۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۴۹۸۲۸
سبک زندگی اسلامی؛

بهترین راه ترویج سبک زندگی آموزش عملی تکنیک‌های زندگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی قاسم ابن الحسن با تاکید بر«تکنیک بودن سبک زندگی» گفت: این روش از سوی خانواده‌ها به نسل بعد منتقل می‌شود، از‌این‌رو مدیران جامعه، خانواده و مراکز علمی باید تلاش خود را در این امر بکنند، اما به نظر من باید همه اساتید این تکنیک‌ها را به صورت عملی با رعایت فضایل اخلاقی و مانند آن آموزش دهند.
سبک زندگي اسلامي

 

حجت الاسلام سید محمد باقر علم الهدی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم ابن الحسن(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: مبحث سبک زندگی در محور آموزه‌ها و اصول دین اسلام قرار دارد، نگاه دین اسلام به قیامت نیز از منظر و دیدگاه دنیا است و هرگز دین اسلام نگاه آخرتی صرف ندارد بلکه برای رسیدن به آخرت و بهشت و جهنم آن، دنیا و زندگی صحیح را معرفی می‌کند.

 

 

وی با تاکید بر اصل گذشت در زندگی اسلامی گفت: با رعایت این اصل می‌توان زندگی زناشویی و خانوادگی را شیرین کرد، با توجه به نوع و الگوی زندگی روز چشم و هم چشمی‌ها، حرص و طمع‌ها، کج اندیشی‌ها، حسادت‌ها و...، رسیدن به کامیابی را از زندگی فرد می‌گیرد و کام زندگی وی را تلخ می‌کند.

 

 

حجت الاسلام علم الهدی اظهار داشت: گذشت، مهربانی، محبت، صفا و صمیمیت از زیرساخت‌های ارزشی زندگی بر مبنای دین اسلام است، اثر این گذشت و مهربانی ایجاد صمیمیت در خانواده است، اثر این صمیمیت از خودگذشتگی و ایثار به نفع سایر اعضای خانواده است و این از خودگذشتگی از جانب یک فرد باعث می‌شود تا سایر اعضای خانواده نیز نسبت به او مهربان باشند و در برابر او از خود گذشتگی کنند.

 

 

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم ابن الحسن(ع) با تاکید بر اصل رعایت اصول دین در هر شرایط از زندگی افزود: فرد باید بپذیرد که قانون اساسی زندگی او بر اساس دستورات دین باشد و ابتدای هر چیزی خواسته‌های حق تعالی و بعد از آن خواسته‌های اعضای خانواده در نظر گرفته شود یعنی زندگی بر اساس تکلیف و دین باشد.

 

 

وی با اشاره به نقش اصول اجتماعی در تحکیم روابط خانواده گفت: حفظ ارزش‌های دین در جامعه و خانواده باید به نحوی باشد که آسیب‌های هر یک از دستورات و ارز‌ش‌های دین شناخته شود و از آن‌ها پرهیز گردد؛ به عنوان مثال کسب علم فریضه‌ای واجب است اما باید در دانشگاه‌ها احکام اسلام رعایت گردد به عنوان نمونه در بحث تعامل جنس مونث با مذکر در زمینه‌های علمی، همچنین در زمینه پرداختن به کارهایی در راستای حل مشکلات زندگی نیز خطوط قرمزی وجود دارد و یا این‌که یک خانم نباید رسالت مادری خود را فدای شغل‌ها و مسؤولیت‌های اجتماعی خود کند.

 

 

حجت الاسلام علم الهدی با تاکید بر اصل رعایت انصاف و عدالت در زندگی گفت: رعایت این اصل در جامعه باعث به وجود آمدن شادابی و صمیمیت می‌شود و می‌تواند فرد را از افسردگی فزاینده موجود نجات دهد و آن را به آینده امیدوار سازد، ازاین‌رو زمانی‌که انسان خود را گرفتار بی‌عدالتی ببیند و جایی و کسی نباشد که صدای او را بشنود نا امید از آینده خود می‌شود.

