۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۵۱۹۹۳
حجت الاسلام ماندگاری مطرح کرد:

یاد مرگ معروفی فراموش شده

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: هر معروفی در مقابل چند منکر است، یاد مرگ یکی از معروف هایی است که امروزه به فراموشی سپرده شده است و احیای آن می تواند در اصلاح امور جامعه بسیار موثر باشد.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مهدیه بزرگ اصفهان، با بیان این که امروزه در حق امر به معروف و نهی از منکر ظلم شده است، گفت: قیام اباعبدالله الحسین(ع) در واقع قیام برای احیای امر به معروف بوده و حادثه عظیم کربلا به جهت احیای این امر دینی به وقوع پیوسته است.

 

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا درباره اهمیت امر به معروف اظهار داشت: هر معروفی در مقابل چند منکر است و امر به معروف از این جهت حائز اهمیت است که چنانچه یک معروف در جامعه احیا شود، چندین منکر از جامعه ریشه کن می شود. یاد مرگ یکی از معروف هایی است که امروزه به فراموشی سپرده شده است و احیای آن می تواند در اصلاح امور جامعه بسیار موثر باشد.

 

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: یاد مرگ یکی از معروف هایی بود که حضرت مداوم در واقعه عاشورا به آن متذکر می شدند. حضرت در ابتدای سفر در مدینه، مرگ و یاد آن را زینت انسان معرفی کردند. باز ایشان در پاسخ به حر که حضرت را با مرگ تهدید کرده بود، فرمودند: چگونه مرا با مرگ می ترسانی؛ در حالی که مرگ در نظر من پایان کار نیست بلکه انتقال از دنیای فانی به سرای باقی است. ایشان در جریان به میدان رفتن قاسم بن الحسن، از مرگ و یاد آن صحبت کردند. این نمونه ها نشان می دهند که یاد مرگ از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

عضو هیات امنای موسسه روایت سیره شهدا در خصوص فوائد یاد مرگ افزود: یاد مرگ، غفلت را که یکی از منکرات است، کم رنگ می کند و انسان را از روزمرگی نجات می دهد. یکی از ویژگی های جبهه های ما این بود که به خاطر این که یاد مرگ در آن می شد، غفلت در آن کمتر دیده می شد.

 

وی  کم شدن حب دنیا را یکی دیگر از فوائد یاد مرگ عنوان کرد و افزود: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: مرگ برای شیعیان ما، مثل بوییدن گلی خوشبو، راحت و دلنواز است و شیعه واقعی که دل در گرو دنیا ندارد، به راحتی هم از دنیا می رود. جبرئیل نیز در مورد حب دنیا به پیامبر(ص) فرمود: از دنیا هر چه می خواهی دوست داشته باش، اما بدان که باید همه را ترک کنی و روزی از دنیا بروی. علاقه به دنیا و فراموشی خدا، مرگ انسان را سخت و ناگوار می کند.

 

وی ترک گناه را یکی دیگر از فوائد یاد مرگ عنوان کرد و تصریح کرد: در جبهه ها به دلیل این که یاد مرگ زیاد بود، گناه نیز کمتر بود. در جبهه به دلیل اینکه فرصت برای توبه کم بود و بوی مرگ به مشام می رسید، کمتر کسی به گناه تمایل پیدا می کرد.

 

وی فراهم کردن توشه برای آخرت و رعایت حلال و حرام الهی را از برکات یاد مرگ ذکر کرد و گفت: به شرط رعایت دستورات الهی، انسان می تواند یک قدرتمند یا یک ثروتمند با تقوی باشد. بعضی فکر می کنند برای رسیدن به جایگاه مناسب، باید به حلال و حرام بی توجه باشند و این یک اشتباه بزرگ است.

 

کارشناس مسائل دینی در خصوص تصفیه حساب در دنیا گفت: تصفیه حساب در دنیا با توبه از درگاه الهی و جبران حق الناس، ارزان به پای انسان حساب می شود ولی این حساب در روز قیامت، بسیار گران تمام می شود.

 

 

 وی در پایان حقانیت انقلاب اسلامی را یکی از دلائل مشکلات و فشارهای اقتصادی اخیر دانست و تصریح کرد: از صدر اسلام تا به امروز، با حق بودن و حمایت از حق، با سختی و فشار همراه بوده است. ماجرای شعب ابیطالب و شهادت ائمه همگی به دلیل حمایت از حق و حقیقت بوده است. و کشور ما هم از این قضیه مستثنا نیست./939/پ202/ب

ارسال نظرات