۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۵۱۱۹۹
استاد حوزه علمیه:

مجادله آفت ادراک است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فرحزاد گفت: در روایت داریم که جدال نکنید. کسانی که جدال و بگو و مگو را ترک می کنند حتی اگر حق با آنها باشد خدا خانه ای در بالای بهشت به آنها می دهد. این قیل و قال‌ها آفت ادراک است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در برنامه سمت خدا با اشاره به کاربرد راهکار تحمل کردن و تغافل در راستای خوش اخلاقی گفت: قاعده کلی مدارا، تغافل و سکوت است. البته درموارد خاص مثل اینکه فردی تکبر خاصی دارد، راه های تنبیه وجود دارد مثل قهر کوتاه مدت و تنبیه موقت. البته این موارد کم پیش می آید.


وی افزود: اساس اولیه کار بر راستگویی است ولی استثنائاً در اصلاح بین دو نفر می توان دروغ گفت. ولی این قاعده کلی نیست و ما نمی توانیم در موارد دیگر هم دروغ را جایز بدانیم .غیبت گناه کبیره است و در 99 درصد موارد جایز نیست، یک درصد آن هم وقتی جایز است که حقی ضایع شده است . سیره پیامبر و اهل بیت، حتی با دشمنان مدارا بود. خدا می فرماید که موسی با فرعون نرم صحبت کن. گاهی قهر و تنبیه اثر عکس دارد و بداخلاقی فرد بیشتر می شود ولی اصل برسکوت، عفو، گذشت و مدارا است. روایت داریم که پیامبر فرمود: هر وقت خشم و غضب شما را فراگرفت سکوت کنید. امیرمومنان(ع) می‌فرماید: انسان دانا کسی است که نصف آن تحمل و نصف آن تغافل (خود را به نفهمی زدن) است.


استاد حوزه علمیه افزود: اگرکسی به ما حرفی زد نباید این حرف برای ما سنگین باشد. جلوی زبان مردم را نمی توان گرفت و امکان ندارد که همه از ما راضی باشند. امام صادق(ع) می فرماید : پیامبر(ص) عقل کل بود با این حال به ایشان مجنون و ساحر می گفتند. حالا به ما بگویند که تو جاهل هستی این مشکلی پیش نمی آورد . بعضی ها می گویند که شما بی رگ هستید که جواب غیبت دیگران را نمی دهید در حالی که کسانی که غیبت ما را می کنند ثواب‌هایشان را به پرونده ما منتقل می کنند.


وی در پاسخ به این که چه کنیم که وقتی به ما اهانتی می شود ناراحت نشویم، اظهار داشت: کرامت ما با این اهانت‌ها از بین نمی‌رود ولی به نفس ما برمی خورد. پس اگر به ما حرفی می زنند و ناراحت می شویم این نشان می دهد که ما خودخواهی داریم. اگر به دیگران بگویند که زشت هستی، ما ناراحت نمی شویم ولی اگر به ما بگویند زشت هستی ما ناراحت می شویم.


استاد حوزه علمیه سریع جواب دادن را نشانه ضعف دانست و گفت: اگر با آرامش کامل جواب دهید یا از جواب دادن صرف نظرکنید و محبت کنید، این علامت شجاعت و قدرت شماست. کسی که از کوره در نمی رود و عصبانی نمی شود این نشانه ی کرامت اوست. شجاعت این است که انسان بر هوای نفس غلبه کند. در مسائل اخلاقی شجاعت یعنی اینکه تحمل انسان بالا برود. روایت داریم هر کس که درحال مدارا از دنیا برود، شهید بحساب می آید، این جهاد اکبر است.


وی ادامه داد: در روایت داریم که جدال نکنید. کسانی که جدال و بگو و مگو را ترک می کنند حتی اگر حق با آنها باشد خدا خانه ای در بالای بهشت به آنها می دهد. این قیل و قال‌ها آفت ادراک است.


حجت الاسلام فرحزاد بیان داشت: وقتی ما تحمل می کنیم روح و ایمان ما قوی‌تر و نفس ما ضعیف‌تر می‌شود تا اینکه بداخلاقی و غرور در هم شکسته می شود. مثلا وقتی شما می خواهید درخت را بشکنید با یک بار تبر زدن شکسته نمی شود. تحمل مثل تبری است که ما به درخت نفسمان می‌زنیم، ما باید تبرهای زیادی به نفسمان بزنیم تا ریشه آن را قطع کنیم . باید نفس را مغلوب کنیم. هر چه نفس ما ضعیف تر شود ایمان ما بالاتر می‌رود. اگر برنفس خود غلبه کنیم بالاترین کمالات را بدست آورده ایم .


وی با اشاره به اهمیت تغافل در کسب اخلاق گفت: در اسلام به فراموشی زدن در برخی مواقع تاکید شده است. وقتی کسی مصیبت دیده است، بعد از مدتی این مصیبت برای او عادی می شود و فراموش می‌کند. البته فراموشی در مصیبت ها لطف خداست. فراموشی نعمت بزرگی است و اِلا همه مردم از غصه دق می کردند. اگر کسی به شما ناسزا گفت سعی کنید که آنرا نشنوید. پیامبر ما فقط گوش می داد و تحمل می کرد. در نهج البلاغه آمده است: از بهترین کارهای انسان با کرامت این است که از چیزی که می داند غافل شود یعنی از بدی و کینه توزی دیگران غافل شود. اکثر دعواهای خانوادگی بخاطر این است که به من (نفس) برخورده است. ما باید در این موارد تغافل کنیم و بدی ها را فراموش کنیم و خودمان را به غفلت بزنیم. /916/پ202/ع
 

ارسال نظرات