۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۵۴۶۱۹
رییس جامعةالمصطفی‌العالمیه:

پیامبر، تابلوی بی‌نظیر عالم هستی است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی‌العالمیه، در دیدار با شماری از مدیران و کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه، از همیاری و همکاری همه‌جانبه این وزارت با جامعةالمصطفی در قلمروهای گوناگون تقدیر و تشکر کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمين اعرافي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعةالمصطفی‌العالمیه ، در دیدار با شماری از مدیران و کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه، که صبح امروز در سالن جلسات دفتر ریاست برگزار شد، ضمن تبریک میلاد فرخنده پیامبر(ص) و امام صادق(ع)، هفته وحدت و دهه فجر انقلاب اسلامی،‌ به مهمانان حاضر در جلسه خیرمقدم گفت.
وی در ابتدای سخنان خود به مناسبت میلاد خجسته پیامبر اکرم(ص) و با اشاره به آیات سوره بلد، خاطرنشان کرد: خداوند در این سوره به سرزمین مکه که سرزمین خیرات و فرشتگان است، سوگند یاد می‌کند، اما نه به خاطر خود مکه، بلکه به خاطر وجود شریف حضرت پیامبر(ص)، زیرا این سراج منیر هر کجا که باشد، پیرامون خود را روشن می‌کند.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: ارزش هر مکان و زمانی به ارتباط آن با منابع انسانی بستگی دارد و این انسان است که به طبیعت و ماده معنا می‌دهد، فلسفه خلقت، انسان است و فلسفه خلقت انسان نیز وجود پیامبر اکرم(ص) است.
وی با اشاره به تحلیل عرفا از شخصیت حضرت پیامبر(ص)، تصریح کرد: همه عالم تابلوی هنرنمایی خداست، اما این هنرمند و معمار جهان هستی،‌ دو اثر هنری بی‌بدیل و همسنگ دارد که یکی قرآن کریم و دیگری شخص پیامبر(ص) است، در قرآن نیز تأکید شده است که اگر پیامبر اکرم(ص) نبود، قرآن هم نازل نمی‌شد و اگر قرآن نبود، ‌پیامبری نیز مبعوث نمی‌گشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیامبر اکرم(ص) را بر بلندای هستی و مشرف بر شاهراه سعادت بشر خواند و ابراز داشت: پیامبر(ص)، با این ابعاد شخصیتی، در جایگاهی قرار دارد که خداوند خطاب به او می‌فرماید: تو بر یک اخلاق فوق‌العاده بزرگ قرار داری.
وی در پایان این بخش از سخنان خود، با تأکید بر لزوم افزایش مراتب معرفت و عشق به این تابلوی بی‌نظیر هستی، یادآور شد: این به نفع ماست که خود را با وجود پیامبر(ص) هماهنگ کرده و در میدان جاذبه او قرار گیریم، چرا که این عشق و تولی،‌ ما را از عالم مادی خارج و وارد به عالم ملکوت می‌کند، اگر این شخصیت بلندمرتبه با منطق صحیح در عرصه جهانی معرفی شود، که این از وظایف ما و شماست،‌ بی‌شک همه عالم نیز مجذوب او خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره بر این‌که جامعةالمصطفی نهادی حوزوی و بین‌المللی است که تلاش دارد پاسخگوی نیازهای جهان در حیطه وظایفش باشد،‌ آماری از جامعةالمصطفی شامل تعداد دانش‌آموختگان و فراگیران،‌ تنوع رشته‌ها و زبان‌های آموزشی،‌ مراکز و واحدهای آموزشی تابعه و همکار داخل و خارج کشور و شبکه نشر المصطفی ارائه داد.
وی با اشاره بر اهمیت توجه به لایه معرفتی در عالم که پدید آورنده و ناشر تفکر و اندیشه در جهان است، اظهار داشت: اندیشه‌ها،‌ مکاتب و ادیان، به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته نخست شامل تفکراتی می‌شود که داعیه اشاعه خود را ندارند و دسته دوم مکاتبی هستند که مهاجم بوده و ادعای بسط و نفوذ در جهان را دارند، اسلام در این دسته بندی جزو مقوله دوم و صاحب اندیشه‌ای است که می‌خواهد آن را به دنیا معرفی کند، گفتمان انقلاب اسلامی نیز که برگرفته از اندیشه اسلامی است، در همین راستاست.
رییس جامعةالمصطفی، در ادامه، ایران را میزبان شایسته‌ای برای اسلام خواند و افزود: با ورود اسلام به ایران، آن چنان دروازه‌های استعداد، زبان و ‌اندیشه ایرانی به روی آن گشوده شد که ایران به سرعت به میزبانی برای اسلام مبدل گشت و نقش بزرگی در تولید فکر و اندیشه اسلامی و بازتولید آن به زبان فارسی ایفا کرد و این رابطه، با تأسیس حوزه علمیه قم و تحقق انقلاب اسلامی، محکم‌تر نیز شد.
وی با اشاره به تأکید جامعةالمصطفی بر اصالت حوزوی و ارائه معارف اسلامی در قالب‌های شناخته شده جهانی، خاطرنشان کرد: تربیت شخصیت‌های علمی و فرهنگی متناسب با فضای حوزوی سنتی و دانشگاهی، آموزش زبان فارسی به بیش از ده‌ها هزار غیرفارسی زبان، توجه به زبان‌های مختلف آموزشی، تأکید بر نشر معارف مکتب‌ اهل‌بیت(ع) در کنار تعامل میان مذهبی، ‌توجه به حوزه زنان و خانواده، ایجاد شرایط تحصیلات تکمیلی،‌ آموزش‌های مهارتی و کاربردی، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت، فرصت‌های مطالعاتی و همایش‌ها و جشنواره‌های متعدد از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعةالمصطفی به شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی،‌ در بخش پایانی سخنان خود، راهبرد جامعةالمصطفی را حضور شفاف و رسمی در جهان خواند و گفت: آنچه روشن است، تربیت نیروی بومی که هم‌آوای فکر و اندیشه ما باشد،‌ منافع ملی و آیینی ما را فراهم آورده، نقش بسزایی در پیشبرد دیپلماسی علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.
گفتنی است، در پایان این دیدار، تعدادی از مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه، نظرات و سؤالات خود را درباره جامعةالمصطفی و فعالیت‌های آن مطرح کردند که اهمیت پی‌گیری تفاهم‌نامه‌های علمی،‌ برگزاری دوره‌های کوتاه مدت دوجانبه و لزوم حمایت از نمایندگی‌های جامعةالمصطفی، بخشی از نظرات مطرح شده بود./907/د102/ی
ارسال نظرات