 

 

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم ابن الحسن(ع) با مهم دانستن تلاش ویژه برای رسیدن به اهداف بلند و داشتن همت بلند گفت: امام علی(ع) نیز در جنگ‌های خود به یارانشان سفارش می‌کردند که همیشه هدف خود را انتهای سپاه بگذارند و به آن بنگرند که این یک الگو و دستور مناسب برای زنده کردن امیدها است، همچنین در دین اسلام آن چیزی که بیشتر از همه در برابر دید انسان‌ها قرار گرفته است ساحل‌های نجاتی است که در اختیار انسان‌ها است لذا یک مدیر در جامعه و پدر و مادر در خانواده باید بزرگ‌ترین هدف خود را دادن امید بداند.

 

 

وی گفت: ما باید بدانیم اصول تربیتی تحت عنوان سبک زندگی از طریق خانواده‌ها به فرزندان منتقل می‌شود و رفتار فرزندان پس از مدتی عادت آن‌ها می‌شود و پس از گذشت زمان این عادت حق و تکلیف دانسته می‌شود لذا برای ایجاد سبک زندگی باید بدانیم مطالبات ما از زندگی چیست؛ آیا هدف بهره برداری هرچه بیش‌تر از نعمت‌های الهی است.

 

 

این استاد حوزه افزود: سبک زندگی آن بایدها و نبایدهایی است که باید عامل آن شویم و به طور کلی گزاره‌های دینی تعیین کننده سبک زندگی هستند.

 

 

حجت الاسلام علم الهدی در رابطه با تفاوت‌های سبک زندگی غربی با سبک زندگی اسلامی اذعان داشت: در زندگی غربی اصالت‌ها، فضایل و کرامت‌های انسانی تحت تاثیر اقتصادی افسار گسیخته، لذت‌های حیوانی و درآمدهای اقتصادی از هر راهی است به همین جهت این زندگی دارای فضیلت نیست و در آن سخن از بهره‌کشی و بهره‌برداری و استثمار است.

 

 

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم ابن الحسن(ع) خاطرنشان کرد: در سبک زندگی اسلامی انسان تنها دیده شده اما در سبک زندگی اسلامی انسان با خانواده در نظر گرفته می‌شود، در زندگی غربی مستضعفین فراموش شده‌اند و همه جا حق با فرد قوی و کلاه‌بردار است.

 

 

این استاد حوزه با بیان این که ایمان بزرگ‌ترین نقش را در حل مشکلات جامعه دارد گفت: هنگامی‌که این ایمان آن مشکلات و دین گریزی‌ها و قانون‌گریزی‌ها را کنترل می‌کند در جامعه آرامش و آسایش به وجود خواهد آمد، در حقیقت ایمان همان طمأنینه‌ای است که خداوند در دل‌های انسان‌ها قرار می‌دهد که به آسانی او را از مسیرهای انحرافی جدا کرده و نگاهش را تنها بر هدف متمرکز می‌کند.

 

 

وی گفت: انسان‌ گاهی اوقات گرفتار فرافکنی می‌شود به طوری که هر اشتباهی دوست دارد انجام می‌دهد و در نهایت با یک سری دلیل تراشی‌ خود را محق می‌داند این نوعی سطحی‌نگری در دین است و یا این‌که افرادی همواره مشغول به عیوب دیگران هستند و از عیب‌های خود باز مانده‌اند، تعریف دیگر از سطحی‌نگری در سبک زندگی این است که در برخی موارد فرد توجیهاتی غیرشرعی و غیردینی را در قالب رنگ و لعاب دین ارائه می‌دهد. نباید در زندگی دچار سکولاریزم دینی شویم و به خود مجوز ارتکاب گناه بدهیم.

 

 

حجت الاسلام علم‌الهدی در پایان با تاکید بر«تکنیک بودن سبک زندگی» گفت: این روش از سوی خانواده‌ها به نسل بعد منتقل می‌شود، از‌این‌رو مدیران جامعه، خانواده و مراکز علمی باید تلاش خود را در این امر بکنند، ما نیز برای حوزه یک سری برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داریم که به امید خدا در آینده کلاس‌هایی به عنوان تکنیک زندگی در این رابطه برگزار خواهیم کرد اما به نظر من باید همه اساتید این تکنیک‌ها را به صورت عملی با رعایت فضایل اخلاقی و... آموزش دهند./9598/ت301/ن

ارسال نظرات