۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۵۲۱۹۸
حجت الاسلام ماندگاری:

دل‌بستن به مقام و شهرت برای مسؤولان لغزش‌آفرین است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا با بیان این که انسان می تواند با استفاده از قدرت و شهرت خود برای خدمت و گره گشایی از کار خلق استفاده کند، گفت: امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ شهید رجایی، به زیبایی، کوچک‌بودن مقام ریاست جمهوری را در برابر عظمت خدای متعال یادآور شدند.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مهدیه بزرگ اصفهان گفت: قیام اباعبدالله الحسین(ع) در واقع قیام برای احیای فریضه امر به معروف بوده و حادثه عظیم کربلا به جهت احیای این فریضه دینی به وقوع پیوسته است.

 

وی در ادامه مبحث شب های  قبل خود درباره مرگ و یاد آن در زندگی به عنوان یک معروف فراموش شده افزود: شهوت، قدرت، شهرت، ثروت و جمال از ظواهر دنیای ما است و می تواند گریبانگیر و مهلک باشد. اما انسان دانا می تواند با بهره گیری از این نعمت ها، به سعادت برسد.

 

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا، در خصوص استفاده از این ظواهر در راستای دستیابی به رضای حق تعالی خاطر نشان کرد: انسان می تواند با استفاده از قدرت و شهرت خود برای خدمت و گره گشایی از کار خلق استفاده کند. انسان با ثروت خود می تواند از فقرا و نیازمندان دستگیری کند. اما متاسفانه بعضی این ظواهر را در راستای قدرت طلبی و شهوت پرستی استفاده می کنند و خود را به هلاکت می اندازند. امروزه از این نمونه ها در کشور و دنیای اطراف کم نیست و هر روز رسانه ها در این مورد خبر می دهند.

 

کارشناس مسائل دینی و خانواده، یکی از راه های دوری از ظواهر دنیا را مقایسه دنیا و آخرت دانست و اظهار داشت: اگر انسان عظمت و اهمیت آخرت و دنیا را با یکدیگر مقایسه کند، دنیا و همه تعلقات آن را کوچک و ناچیز می بیند و به راحتی در برابر خواسته های آن سر تسلیم فرود نمی آورد. اگر انسان شهوت، قدرت، شهرت، ثروت و جمال آخرت را با ظواهر دنیایی آن مقایسه کند، قطعاً به این ظواهر اعتنا نمی کند؛ چرا که خدا در قرآن مدام از نعمت های شیرین و پایان ناپذیر آخرت برای بهشتیان سخن گفته است.

 

وی دومین راه دوری از ظواهر دنیا را مقایسه بزرگی خدا با دنیا عنوان کرد و گفت: حضرت سلیمان که بر همه عالم حکومت می کرد، روزی خواست تمام عالم را پذیرایی کند و هنگامی که اسباب آن فراهم شد، به امر الهی تمام اسباب پذیرایی توسط یک موجود دریایی بزرگ بلعیده شد. حضرت سلیمان با دیدن این صحنه به اشتباه خود پی برد و در برابر خدا به سجده افتاد؛ از این رو اگر انسان عظمت خدا را در نظر داشته باشد، مست و فریفته ظواهر نمی شود. امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ شهید رجایی، به زیبایی کوچک‌بودن مقام ریاست جمهوری را در برابر عظمت خدای متعال یادآور شدند.

 

حجت الاسلام ماندگاری درباره عظمت خدا، به مناجات حضرت علی(ع) در مسجد کوفه اشاره و تصریح کرد: این مناجات برای یادآوری جایگاه بنده و مولا بسیار مؤثر است و انسان با خواندن این مناجات می تواند خود و دنیایش را در برابر حق تعالی کوچک بداند و از گردن‌کشی و عصیان دوری کند.  

 

عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا، در پایان سومین راه دوری از ظواهر دنیا را مقایسه بزرگی خود انسان با دنیا عنوان کرد و گفت: حضرت علی(ع) در حدیثی گران قدر می‌فرمایند: قیمت و بهای شما بهشت است ولا غیر، خودتان را به کمتر از بهشت نفروشید. در عصر ما شهدا خیلی خوب به حدیث عمل کردند. شهدا گران فروشی کردند و در واقع خود را به خدا گران فروختند و خدا هم آنها گران خرید. هر چقدر خدا در نظر انسان بزرگ باشد، دنیا در نظرش کوچک و بی ارزش می شود./939/پ202/س

 

ارسال نظرات