۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۵۳۵۴۵
به مناسبت شهادت امام حسن عسکری؛

ویژه نامه اینترنتی «از طلوع مدینه تا غربت سامرا» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی«از طلوع مدینه تا غربت سامرا» به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
از طلوع مدينه تا غربت سامرا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «از طلوع مدینه تا غربت سامرا» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، کارت پستال، تفن همراه، گالری تصاویر، بانک صوت و فیلم، ویژه‌نامه‌های مرتبط و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
جستاری در زندگی امام حسن عسگری(ع)، شمه‌ای از فضایل و سیره فردی امام عسکری(ع)، دورنمایی از عصر امام عسکری(ع)، انوار تابناک امام حن عسکری(ع) در آفاق جهان، آشنایی با یازدهمین اختر تابناک امامت، حکومت و سیاست در سیره امام حسن عسکری(ع)، کرامات عسکری(ع)، انتظارات امام حسن عسکری(ع) از شیعیان، زمینه‌سازی امام حسن عسکری(ع) برای غیبت، امام حسن عسکری(ع) از نگاه استاد مطهری و امام عسکری(ع) و تحکیم مرجعیت از جمله مقالات این ویژه‌نامه است.
جستاری در زندگی امام عسکرى(ع)
در مقاله‌ای از ویژه‌نامه از طلوع مدینه تا غربت سامرا می‌خوانیم: امام عسکرى، یازدهمین پیشواى شیعیان، در سال 232 هجری قمری چشم به جهان گشود، پدرش امام دهم، حضرت هادى علیه‌السلام و مادرش بانوى پارسا و شایسته، «حُدَیثه»، است که برخى، از او به نام «سوسن» یاد کرده‏اند.
این بانوى گرامى، از زنان نیکوکار و داراى بینش اسلامى بود و در فضیلت او همین بس که پس از شهادت امام حسن عسکرى(ع) پناهگاه و نقطه اتکاى شیعیان در آن مقطع زمانى بسیار بحرانى و پر اضطراب بود، از آنجا که پیشواى یازدهم به دستور خلیفه عباسى در «سامرا»، در محله «عسکر» سکونت اجبارى داشت، به همین جهت«عسکرى» نامیده مى‏شود
از مشهورترین القاب دیگر حضرت، «نقى» و «زکى» و کنیه‏اش«ابو محمد» است، او 22 ساله بود که پدر ارجمندش به شهادت رسید، مدت امامتش 6 سال و عمر شریفش 28 سال بود، در سال 260 هجری قمری به شهادت رسید و در خانه خود در سامرا در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد.
امام عسکرى علیه‌السلام در مدت کوتاه امامت خویش با سه نفر از خلفاى عباسى همچون المعتز بالله (252 - 255)، المهتدى الله(255 - 256) و المعتمد بالله(256 - 279) که هر یک از دیگرى ستمگرتر بودند، معاصر بود.
خلفاى عباسى که روز نخست به نام طرفدارى از علویان و به عنوان گرفتن انتقام آنان از بنى‌امیه قیام کردند، آنچه را که قبلا به مردم وعده داده بودند، نادیده گرفته و مانند خلفاى بنى‌امیه و بلکه بدتر از آنان ستمگرى و خود کامگى را آغاز کردند.
انتظارات امام عسکرى(ع) از شیعیان‏
در مقاله دیگری از این ویژه نامه با عنوان انتظارات امام عسکری(ع) از شیعیان آمده است: انتظارات و توقّعات امام حسن عسکرى(ع) به عنوان آخرین امامى که در جامعه حضور عینى داشته، و بعد از او غیبت صغرى و کبرای فرزندش مهدى موعود(ع) آغاز مى‏‌شود و براى مدت مدیدى مردم و جامعه از درک حضور او محروم خواهند بود قابل اهمیت و دقت است و مى‏تواند رهنمودهاى گرانبها و ارزشمندى باشد براى دوران غربت تشیع و دورانى که غبار غم هجرت مولا و محبوبشان بر دلها و پیشانى آنها سایه افکنده است
امام حسن عسکرى(ع) از شیعیان خویش انتظار دارد، که اهل اندیشه و تفکر باشند، از این رو فرمودند:«عَلیکُم بِالفِکرِ فَاِنَّهُ حَیاة قَلب البَصیر وَ مَفاتیحُ اَبوابِ الحِکمَةِ ؛ بر شما باد به اندیشیدن، پس به حقیقت، تفکر سبب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى دربهاى حکمت است»، انسان‌هایى که با عقل اندیشه نکنند و با چشم جانشان در دیدن حقایق دقت به خرج ندهند در روز قیامت نابینا محشور مى‏شوند.
