۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۴۷۶۵۹
خطیب جمعه قطیف عربستان:

تهیه قانون اساسی نوین در کشورهای عربی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای شیعه عربستان از ادامه ظلم و ستم در برخی کشورهای عربی به شدت انتقاد کرد و تهیه قانون اساسی نوین و معاصر منطبق با اراده ملت را خواستار شد.
شيخ حسن صفار خطيب جمعه قطيف عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از راصد، حجت الاسلام شیخ حسن صفار، خطیب جمعه قطیف عربستان، شب گذشته در مسجد المصطفی(ص) این شهر بر لزوم نگارش قانون اساسی منطبق با اراده مردمی در کشورهای عربی تاکید کرد و گفت: حکومت های عربی باید قوانین نوین و معاصر منطبق با اراده ملت ها تهیه کنند و این آغاز راه زندگی سیاسی باثبات در کشور به شمار می آید.

 

وی افزود: این قانون اساسی از استبداد حاکم جلوگیری کرده و کشورها را از مشکلات و تنش ها به دور نگه می دارد. انتخابات آزاد و تاسیس کمیسیون های مردمی منتخب برای تهیه قانون اساسی می تواند حکومت را قدرتمند سازد.

 

حجت الاسلام صفار با اشاره به گسترش انقلاب های مردمی در جهان، تصریح کرد: حکومت هایی که تاکنون با طوفان بهار عربی مواجه نشده اند باید فورا دست بکار شده و قانون اساسی جدیدی را بر اساس خواسته و نظرات مردم تصویب کنند.

 

خطیب جمعه قطیف اظهار داشت: برخی حکومت ها به بهانه وجود کتاب و سنت از نگارش قانون اساسی خودداری می کنند، این امر بسیار محکومی است و پوششی برای استبداد و ظلم به شمار می آید.

 

این عالم شیعی ادامه داد: وجود قانون اساسی مکتوب برای آشنایی شهروندان با حقوقشان که به هوشیاری سیاسی و همبستگی بیشتر میان مردم و دولت می شود برای هر کشوری ضروری است. متاسفانه برخی چنین جلوه می دهند که قانون اساسی با کتاب و سنت مغایرت دارد.

 

وی درباره ظلم و ستم حکام اسلامی در قرن های گذشته یاد کرد و خاطر نشان ساخت: حکامی که از دوران حکومت اموی بر مسلمانان حکومت کردند به بعضی از آموزه های اسلامی و آیات قرآنی پایبند بودند و هیچ اعتقادی به برخی دیگر از آموزه ها و آیات نداشتند و نصوص را بر اساس مصالحشان تأویل می کردند.

 

صفار تاکید کرد: امت اسلامی در طول تاریخ از حکام مستبدی که با عنوان دین به قدرت رسیدند و سرنوشت مسلمانان را بازیچه خود قرار داند به شدت رنج بردند. آیات قرآن کریم و احادی نبوی نتوانست مانعی از طاغوت گری، استبداد و تاراج اموال مسلمانان از سوی این حکام باشند.

 

خطیب جمعه قطیف عربستان به تاکید تعداد فراوانی از علما و اندیشمندان بر تهیه قانون اساسی اشاره کرد و گفت: شیخ نائینی، امام خمینی، آیت الله سیستانی و جمال الدین اسد آبادی از برجسته ترین شخصیت هایی دینی بودند که به مقوله قانون اساسی توجه ویژه ای داشتند. امیدوارم ملت های عربی نظیر تونس و مصر و لیبی موفق به تهیه قانون اساسی توافقی شوند./980/ب902/ک

ارسال نظرات