۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۴۷۷۲۵
استاد حوزه علمیه قم:

دنیاطلبی آفت زندگی جوامع بشری شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان نسبت به مقام خود جاهل است که خودش را ارزان می فروشد، بیان داشت: اگر کسی حقیقت خود را بداند هرگز فریب دنیا را نمی خورد و با ایمانی والا از دنیا به عنوان سرایی در راستای سعادت و عاقبت به خیری خویش بهره می گیرد.
استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم شب گذشته در جمع عزاداران حسینی حسینیه ارشاد آمل با بیان این که انسان از مقام و مرتبه ای والا برخوردار است که حتی حضرت جبرییل نمی تواند به آن برسد، گفت: در قرآن کریم آیه امانت که در آن امانت الهی مطرح شده است سخن از انسان است که می تواند بار امانت را به دوش بکشد.

 

وی با اشاره به این که انسان نسبت به مقام خود جاهل است که خودش را ارزان می فروشد، بیان داشت: اگر کسی حقیقت خود را بداند هرگز فریب دنیا را نمی خورد و با ایمانی والا از دنیا به عنوان سرایی در راستای سعادت و عاقبت به خیری خویش بهره می گیرد.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که تعابیری که قرآن کریم در باب دنیا به کار برده است بسیار تند است و دلیلش این است که از بس انسان با این امور قرار دارد بدان دل می بندد، خاطرنشان کرد: آدمی به سرعت به ظواهر امر دل می بندد و گاه فکر می کند که هر چه وجود دارد در این دنیا است و به واقع دنیاطلبی آفت زندگی جوامع بشری شده است.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید بر این که انسان نباید به دنبال کار بی حاصل باشد  و باید سعی کند از زمان های خود بهترین بهره را در راستای تهذیب نفس و تکامل معنوی خویش ببرد، بیان داشت: انسان گاهی به هشتاد سال می رسد و آن قدر مشغول دنیا و مادیات آن بوده است که می بیند در پایان توشه ای را به همراه ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان شاید بتواند در بازی دنیا پیروز شود ولی زمانی که به سرای آخرت می رود می بیند ره توشه ای نداشته و مقام و مال دنیایی به سود او نبوده است، گفت: انسان نیامده است تا در دنیا بماند و تنها این جا را آباد کند و دین مبین اسلام به این امر اشاره دارد که انسان باید با عزت زندگی کند و نه به قیمت آن که آخرت را فراموش کند.

 

وی با اشاره به این که تا انسان می آید به ظاهر می پردازد فکر ابد در او نقش نخواهد بست، خاطرنشان کرد: گاهی ده ها سال از عمر انسان می گذرد ولی او لحظه ای به این نمی اندیشد که در کجا قرار دارد و به کجا خواهد رفت.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با تاکید بر این که عدم توجه به معرفت و حقیقت سبب می شود که انسان حقیقت وجودی خود را در بدن می بیند که فقط به ظواهر می پردازد، گفت: مشغول بودن در امور دنیایی سبب می گردد تا آدمی به درون خود توجه نکند ولی عده ای نیز هستند که اگر همه دنیا را به آن ها بدهید هرگز به آن مشغول نمی شوند که این خاصیت انسان فرهیخته و آگاه است./950/پ202/ب

ارسال نظرات