۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۵۰۲۸۵
در مشهد؛

نشست نقش تاریخ در استنباط احکام فقهی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدرسه علمیه عالی نواب، نشست پنجاه و دوم از سلسله نشست‌های علمی فقه و اصول را با موضوع «نقش تاریخ در استنباط احکام فقهی» برگزار می‌کند.
مدرسه نواب

حجت‌الاسلام علیزاده، مسؤول واحد نشست‌های علمی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: فقه مبانى تاریخى دارد و فقیه باید از این مبانى آگاه باشد، یعنی بداند تاریخ صدر اسلام، چقدر در استنباط فقیه مؤثر است، زیرا اگر نسبت به شأن نزول آیه، حدیث و واقعه تاریخى آگاه نباشد در استنباط احکام دچار اشتباه شود، همچنین ممکن است به خاطر عدم اطلاع یا عدم توجه به این موضوع، اشتباهاتى در استنباط احکام رخ داده باشد.

 

وی یکی از نتایج مترتب بر مطالعه تاریخ را توانا شدن بر نظریه‌پردازی دانست و گفت: عنصر تاریخ به صورت قابل توجهی در نظریه پردازی نقش ایفا می‌کند و اهمیت این نقش از آن جهت است که فقه تنها در مسائل توسعه یافته ولی در سطح نظریه پردازی توسعه نیافته است و با مطالعه تاریخ می توان به اطلاعات مهمی دست یافت که نظریه پرداز با آگاهی از این اطلاعات توانایی نظریه پردازی پیدا می کند.

 

وی همچنین نقش مطالعه تاریخی در استنباط را در مواردی همچون کشف نظریه های از بین رفته در گذر تاریخ، شناخت دقیق آرای فقهی و نیز شناخت تحول واژگان به کار رفته در نصوص شرعی، قابل پیگیری دانست و گفت: در چنین شرایطی ما به عنوان کسانی که در وضعیت معاصر زندگی می‌کنیم، واژه را به گونه‌ای می‌فهمیم که شرایط معاصر اقتضا می‌کند و اگر مطالعه تاریخی صورت نگیرد، ممکن است معنایی که امروز از واژه درک می‌کنیم، معنای مورد اراده شارع نباشد.

 

حجت‌الاسلام علیزاده در ادامه گفت: در همین راستا مدرسه علمیه عالی نواب، نشست پنجاه و دوم از سلسله نشست‌های علمی فقه و اصول را با موضوع «نقش تاریخ در استنباط احکام فقهی» و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار می‌کند.

 

گفتنی است، این نشست، پنج‌شنبه 30 آذر، ساعت 10 صبح در محل سالن کنفرانس مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار می‌شود./932/پ202/ب

ارسال نظرات