امام حسن عسکرى(ع) این حقیقت را با گوشزد کردن آیه‏اى از قرآن براى اسحاق بن اسماعیل نیشابورى در طى نامه‏اى چنین بیان مى‏کند:«اى اسحاق، خداوند بر تو و امثال تو از آن‏هایى که مورد رحمت الهى قرار گرفته و همچون تو داراى بصیرت خدا دادى هستند، نعمت خویش را تمام کرده است، پس به یقین بدان اى اسحاق که هرکس از دنیا نابینا بیرون رود، در آخرت هم نابینا و گمراه خواهد بود، اى اسحاق، چشم‌ها نابینا نمى‏شوند، بلکه دل‌هایى که در سینه‏ها هستند نابینا مى‏شوند، (بر اثر اندیشه نکردن) و این سخن خداوند در کتاب متقن خویش است آنجا که از زبان انسان ستم پیشه بیان مى‏کند».
فکر و اندیشه، و یا تأمل و تدبر آن‏گاه ارزش حقیقى و عینى خویش را نشان مى‏دهد که منجر به ایمان و عمل و تلاش شود وگرنه تفکرى که به دنبالش ایمان و عمل نباشد مطلوب و کارساز نیست، به همین جهت آن حضرت تأکید فرمود که شیعیان به دو خصلت توجه داشته باشند«خِصلَتانِ لَیس فَوقَهُما شَى‏ءٌ الایمانُ بِاللّه، وَ نَفعُ الاِخوان؛ دو خصلت است که برتر از آن چیزى نیست، ایمان به خداوند و فایده رساندن به برادران (دینى)».
ایمان برگرفته از اندیشه به دنبال خود عمل و یاد خدا و همچنین انجام عبادت را در پى دارد، به همین جهت یکى دیگر از انتظارات حضرت عسکرى(ع) از شیعیان این است که خداوند و قیامت و رسول را فراموش نکنند، چنان که فرمودند:«اَکثرُوا ذِکرُ اللّه و ذِکرَ المَوتِ وَ تِلاوَةَ القُرآن و الصَّلاةَ عَلى النَّبى؛ زیاد به یاد خداو مرگ باشید و همواره قرآن بخوانید و بر پیامبر(ص) و آل او درود بفرستید و هوشمندترین و زیرکترین افراد کسى است که به یاد بعد از مرگ باشد و وجدان خویش را براى رسیدگى به اعمال قاضى قرار دهد.
زمینه‌سازی امام حسن عسگری(ع)، برای غیبت امام زمان(عج)
این مقاله در مورد زمینه‌سازی غیبت از سوی امام حسن عسکری(ع) است که در ذیل آن چنین امده است: به علت فشارهای روز افزون عباسیان بر امامان معصوم و آزار و شکنجه آنان و نیز آماده‌نبودن جامعه برای پذیرش امامت امام مهدی(ع)، مشیت الهی چنین تعلق گرفت که آخرین وصی پیامبر(ص) و ائمه(ع)، حضرت مهدی موعود(عج) در غیبت فرو رود، تا وجود مقدسش از گزند حوادث زمان، مصون بماند، در فرصت مناسبی به میان مردم بیایند و مردم از وجود پرفروغ آن امام بهره‌مند شوند.
طبیعی است که مردم و جامعه می‌بایست آمادگی‌های لازم را می‌داشتند تا موضوع غیبت امام را بپذیرند و دچار سردرگمی و انحراف در دین نشوند، از این رو، امام عسگری(ع)، با انجام اقداماتی حکیمانه، در مسیر زمینه سازی و آماده کردن مردم برای پذیرش امر مهم غیبت امام دوازدهم حضرت مهدی(ع) قدم‌های بسیار مؤثری برداشتند.
از جمله اقدامات مهم امام حسن عسگری(ع)، در زمینه‌سازی غیبت امام زمان(عج)، طرح پیشاپیش مسألة غیبت بود، ‌ایشان در موارد متعددی، غیبت فرزندشان را که جانشین پس از خودشان محسوب می‌شد خبر دادند و این‌گونه مردم و جامعه را برای پذیرش غیبت آماده کردند.
ویژه نامه اینترنتی«از طلوع مدینه تا غربت سامرا» به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات