۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۴۹۵۲۵
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

شوخ بودن از نشانه‌های اهل ایمان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رادیو معارف گفت: شوخ بودن نه تنها منافاتی با مومن بودن ندارد بلکه یکی از نشانه های ایمان این است که مؤمن اهل مزاح است.
شادي و نشاط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی، کارشناس رادیو معارف، در برنامه پرسمان تربیتی خانواده در ادامه بحث گام‌های موفقیت در زندگی مشترک گفت: نکته دیگر درباره شاد نگه داشتن محیط خانه شوخی است، شاید شوخی خودش یکی از زیر مجموعه های شاد نگه داشتن خانه باشد.

وی ادامه داد: اما به صورت ویژه در روایات ما روی بحث شوخی دست گذاشته شده است، در روایت داریم که راوی می گوید از امام صادق (ع) شنیدم که می فرمود« هیچ مومنی نیست مگر اینکه در او دعابه است من از حضرت پرسیدم دعابه چی هست فرمودند شوخی».

شوخی یکی از نشانه های مومن است

حجت‌الاسلام عباسی اظهار داشت: شوخی یکی از نشانه های مومن است در روایت دیگری داریم که رسول خدا (ص) می فرمایند«مومن شوخ است و منافق اخمو و خشمگین است».

وی خاطر نشان کرد: ما خیلی راحت از کنار این روایات رد می شویم من متاسفم  که باید به این صراحت بگویم، گاهی اوقات کسانی که گرایش چندانی به دین ندارند و به تعبیری امروزه به آنها می گویند دین گریز، از رفتار ما ـ که متاسفانه معرف دین ما هم هست ـ  فرار می کنند.

این کارشناس رادیو معارف یادآور شد:  ما از این جهت خیلی در خطریم، قیامتمان در خطر است اگر در قیامت یک نفر بیاید بگوید من بخاطر اخمو بودن فلان فرد و  به خاطر اینکه این خودش را مذهبی معرفی می کرد ولی وقتی آدم با او ارتباط برقرار می کردم  این قدر عبوس بود این قدر خشک بود یک لبخندی روی لبش نمی نشست یک شوخی با آدم نمی کرد، چه جوابی دارم که بدهم، می توانم این خشک بودن را بگذارم به حساب دینم.

وی ادامه داد: دین که می گوید، اگر مومنی شوخی داشته باش، اگر ایمان داری لبخند روی لبت باشد، این منافق است که اخمو و خشمگین است و می دانید اگر یک مقداری دقیق شویم در این روایات که من البته امیدوارم این قدرش روی ما صدق نکند ولی اگر اخمو باشیم خشمگین باشیم بعد برگردیم به خودمان ببینید یکی از صفات منافق حداقل در ما هست چقدر باید به ما بربخورد.

شوخی کردن از خوش اخلاقی است

حجت‌الاسلام عباسی بیان داشت: در یک روایتی یکی از یاران امام صادق (ع) به نام یونس می گوید که حضرت از من پرسیدند «شوخی کردنتان با هم‌دیگر چه جوری است؟» یونس می گوید من گفتم«کم است» حضرت فرمودند«این جوری نباشید، شوخی کردن از خوش اخلاقی است و تو با شوخی کردن برادرت را شاد می کنی».

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند«پیامبر اکرم (ص) با کسی شوخی می کرد، یعنی با اصحاب و یاران شوخی می کرد و قصدشان هم شاد کردن آنها بود»، شأن و عظمت چه کسی بیشتر از رسول خدا (ص) است.

این کارشناس تربیتی ابراز داشت: وقتی بحث از خلافت علی (ع) شد از حضرت ایراد گرفتند که ایشان شوخ است و حاکم باید خشن و تند خو باشد، یعنی از نگاه امیرالمومنان (ع) از نگاه رسول اکرم (ص) شما در هر رتبه و مرتبه ای که باشی، اولین مخلوق خدا باشی اولین«ما خلق‌الله نوری»  و برترین موجود در عالم، از نظر ظاهری هم حاکم باشی یعنی برترین رتبه، باز هم باید شوخ  و خنده رو باشی، دیگران را بخندانی و این را با شان و منزلت خودت منافی نبینی.

شوخ بودن از نشانه‌های اهل ایمان است

وی خاطر نشان کرد: شوخ بودن نه تنها منافاتی با مومن بودن ندارد بلکه یکی از نشانه های ایمان این است که مؤمن اهل مزاح است.

حجت‌الاسلام عباسی یادآور شد: خانواده و جامعه ای را در نظر بگیرید که شوخی به جا در آن رواج دارد، شما وقتی که با دوستانتان می نشینید، بلند می شوید، حتی در فضای اداری وارد می شوید ـ البته در صورتی که حدود شرعی رعایت شود خانم و آقا نباید با هم شوخی کنند که نا محرمند ـ  یک کارمندی که عبوس و اخمو با طرف مقابلش صحبت کند وقتی با ارباب رجوعش مواجه می شود یک لبخندی روی لبش هست خیلی لطیف با او برخورد می کند جایش که بیفتد یک شوخی هم می کند که این ارباب رجوع که از این اتاق به آن اتاق رفته خسته است یک خنده ای هم روی لبش بیاید.

وی ادامه داد: یا مثلا پدر یا  مادر وقتی وارد خانه می شود به جای اینکه اخمو باشد و ابروهایش در هم رفته باشد با یک لبخند با یک شوخی وارد می شود،  یا فضای یک جامعه را در نظر بگیرید که همه دوست دارند هم‌دیگر را شاد کنند ـ قصد هم شاد کردن است نه مسخره کردن ـ واقعا آدم انرژی پیدا می کند دلش برای خانه و جامعه تنگ می شود و  دلش پر از شادی است.

این کارشناس تربیتی بیان داشت: ولی برعکسش را تصور کنید که متاسفانه آدم کم نمی بیند خانه ای که هیچ شوخی در آن نیست همه اش اخم و تخم و عصبانیت است، در اداره که می روی دو بار که حرفت را تکرار می کنی کارمند می گوید«خب وایسا دیگه، چه خبرت است، این همه آدم ایستادند»، به جای اینکه همین عجله را با یک شوخی خالی کند که صبر و تحملش را بیشتر کند.

چگونگی شاد نگه داشتن و شاد کردن مجالس

وی خاطرن نشان کرد: یک نفر می گفت که ما مجلس عروسی مان را با مولودی برگزار کردیم و خیلی هم خوب بود کسی هم می گفت که ما مجلس عروسیمان را در مسجد گرفتیم با اهل محل. یک نفر هم می گفت که مشاعره خیلی برنامه شادی است و خانواده ها می‌توانند از آن استفاده کنند و در مجالس خود از مشاعره استفاده کنند و تا حدودی هیجان هم دارد و خیلی مناسب است.

حجت‌الاسلام عباسی در پایان گفت: بعضی وقت‌ها شعرهای ایرانی پرمحتوا و زیبا است. من معتقدم اگر بتوانیم در این مسیر گام برداریم با استقبال و موفقیت روبرو می شویم با امید به خدا و وعده هایی که خدا داده حتما موفق خواهیم بود، اگر در این مسیر قدم برداریم و در همین گیرو دارهایی که موسیقی های آنچنانی مجالس عروسی ما را گرفته دیری نخواهد گذشت که در مجالس عروسی ما در کشور با این نواها و سرودهایی که هم شادند وهم بدون گناه روبرو خواهیم شد./919/پ201/ن

ارسال نظرات