۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۵۱۳۱۵
به مناسبت روز بصیرت و میثاق با ولایت؛

ویژه نامه اینترنتی «تجلی بصیرت و ولایت‌مداری» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی« تجلی بصیرت و ولایت مداری » به مناسبت روز بصیرت و میثاق با ولایت در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
تجلي بصيرت و ولايتمداري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی « تجلی بصیرت و ولایتمداری » شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، بانک صوت و فیلم، ویژه‌نامه های مرتبط و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
عوامل و موانع بصیرت در قرآن، عوامل بصیرت از نگاه امام علی(ع)، بصیرت‌مداری در اندیشه مقام معظم رهبری، فداکارب و بصیرت لازمه دفاع از دین، بصیرت مرز بین خواص و عوام، مفهوم بصیرت، جلوه‌هایی از بصیرت در سیره امام علی(ع)، خودسازی و بصیرت رمز موفقیت امام خمینی(ره)، بصیرت اخلاقی در عصر ظهور، بصیرت چگونه حاصل می شود و عامل تقوا و نقش ان در بصیرت‌افزایی از جمله مقالات این ویژه‌نامه است.
عوامل بصیرت از نگاه امام علی(ع)
در بخشی از این ویژه‌نامه در مقاله‌ای می‌خوانیم: بصیرت در حقیقت، حاصل بررسی موشکافانه همه ابعاد دور و نزدیک یک مسأله و فراهم آوردن یک معرفت ویژه نسبت به آن به منظور ارزیابی واقعی و ژرف آن مسأله است، به گونه‌ای که هیچ تردید و تزلزل در آن راه نیابد.
بصیرت با این مفهوم عمیق، در دیدگاه امیرمؤمنان علیه السلام جایگاهی رفیع دارد، از نظر حضرت، ارزش انسان، وابسته به معرفت و بصیرت او است و ایمان آنگاه برای مؤمن سودمند است که همراه نور بصیرت باشد.
با توجه به این جایگاه بلند، مقاله با واکاوی سخنان حضرت به دنبال مبانی و عوامل ایجاد بصیرت است، زیرا کسب این ویژگی که در سرنوشت انسان نقشی حتمی دارد، قطعا مستلزم حصول ملکاتی است که در لایه‌های عمیق وجود انسان رسوخ کرده باشد، نتیجه این جستجو، پژوهشگر را به مبانی مختلف رهنمون می،کند که مهمترین آن‌ها عبارتند از تقوی، زهد، تفکر و عبرت.
تقوی رابطه‌ای مستقیم در کسب فهم عمیق دارد، پیمودن صراط مستقیم به دلیل خطرات و پرتگاه‌های بسیاری که در مسیر آن قرار دارد، جز با عنایت و هدایت الهی ممکن نیست و تقوی، این چراغ هدایت را در قلب انسان پرهیزگار فروزان می‌کند.
از زهد به عنوان عامل دیگر بصیرت یاد می‌شود، دلبستگی به دنیا و برقرار کردن رابطه محبتی با آن، چشم و گوش دل آدمی را نسبت به حقایق آن کور و کر می‌کند و پرده غفلت را بر عیوب دنیا قرار می‌دهد.
تفکر، زمینه ساز بصیرت است و راهگشای هدایت انسان، اگر بصیرت به معنای رسیدن انسان به درجه‌ای از درک و فهم تلقی گردد که بتواند از ظواهر امور بگذرد و به باطن آن بنگرد ، بی تردید «عبرت» یکی از راه‌هایی است که می‌تواند انسان را به این مقصد برساند.
بصیرت‌مداری در اندیشه رهبر معظم انقلاب
در این مقاله بصیرت‌مداری در اندیشه رهبر معظم انقلاب چنین مطرح شده است: تاکنون از خود پرسیده‌ایم چه عواملی سبب می‌شود برخی افراد دچار بی بصیرتی شده، نتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند، به راستی برای گم نکردن راه چه باید کرد، چگونه می‌توان راه را بازشناخت و فریفته‌ سخنان و رفتارهای دشمنان نقاب‌دار و منافقان فتنه‌گر و فتنه‌گران منافق نگردید، چگونه می‌توان بین حق و باطل، جدایی افکند و راه را از کژراهه شناسایی نموده، مسیر را اشتباهی نپیمود.
راهکار همان است که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که: «شما در جبهه‌ جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشه‌خوانى بلد نباشید، اگر قطب‌نما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه می‌کنید مى‌بینید در محاصره‌ دشمن قرار گرفته‌اید، راه را عوضى آمده‌اید، دشمن بر شما مسلط می‌شود، این قطب‌نما همان بصیرت است».
ولی آیا بصیرت برای اشخاص خاصی لازم است یا مسآله‌ای عمومی است، آیا بر همگان لازم است که بینش والایی داشته باشند، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «اگر همه‌ تعاریفی که درباره بصیرت آورده شده را در یک جمله خلاصه کنیم می‌توان گفت بصیرت یعنی وجود چشمان تیزبینی در انسان که بتواند پشت صحنه‌ مسائل پیچیده سیاسی را به خوبی تشخیص دهد، این مهم در طول دوران تاریخ معاصر ایران و حوادث بعد از انقلاب، خط کش جدا شدن افراد هوشیار از غافل بوده است».
