۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۵۳۸۱۸

گزارشی از فعالیت‎های مدرسه علمیه امام محمد باقر

خبرگزاری رسا ـ مسؤول آموزش مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) مشهد، گفت: این مدرسه مجموعه‌ای کامل از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کتابخانه در حوزه علمیه خراسان به شمار می‌رود و همواره الگوی مناسبی برای دیگر مدارس بوده است.
مدرسه امام باقر مشهد حجت الاسلام علي ابراهيمي

حجت‌الاسلام علی ابراهیمی، مسؤول آموزش مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) یکی از بزرگترین مدارس حوزه علمیه خراسان به شمار می‌رود که قبل از انقلاب به همت حجت‌الاسلام عبدالمجید دیانی تیلکی در حیاطی استیجاری راه‌اندازی شد و پس از انقلاب در چند مرحله مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

وی افزود: این مدرسه دارای 33 شهید و بیش از 130 مجروح است که در 8 سال دفاع مقدس نقش مهمی را در حوزه علمیه خراسان ایفا کرده است.

 

وی درباره نحوه گسترش این مدرسه، گفت: در مرحله نخست، 11 زمین اطراف مدرسه به مساحت دوهزار متر مربع خریداری شده و با کمک خیرین به آن افزوده شد، در مرحله دوم  زیر بنای مدرسه در 3 طبقه به وسعت 6 هزار متر مربع گسترش پیدا کرد و در مرحله سوم نیز شعبه دیگری از مدرسه، در روستای تیلک، واقع در استان مازندران به وسعت 600 متر مربع راه‌اندازی شد.


مسؤول آموزش مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) ضمن توضیح فعالیت‌های این مدرسه، گفت: این مدرسه به نیت یاران حضرت مهدی(عج) برای 313 نفر مهیا شده و هم اکنون بیش از 230 طلبه در سطح یک در آن مشغول به تحصیل هستند، همچنین این مدرسه دارای چند مجموعه منسجم است که به طور گسترده در حوزه علمیه مشهد فعالیت می‌نماید.

 

وی افزود: مهم‌ترین بخش این مدرسه مجموعه آموزش است که مسؤولیت برنامه‌ریزی درسی طلاب را بر عهده دارد، دفتر فرهنگی مدرسه نیز مسؤولیت برگزاری همایش‌ها، اردوها، دیدار با علما، حلقه‌های معرفت و فعالیت‌های فرهنگی را دارا است، همچنین دفتر پژوهش این مدرسه برخوردار از سالن کامپیوتر و اطاق نرم‌افزار است و با برگزاری کارگاه‌های پژوهشی مختلف، نقش مهمی را در عرصه پژوهش به نمایش می‌گذارد.

 

وی یکی از پرکارترین مجموعه‌های این مدرسه را بخش کتابخانه و سالن مطالعه دانست که روزانه بیش از 15 ساعت به طلاب خدمات ارائه می‌دهد و گفت: مدرسه امام محمد باقر(ع) در سطح استان خراسان رضوی، رتبه سوم و در سطح مشهد رتبه دوم را دارا است.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این مدرسه را برگزاری کلاس‌های ثقلین دانست و گفت: این برنامه با هدف بهره‌گیری از دو ثقل قرآن و نهج‌البلاغه در بستر فعالیت‌‌های مدرسه اجرا می‌شود، همچنین طلاب این مدرسه در هفته دو روز به فراگیری نهج‌البلاغه و قرآن کریم می‌پردازند که هر طلبه بعد از 6 سال تحصیل در این مدرسه علاوه بر فارغ التحصیل شدن در سطح یک، یک بار قرآن کریم و نهج البلاغه را به همراه تفسیر و ترجمه‌ دور خواهد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این مدرسه برای هر درس بیش از 2 استاد پیش‌بینی شده است که طلبه در انتخاب استاد آزاد است، همچنین امتحانات این مدرسه در چهار مرحله صورت می‌پذیرد که در مجموع نمره ثلث تعیین می‌گردد.


وی افزود: این مدرسه هر ساله اردوی معرفت را برای طلاب نمونه برگزار می‌کند که این اردو در شعبه دوم مدرسه واقع در روستای تیلک مازندران برگزار شده و طلاب درس‌های تابستانی را در آنجا می‌گذرانند و از آب و هوای خوش آن منطقه بهره می‌برند.

 

مسؤول آموزش مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) مشهد در پایان گفت: از ابتدای تأسیس شعبه دوم تاکنون هشت دوره، طلاب به این اردو فراخوان شده‌اند و در کنار درس خواندن و تفریحات سالم دروسی مثل حفظ قرآن، مباحثات اعتقادی و کلامی را نیز گذرانده‌اند./932/ت302/ب

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رمضان یاسمن
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
واقعا طلاب مدرسه امام باقر مدرسه تراز انقاب هستند وهمیشه در صحنه ها حضور به موقع دارد طلاب این مدرسه گوش ب فرمان حضرت آقا هستند و جان خود را حاضرند در این راه بدهند
1
2
امیر رضوانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
مدرسه علمیه امام محمد باقر ازبهترین حوزه ها درمشهد می باشد
3
3
مهدی آقایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۳
واقعا حوزه علمیه ی امام محمد باقر با اخلاص بنا شده و حوزه ای شهید پرور هست چون رئیس این حوزه شهدایی و مخلص هستن انشالله که جزود یاران و سربازان حضرتش قرار بگیریم ن سربار
2
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام مدرسه واقعا خوبی است از همه ی نظرات...
0
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع)جزو بهترین مدارس مشهد از نضر سطح علمی است
0
2
ناشناس
Germany
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
مدرسه خوبی نی
1
0