منکر به یک فرهنگ عمومی و فراگیر در جامعه تبدیل شود.

 

وی عمل به امر به معروف و نهی از منکر را ضامن اجرای سایر احکام الهی در جامعه اسلامی دانست و افزود: از مفاد آیات و روایات این‌گونه برداشت می شود که در هر جامعه ای فریضه امر به معروف و نهی از منکر عملی شود، بخش مهمی از دستورات الهی اجرا و زمینه تحقق مدینه فاضله فراهم می شود.

 

حجت الاسلام شکوری افزود: تفاهم میان اعضای خانواده، رعایت حقوق متقابل اعضای خانواده، ایجاد آرامش روحی و روانی در محیط خانواده و در نهایت تبدیل تلخی های زندگی به شیرینی ها از جمله آثار و برکاتی است که بر امر به معروف و نهی از منکر مرتبط می شود، اگر خانواده هایی را که این فریضه در آنان به صورت نسبی عملی می شود، مورد بررسی و مقایسه با سایر خانواده ها قرار دهیم، متوجه این برکات خواهیم شد.

 

وی با اشاره به نقش تربیتی مادران در ترویج فرایض دینی گفت: نقش سرنوشت ساز مادران را در تمامی صحنه ها  قابل مشاهده است، چه در ارتباط با مسائل تربیتی و چه در زمینه ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در محیط خانواده، در حقیقت نقش مؤثر زن در تعلیم و تربیت فرزندان کاملا محسوس است و دیگر اینکه مدیریت خانه بر عهده زن است و قدرت گسترش ارتباطات عاطفی میان اعضای خانواده از جمله هنرهای منحصر به فرد زنان است.

 

امام جمعه خوی حضرت زینب و سایر زنان حماسه ساز عاشورا را الگویی ماندگار برای بانوان در جهت تربیت دینی فرزندان دانست و گفت: شناخت و پیروی از امام، پرستاری از مجروحان، تشویق شوهر و فرزندان به حمایت از امام، دفاع از امام در میدان جنگ، رساندن پیام عاشورا و جلوگیری از ایجاد انحراف در اهداف قیام، تحقیر یزید در کاخ خود از جمله نقش آفرینی های حضرت زینب و سایر زنان اسیر در جنگ با یزیدیان بود.

 

حجت الاسلام شکوری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت های ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان خوی پرداخت و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوی یکی از ستادهای نمونه و موفق در سطح کشور محسوب می شود و امسال نیز این شهرستان از جمله شهرهای منتخب در اجرای امر به معروف و نهی از منکر(تذکر لسانی) بوده است.

 

وی برگزاری کلاس های احکام هفتگی برای اصناف و بازاریان در مساجد، برگزاری کلا سهای آموزشی برای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، همایش های وحدت میان روحانیت شیعه و سنی، چاپ پوستر و شعارهای مربوط به نماز جهت نصب در جلوی مغازه ها، درج حدیث هفته، راه اندازی سیستم صوتی در بازار به منظور پخش اذان و راه اندازی اکیب های نظارتی، برگزاری جلسات توجیهی را از جمله فعالیت های این ستاد برشمرد./935/پ202/ب

ارسال نظرات