فقه پویا راه حل مشکلات جهان اسلام است
![اجتهاد](/Original/1389/04/30/IMAGE634153023625468750.jpg)
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشمزاده هریسی، نماینده مردم آذربایجانشرقی در مجلس خبرگان رهبری، در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: مساوی بودن دیه زن و مرد مسألهای است که چون در قرآن به صراحت ذکر نشده و از ضروریات دین هم نیست، میتواند به عنوان امر مورد اجتهاد در نظر گرفته شود.
وی با بیان این که هیچ اشکالی وجود ندارد که مجتهدی مسألهای را بررسی کند و نظری متفاوت داشته باشد، ادامه داد: مسائلی از این دست قابل اجتهاد است، از این رو اگر مجتهدی اجتهاد کند و به عدم اشکال این مسائل برسد، اتفاقی برخلاف قوانین و دستورات نیفتاده است.
این حقوقدان با بیان این که اجتهاد در برابر اجماع نیست و بار آن هم مطابق شهرت فتوایی است، افزود: مشهور میان فقها آن است که بشود این مسائل را تحلیل کرد. تحلیل در این مسائل نیز همراستا با مشاوره فقهی است، به عبارت دیگر در اینگونه مسائل مشاوره علمی و توجه به مسائل بین المللی و جهانی مورد نیاز است و نه مشاورههای فتوایی، چراکه امکان ندارد فقها در مورد یک مسأله مشخص بخواهند فتوای یکسان بدهند به همین دلیل است که نگاه علمی و فقهی در کنار یکدیگر مورد نیاز است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با بیان این که روال منطقی و علمی در بررسی چنین مواردی این است که ابتدا بررسی فقهی و مشورتی علمی صورت بپذیرد، سپس نتیجه بررسی به صورت طرح یا لایحه در بیاید و در سطح کمیسیونها و مجلس مورد تحلیل و نظرخواهی قرار بگیرد، ادامه داد: چنانچه از نگاه مجلس این طرح مشکلی نداشته باشد، قابلیت تبدیل شدن به قانون را پیدا میکند.
وی با بیان این که مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که در سطح جهان مطرح است و کسانی که با دین اسلام مشکل دارند از آنها سوءاستفاده میکنند، افزود: با توجه به وجود چنین مسائلی بسیار هم مناسب و خوب است که روی این موارد فکر شود و تحلیلها در کنار هم گذاشته شود تا نتیجهای مناسب به دست آید، این نگاه همان نگاهی است که امام خمینی(ره) به دنبال آن بودند و از آن به عنوان فقه پویا یا اجتهاد پویا یاد میکردند.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این که میتوان راه حل بسیاری از مشکلات را در فقه پویا جست و راهی پیدا کرد تا مجبور به تکرار تجربههای گذشته نباشیم، افزود: امام(ره) میفرمودند: نگذاریم اسلام تحت فشار قرار بگیرد، نگذارید اسلام در مدیریت جهان با مشکل مواجه شود و لابهلای مشکلات له شود. اشاره حضرت امام(ره) به همین موضوعات بود و در واقع نظر ایشان در مورد فقه پویا، فهم همین مسائل بود. اینکه درک شود اگر مسألهای از ضروریات نباشد، با اجتهاد پویا و با نگاه باز به آن نگریست. اگر راهحلی دینی و فقهی برای مسئلهای یافت شد، مراجع و علما و فقها و حوزهها، میتوانند آن را بررسی کنند اما اگر راهحلی دینی و فقهی برای مسئلهای موجود نبود میتوان از منابع دیگر استفاده کرد تا نقیصه جبران شود.
وی افزود: در واقع در حل مسائل باید هم راههای علمی و منطقی در پیش گرفته شود و هم راههای فقهی و دینی، تا در نهایت با اجتهاد مشاورهای و راهحلهای فنی، راهکاری به دست آید. متاسفانه در گذشته استفاده از راهحلهای علمی در کنار مسائل دینی به صورت سازمان یافته و متمرکز خیلی مطرح نبوده است. مثلا در بحث شطرنج و خاویار مسئله به صورت علمی مطرح نبود بلکه شهامت فقه و اجتهاد باز و پویا در حضرت امام(ره) بود که مشکل را حل کرد. بنابراین لازم است بتوانیم با درک نیازهای روز، اجتهاد را پویا نگاه داریم و مسائل را با همین دید آکاهانه و باز بررسی کنیم./935/پ202/س