۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۵۰۵۷۳
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

نسبت میان دین و دنیا، پرسش جدی روزگار معاصر

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: امروز مطالعات و گفتمان‌ها در زمینه نسبت میان دین و دنیا، برون فقهی و از جنس معرفت دسته دومی تلقی می‌شوند، اما در پرتو چنین مذاکراتی است که می‌توان در حوزه احکام و گزاره‌های فردی نیز به نتایج قابل قبولی دست یافت.
حجت الاسلام محمد مهدي مسعودي مدير دفتر تبليغات اسلامي خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، صبح امروز در دومین همایش اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه که در محل این دفتر برگزار شد، گفت: روزگار معاصر بیش از هر زمان دیگر نسبت به دین و عرصه‌های مختلف حیات بشر مورد چالش قرار گرفته و در مواجهه با این چالش‌ها، نسبت میان دین و دنیا دغدغه بیشتری ایجاد کرده و پاسخ به چنین پرسش مبنایی وابسته به نوع تعریفی است که باید از دین و دنیا ارائه شود.

 

وی افزود: این پرسش می‌تواند در خصوص فقه نیز مطرح شود که در معنای خاص خود عهده‌دار بیان احکام و محدوده آنهاست، همچنین می‌تواند مفاسد و مصالحی که جعل آنها به شکل‌گیری فقه نوین و مد نظر کمک می‌کند را مشخص کند که اخروی است یا امور دنیایی را نیز در بر می‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که اسلام در زمانی ظهور نمود که از پست‌ترین دوران حیات بشری است، ویرانگری به عنوان عادی‌ترین رفتار بشر در آن زمان تلقی می‌شده، حمایتی از محرومان، زنان، کودکان و بیماران وجود نداشته و جهان در تاریکی و فساد معنوی فرو رفته بوده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی با بیان این‌که اسلام رسالت خویش را خداپرستی، طاغوت‌گریزی و برقراری عدالت معرفی کرد، گفت: در نگاه دین و حوزه‌های تکلیفی آن، تمام ابعاد انسان محدوده رسالت انبیای الهی تلقی می‌شود و آموزه‌ها و تعالیم دینی، تمامی عرصه‌های مناسبات انسانی مثل احکام اقتصادی، سیاسی و حقوقی را دربر می‌گیرد.

 

وی تأکید کرد: چنانچه رفتار عادلانه و منع تجاوز به غیر نظامیان در زمره موازین حقوق بین‌المللی بشردوستانه باشد، باید اذعان کرد که فقه و دین بنیانگذار آن بوده و اصل منع فساد در زمین، هلاک نسل و منابع زیست محیطی و اصول دیگر، زمانی به اندیشه بشر عرضه شد که اصل حاکم این بود که ضرورت هیچ قانونی نمی‌شناسد.

 

وی با اشاره به این‌که در حکومت دینی استفاده از روش‌های مغایر با ارزش‌های والای اخلاقی، ویرانگر کمال و سعادت بشر بوده و مجاز نیست، گفت: امروز مطالعات و گفتمان‌های از این دست هرچند برون فقهی و از جنس معرفت دسته دومی تلقی شده و به فقه به عنوان دانش پویا از بیرون نگاه می‌کنند، اما مقدم بر مباحثات درون فقهی بوده در پرتو چنین مذاکراتی است که می‌توان در حوزه احکام و گزاره‌های فردی نیز به نتایج قابل قبولی دست یافت.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: دست‌یابی به پاسخی مقبول تنها با همفکری عالمان حوزه‌های علوم انسانی و تجربی قابل تحقق است که در تمامی ادوار تاریخی فقه از سوی عالمان دینی در عرصه‌های مختلف مد نظر بوده است./932/پ202/ب

ارسال نظرات