۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۵۳۵۲۳

نگاهی به فعالیت‌های وقفی در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مرمت و بازسازی بیش از25 درصد مساجد خراسان شمالی و نصب ضریح جدید امامزاده اسماعیل باباامان از مهم‌ترین اخبار هفته وقف در خراسان شمالی است.
وقف

 حجت الاسلام رحیم مهدوی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح برنامه های این نهاد در هفته وقف پرداخت و اظهار داشت: با توجه به این که یک هزار و 199 مسجد و اماکن مذهبی در این استان وجود دارد در سال جاری بیش از 25 درصد مساجد با اعتباری بالغ بر 9 میلیارد ریال مرمت و بازسازی شد و باتوجه به قدمت چندین ساله بعضی ازمساجد این استان بیش از 60 مسجد نیز تخریب و نوسازی شد.

وی در ادامه با بیان این که در سال جاری مبلغ 5 میلیارد و 180 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان جهت ترمیم، ساخت و نوسازی مساجد و مصلاهای استان اختصاص یافته است، تصریح کرد: بیش از 2 میلیارد و 122 میلیون ریال جهت انجام امور فرهنگی و بیش از 6 میلیارد و 832 میلیون ریال از اعتبارات سازمان جهت بقاع و مساجد استان جذب شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از اضافه شدن 31 وقف جدید به موقوفات این استان خبرداد

همچنین حجت الاسلام رحیم مهدوی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در همایش وقف و رسانه  تعداد موقوفات استان را 4 هزار و 310 موقوفه با 8 هزار و 802 رقبه عنوان کرد و اظهار داشت: در راستای حفظ، حراست و احیای موقوفات طی امسال 71 سند 6 دانگ رسمی نیز برای موقوفات استان اخذ شده است.

وی با اشاره به رشد عوائد موقوفات به میزان 150 درصد، درآمد موقوفات استان را طی 9 ماهه امسال بیش از 977 میلیون تومان ذکر کرد و اظهار داشت: قدیمی ترین موقوفه استان مربوط به موقوفه حاج احمد و محمود درویش اسفرین است که مربوط به سال هزار و 25 قمری است.

وی تعداد بقاع متبرکه استان را 154 بقعه عنوان کرد وافزود: طی امسال برای انجام هزینه های عمرانی بقاع متبرکه مبلغ 16 میلیارد و 120 میلیون ریال اختصاص یافته است وهمچنین محوطه سازی بقاع متبرکه به میزان هزار و 800 متر مربع، کمک به بیش از 200 مسجد از مبلغ 500 هزار تومان تا 25 میلیون تومان، تخریب و افتتاح 100 مسجد روستای فاقد مسجد یا فرسوده، صدور حکم برای 366 نفر از هیئت امنای بقاع متبرکه و مساجد، بیمه شدن 380 نفر از خادمین مساجد از دیگر فعالیت های این اداره کل است.

مدیرکل اوقاف استان با اشاره به ساخت 4 ضریح در استان طی سال جاری، مبلغ هزینه شده برای ساخت این ضریح ها را 910 میلیون ریال ذکر کرد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از برگزاری 318 کلاس آموزش قرآن در مساجد و بقاع متبرکه خبر داد

رضا حسن زاده، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی اظهار داشت:318 کلاس آموزش قرآن در مساجد و بقاع متبرکه استان طی سال جاری برگزار شدکه بیش از 6 هزار و 500 قرآن آموز در دوره های روخوانی و روان خوانی قرآن شرکت داشته اند.

وی با اشاره به این که از این تعداد 2 هزار و 533 نفر به دوره های حفظ قرآن راه پیدا کرده اند، تصریح کرد: از این تعداد 591 نفر در شهرستان بجنورد، 552 نفر در شیروان، 500 نفر در جاجرم، 400 نفر در اسفراین، 265 نفر در مانه و سملقان و 225 نفر از فاروج در این کلاس ها شرکت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین شرکت کنندگان در دوره های حفظ قرآن کریم به نسبت جمعیت، متعلق به شهرستان جاجرم و کمترین آن متعلق به شهرستان اسفراین است.

حسن زاده افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر داشتن بیش از 10 میلیون حافظ قرآن در کشورسهمیه خراسان شمالی در این برنامه را 2 هزار و 700 نفر در سال جاری دانست./934/پ203/س

ارسال نظرات