۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۴۹۵۹۶
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

مهم‌ترین مبنای آزادی از دیدگاه امام اعتقاد به مالکیت مطلق خداوند است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ابوترابی، مهم‌ترین مبنای آزادی از نظر امام خمینی(ره) را توحید و اعتقاد به مالکیت مطلق خدای متعال دانست و گفت: امام خمینی(ره) آزادی را محدود به شرایطی می‌دانند که زمینه انتخاب آزاد به نفع منافع واقعی، بشر را نابود نکند.
نشست تخصصي آزادي سياسي در انديشه امام خميني - مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد ابوترابی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، روز   گذشته در نخستین جلسه از سلسله جلسات «آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره)» که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به تعاریف مختلف «آزادی»، اظهار داشت: آزادی در مفهوم عام، به معنای وجود عوامل و نبود موانع در برابر انسان برای عمل بر اساس تمایلات نفسانی در رفتارهای اجتماعی است.

 

وی با بیان این که این تعریف دارای دو عنصر مفهومی اساسی است، افزود: لازمه این تعریف، از یک سو وجود زمینه های لازم و فقدان موانع اجتماعی برای تحقق آزادی و از سوی دیگر توجه به مطلوبیت آزادی به معنای ارضای تمایلات نفسانی است.

 

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به این که مجموعه فشارهای روانی جزء عوامل و موانعی هستند که در آزادی اندیشه اثرگذار هستند، ابراز داشت: مجموعه شرایط روحی انسان برای عمل به یک موضوع دینی نیز این گونه بوده و اسلام در هر شرایطی به دنبال ایجاد شرایط متعادل است.

 

رییس مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی در ادامه مهم‌ترین مبنای آزادی از نظر امام خمینی(ره) را توحید و اعتقاد به مالکیت مطلق خدای متعال دانست و گفت: امام خمینی(ره) آزادی را محدود به شرایطی می‌دانند که زمینه انتخاب آزاد به نفع منافع واقعی، بشر را نابود نکند.

 

وی در خصوص نظر اسلام در مورد انتخاب آزاد، تصریح کرد: بر اساس مبانی دین اسلام ایجاد شرایط لازم برای انتخاب آزاد، همیشه به معنای برداشتن محدودیت‌ها نیست، بلکه فرایندی متشکل از رفع برخی محدودیت‌ها و ایجاد محدودیت‌های دیگر است.

 

حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: مصداق نهایی، واقعی و کامل برای ارضای بالاترین تمایلات بشر، بهترین و ماندگارترین مطلوب‌های انسان برای جهان آخرت است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به مصادیق آزادی سیاسی از نظر امام خمینی راحل اشاره و خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) بر تطبیق دیدگاه‌های اسلام در حکومت‌داری با عنوان جمهوری اسلامی تأکید داشته‌اند.

 

وی با بیان این که امام خمینی(ره) بنیادهای دینی خود را در جامعه به مرحله تطبیق و اجرا در آورد، در تشریح جمهوری اسلامی از نظر امام خمینی(ره) اظهار داشت: از دیدگاه ایشان، جمهوری اسلامی یعنی مردم حق رأی داشته باشند و حفظ این نظام از واجبات است، امام معتقد بودند در نظام اسلامی آزادی بیان و قلم تا حدی مجاز است که بر خلاف آرمان های نظام نبوده و به مرز توطئه نرسد./930/پ202/س

ارسال نظرات