۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۵۵۶۸۷
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

حس حقارت سبب دروغ‌گویی افراد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر تربیتی جامعة المصطفی العالمیة گفت: وقتی فرد از بیان مطالب درست به سبب حقارت شخصیتی عاجز باشد برای جبران خلاء شخصیتی متوسل به دروغگویی می‌شود، در روایتی از امیرمومنان(ع) آمده «دروغگو دروغ نمی‌گوید مگر به سبب حس حقارت».
سبک زندگي اسلامي، دروغ

حجت‌الاسلام محمد رضا حاتمی، مدیر دفتر تربیتی جامعه المصطفی العالمیة(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش‌های« آیا ما در معاشرت‌هاى روزانه، به هم‌دیگر به طور کامل راست میگوییم؟ و در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟ » به تعریف مفهوم دروغ پرداخت و گفت: هر سخنی که خلاف واقع باشد و فرد بیان کند در حقیقت گرفتار دروغ شده است.

این استاد حوزه با اشاره به آثار و پیامدهای دروغ‌گویی در زندگی افراد خاطرنشان کرد: دروغ گفتن سبب از بین رفتن احساس امنیت و آرامش در جامعه می‌شود، چرا که احساس امنیت و آرامش زمانی در جامعه به وجود می‌آید که در فضای آن‌ صداقت و راست‌گویی حاکم باشد.

وی افزود: هر قدر دروغ‌گویی در جامعه افزایش یابد به همان میزان نیز امنیت و آرامش جامعه تهدید می‌شود و محیط جامعه به گونه‌ای می‌شود که هیچ فردی نمی‌تواند نسبت به گفته‌ها، اعمال و پیمان‌های دیگران اعتماد داشته باشد.

دروغ مادر گناهان است

مدیر دفتر تربیتی جامعة‌المصطفی العالمیة با بیان این‌که در روایت آمده «مادر گناهان دروغ‌گویی است»، بیان داشت: زمانی که دروغ‌گویی در جامعه یا زندگی افراد رواج داشته باشد مسلماً ناهنجاری‌ها و گناهان دیگر نیز رایج می‌شود.

وی ادامه داد: دروغ از گناهی است که افزون‌بر عواقب دنیوی، اخروی آثار فردی و اجتماعی نیز خواهد داشت، فردی که گرفتار گناه دروغ‌گویی می‌شود در حقیقت موقعیت و جایگاه اجتماعی خود را نزد دیگران از دست می‌دهد و دیگران نسبت به سخنان یا اعمال او اطمینان نخواهند داشت.

دروغ سبب کدورت روح می‌شود

این مبلغ حوزوی گفت: دروغ از گناهان کبیره است که فرد گرفتار به آن در قیامت به شدت عذاب خواهد شد، دروغ روح و نفس افراد را آلوده می‌کند و در قیامت تا زمانی که این وجود آلوده پاک نشده صیقل داده نشود هیچ‌گاه وارد بهشت نشده و مورد رحمت خداوند متعال قرار نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام حاتمی احساس حقارت را از دلایل رواج دروغ‌گویی دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما درباره دروغ‌گویی بررسی و تحقیق کنیم به این نتیجه می‌رسیم که یکی از عوامل مهم در گرفتار شدن مردم به این رذیله اخلاقی احساس حقارت شخصی است.

وی بیان داشت: وقتی فرد از بیان مطالب درست به سبب حقارت شخصیتی عاجز باشد برای جبران خلاء شخصیتی متوسل به دروغ‌گویی می‌شود، در روایتی از امیرمؤمنان(ع) آمده «دروغ‌گو دروغ نمی‌گوید مگر به سبب حس حقارت».

دروغ سبب نزول عذاب الهی می‌شود

مدیر دفتر تربیتی جامعة‌المصطفی العالمیة توجه به پیامدها و آثار مخرب رذیله اخلاقی دروغ را از مهم‌ترین دلایل ترک این گناه خواند و اظهار داشت: فرد می‌تواند با مراقبت و محاسبه در اعمال خود را از گرفتار شدن به گناه دروغ حفظ کند، همچنین فرد می‌تواند با در نظر گرفتن تنبیه برای خود در هنگام ارتکاب به گناه از این رذیله اخلاقی دوری کند.

وی ابراز داشت: در قسمتی از دعای کمیل آمده «خدایا گناهانی را که سبب نزول عذاب می‌شود را ببخش»، گناه دروغ‌گویی از گناهانی است که سبب نازل شدن عذاب در دنیا و آخرت می‌شود.

حجت‌الاسلام حاتمی در ادامه با تأکید بر این‌که رفتار والدین، بزرگان اقوام و مسؤولان کشور نقش اساسی در اصلاح زندگی خانواده‌ها و افراد جامعه دارد، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر، تذکر و نصب تابلوهای با مضمون آفات دروغ‌گویی و آثار مثبت راست‌گویی در سطح شهر نقش مهمی را در ترک گناه دروغ‌گویی و رواج راست‌گویی در جامعه خواهد داشت.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟ /993/ت302/ن

ارسال نظرات