۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۵۴۲۳۸

صدور مجوز مؤسسات جدید فرهنگی قرآنی مساجد در خراسان رضوی

خبرگزاری رساـ مدیر کل فرهنگ وارشاد خراسان رضوی با بیان این که نگاه مدیران کانون‌های مساجد باید به گونه‌ای باشد که در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی کشور نیز دخیل شوند، از اعطای مجوز مؤسسات فرهنگی قرآنی برای کانون های مساجد استان خبرداد.
مصحف قرآن کتاب قرآن قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید سعید سرابی، مدیر کل ارشاد خراسان رضوی، شب گذشته در نشست هم‌اندیشی با مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که درسالن اجتماعات اداره کل ارشاد استان برگزار شد، به تشریح جایگاه ویژه مساجد در زمینه‌های ترسیم چشم انداز برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: نگاه مدیران کانون‌های مساجد باید به گونه‌ای باشد که در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی کشور نیز دخیل شوند.  

وی در ادامه با بیان این که مدیریت حوزه فرهنگی و هنری در واقع با کانون‌های مساجد است و مدیران این مراکز باید در تعامل با مدیران ارشاد آنان را از ایده‌ها و انتقادات خود بهره‌مند کنند، تصریح کرد: آسیب‌های زیادی در عرصه‌های فرهنگی وجود دارد که مهم‌ترین این آسیب در این عرصه شعارزدگی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی درادامه با اشاره به مشکلات پیش روی اداره کل ارشاد استان در دو حوزه قرآنی و هنری اظهار داشت: برگزاری دو جشنواره ملی قرانی دراستان در حوزه فیلم کوتاه و انیمیشن قرآنی و داستان های قرآنی در واقع از جمله راهبردهای حل معضل کنونی در این دو حوزه است.

مدیران کانون‌های مساجد با رویکرد مدیریت‌های کلان ارزشی وارد عرصه‌های فرهنگی شوند

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان ‌رضوی با بیان این که باید توقعاتی و انتظاراتی که در حوزه‌های قرآنی وجود دارد به مطالبات تبدیل شود در همین راستا از اعطای مجوز موسسات فرهنگی قرآنی برای کانون های مساجد خبر داد.

وی با بیان این که نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یکی از ارکانی است که سبب تقویت و رونق فعالیت های این مراکز می شود، اظهار داشت: تشکیل اتاق فکر و جلسات شوراهای کانون‌های مساجد می تواند از راهبردهای این نظارت باشد.

 سرابی درادامه با اشاره به برگزاری جشنواره بچه‌های مسجد به صورت نمایشگاهی توجه به ظرفیت کانون‌های مساجد را در استان  مسأله‌ای ضروری دانست و تصریح کرد: در این جشنواره کانون های مساجد می‌توانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند تا دیگر اقشار جامعه با ظرفیت‌های این نهاد اجتماعی آشنا شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان ‌رضوی با بیان این که کانون‌های مساجد باید فعالیت‌های ویژه‌ای داشته باشند، تصریح کرد: در واقع برگزاری جشنواره های قرآنی برای کانون های مساجد نیز باید به یک مطالبه تبدیل شود و مدیران کانون‌های مساجد باید با دیدگاه شکل دادن به مدیریت‌های کلان ارزشی وارد عرصه‌های فرهنگی شوند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام رضایی، مدیر مدیر کانون فرهنگی و هنری شهید مطهری مشهد به بیان کارکردهای مساجد درصدر اسلام پرداخت و تصریح کرد: در واقع به روز کردن مساجد بدین معنا که تغییر از حالت صرف عبادی به سوی فعالیت های فرهنگی و هنری می تواند از راهکارهای موفقیت فرهنگی در کشور باشد.

 وی در ادامه با بیان این که مساجد در بخش تهاجم فرهنگی نیز در خط مقدم جبهه جنگ ایستاده‌اند، اظهارداشت: برکات مساجد برکات زیاد و غیرقابل شمارش است که  این آثار و برکات از دوره صدر اسلام تا انقلاب اسلامی ایران مشهود است.

عباس آرانیان، مدیر کانون فرهنگی و هنری کمیل  نیزبا تأکید بر این که باید افزون بر رشد کمی کانون‌ها به رشد کیفی آنها نیز توجه کرد، اظهارداشت:به عبارت دیگر رشد کمی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید با رشد محتوایی و امکاناتی به لحاظ نظارت و رسیدگی همگام شود.

علی محمدی، مدیر کانون فرهنگی و هنری اندیشه مطهر مشهد نیز درادامه با بیان این که باید مساجد به جامعه روحانیت و حوزه نزدیک‌تر شوند تا اهداف قرآنی مساجد اجرایی شود، تصریح کرد: مسجد و قرآن دو جزء جدانشدنی نسبت به یکدیگرهستند چرا که قرآن به معنی مسجد و مسجد به معنی قرآن است.

وی افزود: باید راهکاری اندیشیده شود تا این جمعیت عظیم بیشتر به روحانیت و روحانیون نزدیک شوند چرا که اگر این مجموعه‌ها بیشتر با روحانیت و حوزه عجین شوند، عشق و علاقه در مسجدی‌ها که پایه قرآنی دارد به روحانیت نزدیک‌تر شده و از ظرفیت‌های آنان می توان بهره برد.  

همچنین در ادامه محمدرضا جعفری، مدیر کانون امام محمد باقر(ع) نیز با اشاره به راهکارهایی که باید با استفاده از آنها فعالیت‌های قرآنی را در کانون های مساجد رونق بخشید، اظهارداشت:متولیان مساجد بایستی در راستای خودکفایی حرکت کنند.

وی با بیان این که مسجد در جامعه اسلامی جایگاه دیانت و سیاست است و باید به مسائل آن پرداخته شود، تصریح کرد:متولیان امور مساجد باید تلاش بیشتری در زمینه غنی‌سازی مساجد داشته باشند./934/پ202/س  

 

 

ارسال نظرات