پیروی از ولایت سبب قبولی اعمال است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمد علی جاودان، از اساتید اخلاق شامگاه یکشنبه بیست و ششم آذر در حسینیه مجتمع میثم گفت: امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در خطبه قاصعه در نهجالبلاغه میفرمایند: «خداوند متعال اگر میخواست میتوانست خانه خودش را در بهترین سرزمینهای عالم قرار دهد و اگر میخواست میتوانست این خانه را از زمرد سبز و از یاقوت سرخ بسازد، اما این امر را انجام نداد چرا که ابتلا کم میشد» یعنی اگر این خانه را به این زیبایی میآفرید از سنگینی بار امتحان کم میشد.
وی گفت: با توجه به خطبه حضرت علی(ع) حج مثالی بود برای نخستین امتحانی که بندگان خدا به آن آزموده میشوند یعنی آن امتحانی که بندگان خدا به عبادت کردن خداوند متعال آزموده میشوند، هر کدام از عبادتها و امتحانهای آنها که دشوارتر باشد اجر بیشتری نسبت به مابقی دارد. به عنوان مثال امر به معروف که به تازگی برخی از افراد در خیابانهای شهر قم این وظیفه را با تمام دشواریهایی که دارد انجام میدهند.
حجتالاسلام والمسلمین جاودان ادامه داد: خداوند متعال همه موجودات زمان حضور حضرت آدم را به امامت ایشان امتحان کردند و فرمودند همه بر او سجده کنند، همه به جز ابلیس فرمان خدا را اطاعت کردند اما ابلیس با سرپیچی از این سجده 6 هزار سال بندگی و عبادت خود را تباه کرد و از خدا خواست برای خدا سجده کند که در قرآن به خواسته ابلیس اینگونه پاسخ داده شده است «آن امری که من میخواهم عبادت است نه آنچیزی که تو میخواهی» حضرت آدم نخستین امام مردم زمان خود بوده است از این رو مردم هر زمان باید نسبت به امام زمان خودشان کرنش کنند.
این استاد اخلاق گفت: یکی از دلایل وجود امام زمان در میان جامعه این است که اگر مؤمنان چیزی از دین کم و یا به آن اضافه کردند امام آن را اصلاح کند و دین واقعی و صحیح را ارائه دهد، امتحان دومی که ذکر شد از امتحان نخست اهمیت بیشتری دارد حال اینکه عبادت کردن زحمت داشته باشد.
وی در ادامه بیان داشت: حدیثی از امام صادق(ع) به نقل از عبدالله بن ثنان بر این مضمون آمده است: «خداوند متعال شرم نمیکند از اینکه عذاب کند امتی را که تدین میورزند و اعتقاد دارند به امامی که از جانب خدا نیست اگرچه این آدم مرتکب خلاف و گناهی نشود...» اما غیر ممکن است فردی امام ناحق انتخاب کند و خودش و اخلاقش از نظر شرعی تایید شود چرا که از آن روزی که امامت را تغییر دادند دست به تخریب اعتقادات مردم زدند.
حجتالاسلام والمسلمین جاودان افزود: حتی اگر همه اعمال این فرد و قوم صحیح باشد چون امام برحقی انتخاب نکردهاند خداوند شرم نمیکند تا آنها را عذاب دهند، امیرالمؤمنین در تبیین امتحان نخست نیز به این مضمون فرمودهاهند که اگر خداوند میخواست میتوانست پیامبرانش را بهترین شکل بیافریند اما ما با مشاهده تاریخ در جنگ احد میبینیم که حضرت رسول هم صدمه میبینند و دندانشان میشکند از این رو پیامبران الهی نیز از جنس ما مردم هستند و این هم جنس بودن امتحان را سختتر میکند و کسانیکه امام ناحقی دارند در مسئله توحید تا معاد خود ایراد دارند.
استاد اخلاق حوزه با اشاره به ادامه حدیث فوق مبنیبر اینکه «خداوند متعال حیا میکند عذاب کند امتی را که اعتقاد میورزند به امامی که خداوند قرار داده اگرچه این افراد کوتاهی در کارشان باشد» گفت: اگر فرد امتحان دوم را قبول نشود هیچکدام از امتحانهای نخست ارزشی ندارند چرا که ولایت عامل قبولی اعمال است.
وی در پایان با تاکید بر صحیح بودن اعتقادات گفت: به چه دلیل با نمازی دو رکعتی بهشتی ابدی نصیب انسان میشود؟ انسان به دلیل اعتقادات صحیحش که خداوند، نبوت و امامت را قبول دارد بهشتی میشود، اگر این اعتقادات صحیح نباشد عمل بی ارزش میشود و تنها به کار دنیا میآید اما آخرین اعتقاد صحیح امامت است و قبل از آن نبوت و توحید چرا که اگر امام را بر حق بپذیری پیامبر را نیز میپذیری و اگر کسی زیر بار نبوت پیامبر نرود خدا را آنطور که باید، نشناخته است./9598/پ202/پ