۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۴۷۹۲۰

امر به معروف با بروکراسی اداری رواج نمی‌یابد

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی گفت: فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با آئین‌نامه و بروکراسی اداری در جامعه ترویج نمی یابد.
ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر

علی اکبر پورجمشیدیان، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو فریضه مهم الهی همواره مورد غفلت و مهجوریت واقع شده‌اند، البته عدم شناخت صحیح این دو واجب و فروع دین در این مسأله بی‌تاثیر نبوده است.

 

وی با بیان این‌که فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با آئین‌نامه و بروکراسی اداری در سطح جامعه ترویج نمی یابد، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر بایستی به صورت فرهنگی همگانی در مبانی اخلاقی فردی و اجتماعی نهادینه شود، در غیر این صورت نمی توان با اعمال فشار راه به جایی برد.

 

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کار فرهنگی مناسب و در خور شأنی برای ترویج این دو فریضه الهی صورت نگرفته است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر بایستی از امور تشریفاتی و یا نگرش فرعی در فعالیت های فرهنگی خارج شود، از سوی دیگر مردم نیز باید با احساس تکلیف نسبت به انجام این واجب الهی گام بردارند.

 

پورجمشیدیان عمل به فرایض امر به معروف و نهی از منکر را ضامن اجرای دیگر احکام دینی در جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: امر به معروف از چنان جایگاه والایی در اسلام برخوردار است که ملاک برتری جامعه اسلامی بر دیگر جوامع است و از آنجا که خدا ملاک برتری را تقوا می داند، این فریضه باید با تقوای اجتماعی مرتبط باشد.

 

وی با بیان این‌که هرگاه در جامعه اسلامی این فریضه اقامه شود و مردم به این فریضه اقدام کنند، تقوای جامعه حفظ می شود و اگر ترک شود، جامعه دچار بی تقوایی و فساد می شود، افزود: امر به معروف و نهی از منکر به قصد اصلاح جامعه صورت می گیرد. بنابراین چون قصد اصلاح‌گری داریم، باید با خیرخواهی همراه باشد.

 

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که در ترویج این دو فریضه مهم الهی اولویت با کار فرهنگی است، گفت: مسأله دیگر رعایت تدریج در انجام این فریضه است. باید قدم به قدم پیش رفت. نمی‌شود به محض مواجه شدن با منکر، با توسل به زور مردم را از منکر بازداشت./935/د101/س

ارسال نظرات