۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۵۰۴۳۸
در هفته پژوهش؛

نشت علمی «جایگاه پژوهش‌های کاربردی در جامعة المصطفی» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «جایگاه پژوهش‌های کاربردی در جامعة المصطفی» با حضور پژوهشگران جامعة المصطفی برگزار شد.
جامعة المصطفي العالميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه جامعة المصطفی العالمیه(ص) نشست علمی «جایگاه پژوهش‌های کاربردی در جامعة المصطفی» برگزار شد.
در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعة المصطفی العالمیه(ص) در این نشست گفت: مطلوب آن است که نهاد و سازمان دانش‌بنیان شود، یعنی همه زیرمجموعه‌ها و فرایندهای جامعة المصطفی مبتنی بر دانش شود، اگر جامعة المصطفی را با این سنجه به محک بگذاریم، از این هدف بسیار دور هستیم و حرکت مناسبی در این زمینه رخ نداده است.
وی افزود: یکی از اهداف کلان جامعة المصطفی دانش‌بنیان کردن این نهاد است، که این مطلب نیازمند تحقیقات کاربردی و میدانی است.
پژوهش‌های کاربردی از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند
بر اساس این گزارش در ابتدا، حجت‌الاسلام علیرضا همت بناری، رییس مرکز مطالعات علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: در یک نگاه پژوهش به دو نوع بنیادی و کاربردی تقسیم‌بندی می‌شود.
وی ادامه داد: در شاخه پژوهش‌ کاربردی، هدف کاربردی و اجرایی کردن این پژوهش‌ها است، اما در پژوهش‌های بنیادی، خود پژوهش ارزشمند است.
حجت‌الاسلام همت‌بناری با اشاره به این‌که پژوهش‌های کاربردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های کاربردی پیش‌نیاز پژوهش‌های بنیادی است، زیرا سنجش اولویت‌ها و دانستن کاربردها با این پژوهش‌ها صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: هر سازمانی برای برنامه‌های خود نیاز به پژوهش و تحقیق پیشینی دارد، که آثار بسیاری مفیدی را دربردارد، مانند این‌که از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.
رییس مرکز مطالعات علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه(ص) ابراز داشت: جامعة المصطفی نیاز ویژه‌ای به این نوع پژوهش کاربردی دارد، زیرا تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای ملیت‌های مختلف کار آسانی نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این پژوهش پیشینی انجام شود برنامه‌ها کاربردی‌تر و واقع‌بینانه‌تر شده و از صرف وقت و هزینه بی‌جا جلوگیری می‌شود.
جامعة المصطفی در سال جاری 50 پژوهشگر جذب کرده است
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مهدی رجایی، رییس پژوهشگاه بین‌المللی جامعة المصطفی العالمیه(ص) در این نشست علمی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز جامعة المصطفی، به اجرا رسیدن و عملی کردن برنامه‌ها و طرح‌های درنظر گرفته شده است.
وی ابراز داشت: یکی از این طرح‌ها جذب پژوهشگران حوزوی با نگاه 50 درصد از ایرانیان و 50 درصد غیرایرانی است.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی جامعة المصطفی العالیمه(ص) بیان کرد:  اکنون بیش از 52 نفر پژوهشگر همکار در جامعة المصطفی مشغول به کار هستند و این موضوع موفقیت خوبی محسوب می‌شود اما به دلیل بحث‌های بودجه‌ای جذب را متوقف کرده‌ایم.
وی در ادامه با اشاره به این‌که پژوهش بر منابع انسانی و محققان استوار است، ادامه داد: این پژوهشگران ایرانی یا غیرایرانی،‌ سرمایه‌های جامعة المصطفی خواهند بود.
حجت‌الاسلام رجایی خاطرنشان کرد: در مدت 4 سال نزدیک به 600 قرارداد پژوهشی و 100 قرارداد اجرایی امضا شده است که این نشان‌دهنده جایگاه پژوهش در جامعة المصطفی العالمیه است./914/پ202/پ
ارسال نظرات