ششمین نشست از دوره عاشورا شناسی برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین نجمالدین طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در ششمین نشست از دوره عاشورا شناسی که عصر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بحث در مورد عاشورا از منظر اهل تسنن و اسناد روایی آنها پرداخت.
وی در ادامه با بیان اینکه واقعه عاشورا در اکثر کتب تاریخی و روایی اهلسنت آمده است، افزود: بعضی از اهلسنت سعی داشتهاند که این واقعه را بپوشانند مانند کتاب طبقات ابن سعد که بخشی از آن مربوط به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود و اهلسنت آن کتاب را چاپ نکردند تا اینکه یکی از علمای شیعه با زیرکی و تلاش این کتاب را پیدا کرده و به چاپ رساند.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی با اشاره به اینکه طبرانی که از علمای اهلسنت است، اظهار داشت: این عالم شافعی 1200 سال قبل، کتاب المعجم الکبیر را تألیف کرد و بیش از صد صفحه از جلد سوم آن را به واقعه عاشورا و بازتاب آن حادثه در آسمانها و زمین پرداخته است.
وی ادامه داد: ابن حبان که یکی از علمای اهلسنت و در تاریخ 275 هجری قمری متولد شده بود، کتاب الثقات را تألیف کرد که در جلد دوم آن جریان انتقال سر مطهر امام حسین(ع) از کوفه به شام را به طور مفصل و با دقت در سندهای روایی آن ذکر کرده است.
این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ذهبی یکی از علمای سنی و بسیار متعصب به بنی امیه است، خاطرنشان کرد: ذهبی که شاگرد ابن تیمیه است، کتاب سیر الاعلام النبلاء را تألیف کرده و در جلد سوم آن مطالب و قضایای مهمی در مورد امام حسین(ع) نقل کرده و جریان شهادت امام حسین(ع) در کربلا را تأیید کرده است.
وی اضافه کرد: ذهبی در صفحه 280 جلد سوم کتاب سیر الاعلام النبلاء حملههای شدیدی به مختار و قیام وی کرده و فریادی که باید بر سر قاتلان اباعبدالله(ع) بکشد را بر سر مختار ثقفی میکشد؛ این مخالفت شدید ،مؤید شیعه بودن مختار است.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی در بیان شیعه و ولایی بودن مختار خاطرنشان کرد: این عالم سنی در قسمتی از کتاب خود، آورده است که مختار قبل از قیام امام حسین(ع) از مدینه به بصره میآمد و به صورت پنهانی تبلیغ حضرت اباعبدالله(ع) را میکرد، تا اینکه این تبلیغ پنهانی افشا شد، وی را زندان و پس از مدتی خلع لباس و به بیرون از شهر تبعید کردند.
این استاد حوزه عملیه قم با اشاره به متعصب بودن ذهبی و اینکه سند روایات مدح اهلبیت و مذمت دشمنان اهلبیت را صحیح نمیدانست تصریح کرد: وی در کتاب خود حدیث أمارَة را که از احادیث مذمت عبیدالله بن زیاد است را آوده و سند آن حدیث را صحیح میداند.
وی ادامه داد: در آن حدیث آمده که وقتی سرهای قاتلان اباعبدالله(ع) را به نزد مختار آوردند، ماری وحشتناک پدیدار شد و چندین بار از بین سرهای بریده شده عبور و در کنار صورت ابن زیاد توقف، بینی وی را نیش زده و بازمیگشت.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی ادامه داد: طبرانی در کتاب المعجم الکبیر خود آورده است که هر سنگی که روز عاشورا در شام از زمین برداشته میشد، زیر آن سنگ خود دیده میشد و هیثمی در کتاب مجمع الزوائد سند این روایت را صحیح و سلسله سند آن را از رجال معتبر اهلسنت میداند.
این محقق و استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: طبرانی در کتاب خود روایت دیگری آورده است که پس از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) چند روز آسمان رنگ خون داشت و سلسله سند آن روایت مانند سلسله سند روایات معتبر بخاری است.
وی اضافه کرد: همچنین در این کتاب آمده است که وقتی امام حسین(ع) شهید شد، آسمان سرخ شد و در ادامه آمده است که دروغگو از منافقین است و اگر این روایت دروغ باشد از منافقین هستم، و در جایی دیگر از این کتاب آمده که پس از شهادت حضرت اباعبدالله(ع) خورشید طوری کسوف کرد که ستارهها پدیدار شدند و همه فکر میکردند قیامت برپا شده است.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی خاطرنشان کرد: یکی از علمای اخیر اهلسنت که انسانی بی انصاف، بی سواد و متعصب است در کتاب «سید شباب اهل جنت» خود آورده است که کسوف خورشید از خرافات بوده و اعتقاد به وجود خون در زیر سنگها از اعتقادات غلوکنندگان شیعیان است چرا که این مطالب از اباطیل است.
وی با بیان اینکه در یکی از کتب اهلسنت آمده که بعد از قرآن معجزهای بالاتر از ابوحنیفه وجود ندارد، ابراز داشت: اگر یک شیعه به جای کلمه ابوحنیفه، کلمه علی(ع) را بگذارد، او را غلو کننده میخوانند و این در حالی است که هیچیک از اهلسنت گوینده آن صحبت را غلوکننده نخوانده است.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از کتاب تاریخ طبری صفحه 107 تأکید کرد: در این کتاب آمده است که عروة بن زبیر از خالهاش عایشه نقل میکند روزی پیامبر اکرم(ص) سر به سجده گذاشته بودند و در حالی که از جبرئیل وحی دریافت میکردند، حسین بن علی(ع) وارد اتاق شد و بر کمر پیغمبر(ص) نشست.
وی ادامه داد: در آن لحظه، پیامبر(ص) در پاسخ به سؤال جبرئیل مبنی بر دوست داشتن امام حسین(ع)، فرمودند چطور فرزند خودم را دوست نداشته باشم؟ و آنگاه جبرئیل از شهادت امام حسین(ع) در سرزمین طف خبر میدهد و خاک آن سرزمین را به پیامبر اکرم(ص) میدهد.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی اضافه کرد: پیامبر(ص) پس از شنیدن خبر شهادت پسرشان به شدت گریه و جریان شهادت اباعبدالله(ع) را به همسران خود گفته و آنها را نیز به گریه میآورند، سپس به جمع اصحاب رفته و در آنجا نیز این واقعه را میگویند و اصحاب را متأثر میکنند و به گریه در میآورند.
وی تصریح کرد: جریان گریستن پیامبر(ص) از عایشه نقل شده و در کتب معتبر اهلسنت آمده است اما غزالی از علمای اهلسنت گریه کردن و به گریه انداختن مردم بر مصائب وارد شده بر امام حسین(ع) را حرام اعلام کرد و علت حرمت را کینهورزی به صحابه دانست.
این پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: ابوبکر ابن عربی پس از نقل جریان عاشورا بر کشته شدن امام حسین(ع) به شمشیر جدش رسول خدا(ص) اقرار میکند و علت این صحبت خود را قیام اباعبدالله(ع) بر علیه امام زمان خود میداند.
وی در پایان پس از انتقاد از غزالی و ابوبکر ابن عربی، وهابیت را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: اهلسنت با واقعه عاشورا و مظلومیت امام حسین(ع) مخالف نیستند اما وهابیت به شدت متعصب و با حق مشکل دارند چرا که وابسته به آمریکا، اسرائیل و یهودیت هستند./997/پ201/پ