۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۴۹۷۸۱
حجت الاسلام آقاتهرانی:

نا امیدی از هروئین بدتر است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس بر ضرورت بهره گیری طلاب از فرصت های پیش آمده جهت نشر معارف اهل بیت(ع) تاکید و تصریح کرد: الان ارتباطات در دنیا گسترده شده است، ما با اروپا و آمریکا همسایه‌ هستیم، نیاز به اراده داریم و اگر بخواهیم می‌توانیم حرف امام صادق(ع) را به تمام جهان منتقل کنیم.
مرتضي آقاتهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام آقاتهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه شب در مسجد اهل‌بیت(ع) قم گفت: اگر فرد علم نداشته باشد، مانند این است که برای رسیدن به مقصد آدرس ندارد؛ اگر بخواهید جایی بروید باید آدرس داشته باشید، اگر انسان می‌خواهد دین‌داری کند باید آدرس دین را داشته باشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که خداوند کتاب‌های فراوانی را برای هدایت بشر فرستاده است، ادامه داد: خداوند با آگاه کردن بشر، امکان حرکت در مسیر مستقیم را برای فرد به وجود می‌آورد، هدایت علمی است که خداوند در آن بخل نورزیده، از این رو برای هر امتی پیامبرانی فرستاده است.

 

وی بیان کرد: خداوند برای قوم‌های مختلف با زبان همان قوم هادی فرستاده است، مانند این‌که تورات به زبان عبری است و کتاب پیامبر خاتم(ص) به زبان عربی است.

 

طلاب خارجی به میان قوم خود باز نمی‌گردند

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با بیان این‌که دین یک فرهنگ خاصی دارد و برای تبلیغ آن نیاز به هم‌زبان و هم‌فرهنگ بودن دارد، گفت: مدتی که در کشورهای خارج بودم، دریافتم برای تبلیغ اسلام باید هم‌زبان همان مردم بود.‌

 

وی افزود: اکنون در قم طلاب کشورهای خارجی وجود دارد اما متأسفانه مردم خودشان را رها می‌کنند و در قم ماندگار می‌شوند، آیه نفر نیز به بازگشتن در میان قوم خود اشاره دارد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دست آوردن فرهنگ یک قوم بسیار سخت است، بنابراین خداوند از میان همان قوم کسانی را می‌فرستد تا آنان را به دین دعوت کنند، همچنین قصد خداوند این است که بر دیگران حجت را تمام کند.

 

وی افزود: یکی از بهانه‌هایی دیگران در عمل نکردن به دستورات دین، شرایط و ویژگی‌های زمانه است،‌ اما خداوند در هر زمانی افراد پاک و مهذب را قرار داده است تا حجت بر انسان‌ها تمام شود.

 

حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت: یک بخشی از دین‌داری علم است، این مطلب صحیح نیست که هر کس عالم شد دیگر نیازی به تلاش ندارد، بلکه اراده نیز می‌خواهد که به آن مطلبی که دانسته عمل کند.

 

طلاب روش‌های بیان و نوشتن را فراگیرند

وی ادامه داد: علم بعد از وفات برای انسان باقی می‌ماند، توصیه می‌کنم به طلاب که هم اهل گفتن و هم اهل نوشتن باشند و کتاب‌هایی از خود به جا گذارند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انسان بایستی سعی کند که از او سنت حسنه‌ای به یادگار بماند،‌ اضافه کرد: به عنوان مثال اکنون هر کس حدیثی می‌خواند علامه مجلسی در ثواب او شریک است.

 

وی با توصیه به طلاب برای بهره‌گیری از فرصت‌های به دست آمده،‌ ادامه داد: از همین ابتدا به تبلیغ بروید، محرم و صفر که می‌شود برای تبلیغ جایی بروید که هیچ‌کس نمی‌رود، اگر این کار را نکردید بعد پشیمان می‌شوید، در زمان‌های بعد دست و پایتان بسته می‌شود.

 

حجت‌الاسلام آقاتهرانی خطاب به طلاب و روحانیان خاطرنشان کرد: از همه فرصت‌های عمر استفاده کنید، کتاب بخوانید و روش نوشتن را یاد بگیرید؛ عمر انسان‌ها زود تمام می‌‌شود، انسان باید قدر خودش را بداند، قدر استاد و فضایی تعلیم و تربیت که برای او مهیا شده، بداند؛ از این رو همه ما باید قدردان نظام اسلامی باشیم.

 

در هر نظامی انسان فاسد یافت می‌شود

وی ادامه داد: بعضی‌ها خیلی ناشکر هستند؛ بعضی وقت‌ها خداوند بسیاری چیزها به انسان داده و انسان باز از خدا طلب می‌کند، از این رو خداوند دعای آنان را مستجاب نمی‌کند.

 

وی ادامه داد: نظام اسلامی ما پاک است، البته در هر نظامی آدم‌های فاسد پیدا می‌شوند، در حکومت امام علی(ع) هم افراد فاسد یافت می‌شد.

 

حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت: امکان فریب خوردن افراد وجود دارد، کسی تا دیروز با امام حسن(ع) بوده است، اما فردا در خدمت امام حسین(ع) قرار نمی‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: نا امیدی از هروئین بدتر است، انسان می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد، فرصت و توان آن را دارد، برخی از بزرگان حتی در سکرات موت بر علم خودشان می‌افزودند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مرحوم صدوق برخی از روایت‌ها را در شرایط ویژه‌ای به دست آورده است، مانند این‌که می‌گوید این روایت را که در هندوستان می‌رفتم و عالم دیگر که در کاروان کناری بود از او نقل می‌کند، فرسخ‌ها راه رفته برای این‌که حدیثی را درکتاب خود بیاورد، اما ما حوصله نگاه کردن به این کتاب را هم نداریم.

 

پیشرفت علوم سبب تنبلی نشود

وی بیان کرد: در حال حاضر با آمدن نرم‌افزارها کارها بسیار راحت شده است، ارتباطات در دنیا گسترده شده است، ما الان با اروپا و آمریکا همسایه‌ هستیم، نیاز به اراده داریم، اگر بخواهیم می‌توانیم حرف امام صادق(ع) را به تمام جهان منتقل کنیم.

 

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به این‌که نباید پیشرفت‌های علمی سبب تنبلی و بی‌حوصلگی شود، اضافه کرد: از عمر باید استفاده کرد، قدیمی‌ها همت داشتند و اهل حرکت بودند، اما امروز با پیشرفت فناوری دیگر حال و حوصله خیلی از کارها را نداریم.

 

وی بیان کرد: علم سرنوشت‌ساز و کارساز است، مال منفعل است، به دنبال علم و خواندن بروید، در حال حاضر با آمدن برنامه‌های رایانه‌ای می‌توانید در دو دقیقه همه بحث‌ها را در پیش چشمانتان حاضر کنید.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در هر موقعیتی هم که هستید به دنبال علم بروید، گفت: اگر طلبه هم نیستید می‌توانید عالم شوید، مرحوم جهانگیرخان قشقایی تارزن بود و در سن 40 سالگی به تحصیل علم دین مشغول شد و مرحوم آیت‌الله بروجردی افتخار می‌کرد که به نزد ایشان می‌رفته است.

 

وی تأکید کرد: اگر وضع زندگی طلاب هم خوب شد، زندگی خودشان را توسعه ندهند، و گرنه از علم و تقوا باز می‌مانند./914/پ202/ج

ارسال نظرات