۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۱۴۹۴۱۰
استاد حوزه علمیه قم:

روش امام سجاد برای تبلیغ پیام عاشورا ارتباط گسترده بامردم بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از حرکات بسیار بزرگی که امام سجاد(ع) برای تبلیغ پیام حقیقی اسلام به گوش مردم رساندند این بود که باب منزل خود را به روی مردم گشوده و از آن‌ها در تمام شرایط دفاع کردند.
امام سجاد

حجت‌الاسلام سید مهدی سعیدی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز شهادت امام سجاد(ع) به بررسی سیره ایشان بعد از شهادت پدر بزرگوارشان، امام حسین(ع) پرداخت و گفت: پس از شهادت سیدالشهدا(ع) حضرت زین‌العابدین(ع) روش ویژه‌ای را متناسب با آن دوران پیش‌ گرفتند.

وی ادامه داد: اگر ما کتاب «صیحفه سجادیه» را مطالعه کنیم با روش امام سجاد(ع) در دوران پس از شهادت امام حسین(ع) و در زمانی که حکومت بنی‌امیه به سبب اختلافات داخلی سرگرم نزاع با رقبای خود بود آشنا می‌شویم.

این محقق حوزه تصریح کرد: یکی از حرکات بسیار بزرگی که امام سجاد(ع) برای تبلیغ پیام حقیقی اسلام به گوش مردم رساندند این بود که باب منزل خود را به روی مردم گشوده و از آن‌ها در تمام شرایط دفاع کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به نقش حضرت حسین بن علی(ع) در رساندن پیام عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امام سجاد(ع) از افرادی بودند که در واقعه عاشورا حضور داشته و آن را به چشم خود دیدند از این‌رو در رساندن پیام این واقعه بزرگ نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

این استاد بیان داشت: حضرت زین‌العابدین(ع) به کمک حضرت زینب(س) با حرکت‌هایی مانند قرائت خطبه‌هایی که بعد از واقعه عاشوار انجام دادند ادامه دهنده نهضت عاشورا بودند.

وی اضافه کرد: یکی از رسالت‌های مهم حضرت سجاد(ع) با شیوه عملی و توجه دادن مردم به مسائل سیاسی دوران خود و آشکار کردن ظلم‌ها و استکبارگری‌های حکومت بنی‌امیه بود،‌ همچنین ایشان با قرائت دعاهای مختلف که امروزه به صحیفه سجادیه معروف است توانستند شیوه‌های زیبایی را در ترویج احکام استفاده کنند.

حجت‌الاسلام سعیدی به دعاهای وارده در صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) در این صحیفه نورانی مسائل فراوانی مانند چگونگی ارتباط فرد با خدا، مردم، جامعه، خانواده و حقوقی که افراد نسبت به یک‌دیگر دارند را بیان می‌کند.

وی بیان داشت: دوران امام سجاد(ع) دورانی بود که حکومت آن‌ استبدای و ظالم بود از این‌رو امام(ع) به آسانی نمی‌توانستند احکام اسلام را بیان کنند به این سبب حضرت زین‌العابدین(ع) معارف و نظرات اسلام را به شکل دعا بیان می‌کردند تا حکومت بنی امیه بهانه‌ای برای دستگیری ایشان نداشته باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان گفت: ما باید در ایام سوگواری ائمه(ع) افزون‌بر روضه خوانی به سخنان اهل‌بیت(ع) نیز توجه داشته باشیم، چرا که توجه به فرمایشات اهل‌بیت(ع) ما را از وابستگی به دنیا رها کرده و به راه راست هدایت می‌کند./993/ت302/پ

ارسال نظرات