ایشان در سخنرانی های مختلفی به بررسی ابعاد این مسأله پرداخته‌اند و در آن به نقش محوری خواص در تبیین حقایق و روشن‌گری‌ها تأکید کرده‌اند.
بصیرت مرز بین خواص و عوام
در بخش دیگری از ویژه‌نامه در مقاله‌ای آمده است: جامعه به دو گروه، خواص وعوام دسته بندی شده است، خواص اهل تحلیل وتجزیه مسائل‌اند وعوام در مقابل، بدون آگاهی وشناخت مسائل به روندی از زندگی مشغولند ودر حرکت موج عمومی جامعه، با آنان همیارند، گروه خواص نقش بسزایی در فضای اجتماعی داشته و خصوصیاتی از قبیل بصیرت ، حمایت به هنگام از حق ، ولایت مداری ،حق محوری را دارند ومسؤولیت‌های ایجادبصیرت را بر دوش می‌کشند والبته خواص دارای آفاتی از قبیل دنیا طلبی، ملاحظات خویشاوندی، بوده که جامعه را به شکست می کشانند.
حوادث و وقایع تاریخ گویای این مطلب است که جامعه هرگاه مسیر حق را به راحتی وآرامش طی کرد، خواصی در آن مسیر که نقش کلیدی وبنای حق‌مداری را بر عهده داشته‌اند، خواص همان افرادی‌اند که عضو جامعه هستند ولی در برابر مسائل بی تفاوت نیستند وبا بصیرت کامل موضع‌گیری به حق دارند ،خواص دارای ایمان نابی هستند که آنها را به طرفداری وحمایت از حق کشانده است واز طرفی خواص باطل نیز وجود دارند و در عین حالی که خواص جامعه‌اند، اما در مقابل دلبسته به زر وسیم دنیایند، آنها در هیچ مقطعی، مطیع نبوده واوامر ونواهی ولی خود را انجام نمی دهند.
بصیرت اخلاقی در عصر ظهور
در ذیل این مقاله می‌خوانیم: انسان موجودی است کرامت یافته، با فطرت پاک الهی و سرشته شده با مکارم اخلاقی و خرد متعالی، این خلیفه حق بر روی زمین، ظرفیت و نیروی رشد و شکوفایی فوق‌العاده‌ای دارد که در پرتو آن، می‌تواند یک زیست فرهنگی شکوهمندی را تجربه کند و در سطح فراگیر و جهان شمول، هویت انسانی و الهی خود را بروز دهد.
انسان مادی و دنیوی، دارای «بعد فرهیخته ای» است معنوی و الهی، که هم او را به سمت کمال و تعالی برتر سوق می‌دهد و هم حیات زمینی او را سامان حقیقی می‌بخشد، در واقع زیست پاک و بی‌آلایش انسانی، تنها در گرو راهکارهای مدیریتی و تجربی نیست، بلکه اینها فقط برای چرخش بهینه بعضی از امور دنیوی است، یعنی،مربوط به سطح خُرد حیات، اما سطح کلان زندگی در دو بعد مادی و معنوی، نیازمند راهکار بنیادین و نظام جامعی است که انسان را از سطح نابهنجار و غیرحقیقی جدا کرده و در یک سطح برتر و کامل تری قرار می‌دهد یعنی، انسان به آن هویت واقعی و اصیل خود نزدیک شده و در نظام متواتر فکری و اخلاقی قرار گیرد.
مهم‌ترین مسأله این است که آیا امکان این تغییر و تحول روحی و اخلاقی در انسان وجود دارد و اصولا چرا جامعه به این دگرگونی‌های فرهنگی نیاز دارد، مکاتب فکری بشر، پاسخ‌های مختلفی به این سؤال داده‌اند و البته کمتر مکتب و اندیشه‌ای هست که به طور جامع و کامل به این مسأله بپردازد و راهکار فرهنگی (فرهیختگی معنوی و تربیتی) برای رفع کاستی‌ها و ناراستی‌ها ارائه بدهد، اما ادیان الهی  به ویژه دین مقدس اسلام به این جنبه توجه ژرفی نشان داده و رسالت پیامبران و مصلحان را، اصلاح اخلاقی و معنوی انسان قرار داده و راهکار بنیادین و فراگیری ارائه نموده‌اند.
به نظر ما این نظام جامع و کامل، تنها در «دولت اخلاقی مهدوی» محقق شده و سامان پیدا می کند، مؤلفه اساسی این نظام، رسیدن انسان به «بصیرت اخلاقی» است تا تمامی ظرفیت‌ها و توانایی‌های او شکوفا گشته و بسترهای فرو روی او در ناراستی‌ها، دشواری‌ها و آلودگی‌‌ها برچیده شود، تا انسان به این بصیرت و خرد‌ورزی اخلاقی والوهی نرسد و از رشد فکری و اخلاقی همنوا برخوردار نگردد، دامنه رنج‌ها و کاستی‌های او، گسترده‌تر شده و از حیات معقول و متکامل به دور خواهد بود، فرضیه‌ای که به دنبال طرح و تبیین آن هستیم، «بایستگی دستیابی به بصیرت اخلاقی جهت فرو کاستن ناراستی‌ها و مشکلات بشر و رسیدن به یک جامعه برتر اخلاقی و دینی است».
ویژه نامه اینترنتی« تجلی بصیرت و ولایتمداری » به مناسبت روز بصیرت و میثاق با ولایت در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات