۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۵۶۵۴۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

وظیفه حاکمیت حمایت از آمران به معروف است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: حکومت وظیفه ساماندهی آمران به معروف و ناهیان از منکر را بر عهده دارد و باید حامی آنها باشد.
امر به معروف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جواد ورعی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در نشست بررسی طرح تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، گفت: سه دهه از انقلاب اسلامی گذشته اما تا کنون قانونی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد.
وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل عدم وجود قانون در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ظرافت این مسأله است، و باید به همه جوانب این امر در باب قانون گذاری توجه شود تا مشکلاتی در آینده بوجود نیاید.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی، اظهار کرد: امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏‌ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏ و در تشکیل سازمان امر به معروف باید به این نکات توجه شود.
حجت‌الاسلام ورعی ادامه داد: سازمان امر به معروف و نهی از منکر تنها پاسخگوی یک ساحت از ساحت‌های سه گانه یا دو ساخت است و پاسخگوی امر مردم نسبت به دولت نیست که از ضعف‌های این طرح به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: مراد از دولت در اینجا قوای سه گانه نیست بلکه حاکمیت، نهاد رهبری، و حتی مجلس خبرگان رهبری را نیز شامل می‌شود و این سازمان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که فراگیر باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که سازمان امر به معروف و نهی از منکر با همکاری با نهادهای دیگر، برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت‌ها می‌تواند، اقدامات مناسبی را در سطح جامعه انجام دهد، گفت: این سازمان در مبارزه با مفاسد اجتماعی و اجرای طرح عفاف و حجاب می‌تواند مؤثر باشد.
حجت‌الاسلام ورعی با اشاره به وظایف مردم نسبت به یکدیگر، ابراز کرد: دراین زمینه این سازمان باید برنامه ریزی نسبت به رفتار مردم داشته باشد و با تنظیم قانون محدوده اختیارات آنها را مشخص کند و به هر کسی اجازه دخالت در امور مردم را ندهد.
وی وظیفه حکومت در قبال آمران به معروف و ناهیان از منکر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: حکومت وظیفه ساماندهی را بر عهده دارد و باید حامی آمران و ناهیان باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: در اصل هشتم قانون اساسی مردم حق امر و نهی حاکمیت را دارند و ساختار سازمان امر به معروف و نهی از منکر جوابگوی این ساحت نیست.
حجت‌الاسلام ورعی با اشاره به اعضای پیشنهادی سازمان امر به معروف و نهی از منکر، گفت:‌ وجه مردمی بودن سازمان باید غلبه داشته باشد و نهادهای مردمی بیشتر در آن حضور داشته باشند. /927/پ202/پ
ارسال نظرات