۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۵۷۶۵۱
با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی؛

همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان با ارائه 42 مقاله برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی همایش ادیان و اخلاق گفت: همایش علمی ادیان و اخلاق، با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی،‌ نهم اسفند‌ماه با ارائه 42 مقاله برگزار می‌شود.
همايش اخلاق و اديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، رییس پژوهشگاه معارج، شنبه صبح در نشست خبری همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان که در مؤسسه بین‌المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد، گفت: همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان دو سال پیش تصویب شد.

وی افزود: بررسی موضوع و طرح مسأله و همچنین شناسایی نهادها و افراد شرکت‌کننده در این همایش از اولین فعالیت‌های همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان است.

دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق با بیان این‌که مؤسسه وحیانی اسرا تحت اشراف آیت‌الله جوادی در برگزاری این همایش پیش‌گام بود، خاطرنشان کرد: اخلاق جایگاه ویژه‌ای در حوزه فرهنگ اسلامی دارد، اکنون نیز در جهان بحران اخلاقی وجود دارد و متفکران و اندیشمندان برای حل این بحران تلاش‌هایی انجام می‌دهند.

اسلام ظرفیت بالایی برای پاسخ‌گویی به آموزه‌های جهانی را دارا است

وی ادامه داد: عقلانیت، عرفان و حکمت اسلامی در حاشیه آموزش‌های اسلامی قرآن و عترت ظرفیت بالایی برای پاسخ‌گویی به این نیاز جهانی را دارا است که این امر از دلایل برگزاری همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این‌که دکتر احمد احمدی دبیر علمی این همایش است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای این همایش نهادها و مراکز از این همایش‌ بین‌المللی استقبال ویژه کردند و در این راستا شش پیش نشست برگزار شد.

وی ابراز داشت: وزارت علوم و معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه در برگزاری این همایش کارهای اجرایی آن را بر عهده داشتند و همچنین مرکز پژوهش‌های صدا و سیما، دانشگاه قم، علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، مؤسسه اسرا و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در هر چه بهتر کردن محتوای علمی این همایش نقش ایفا کردند.

رییس پژوهشگاه معارج بیان داشت: برخی از اندیشمندانی که در تدوین دایرة المعارف‌های اخلاقی دست داشتند در این همایش مقاله دادند، موضوعات ارائه شده در نشست‌های علمی مبانی معرفتی اخلاق، اخلاق در اسلام، اخلاق در یهودیت و مسیحیت، اخلاق در آیین‌های شرقی و ادیان و مسائل اخلاقی است.

42 مقاله در نشست‌های علمی همایش اخلاق و ادیان ارائه می‌شود

وی با بیان این‌که مبانی معرفتی اخلاق به بحث‌های مبنایی در اخلاق می‌پردازد، ادامه داد:‌ اخلاق در اسلام به مسائل اخلاقی جهان اسلام و علم اخلاق و بحث‌هایی مانند سلوک عرفانی و عرفان عملی می‌پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان کرد: اخلاق در یهودیت بخش ویژه‌ای برای ادیان ابراهیمی است، در ادیان و مسائل اخلاقی برخی موضوعات مانند اخلاق پزشکی، اخلاق و رسانه، اخلاق و خانواده به طور ویژه بحث می‌شود.

وی گفت: پیش‌نشست‌های علمی بر اساس محورهای یادشده شکل گرفت و پس از فراخوان نزدیک به 460 مقاله به این نشست ارسال شد که پس از داوری‌ها 180 مقاله پذیرفته شد، که این مجموعه مقالات در همایش در قالب کتاب ارائه می‌شود، همچنین 42 مقاله در نشست‌های علمی این مقاله با دو زبان انگلیسی و فارسی بحث و بررسی می‌شود.

دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق با اشاره به برگزاری پیش‌نشست‌های در راستای این همایش، ابراز کرد: سلوک اخلاقی فیلسوف در آمل، اخلاق در ادیان در دانشگاه ادیان و مذاهب، اخلاق در اسلام در مؤسسه امام خمینی(ره)، اخلاق در رسانه در مرکز پژوهش‌های صدا و سیما و اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی صدا و سیما برگزار شد.

وی گفت: همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان در روز 9 و 10 اسفندماه برگزار می‌شود، در این همایش هفت نشست علمی با دو زبان فارسی و انگلیسی بر پا می‌شود.

اندیشمندان 7 ملیت در همایش ادیان و اخلاق شرکت می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا ادامه داد: در صبح 9 اسفندماه ساعت 8 و 30 دقیقه این همایش با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی افتتاح می‌شود و همچنین با حضور برخی از شخصیت‌های اخلاقی قم این مراسم ادامه می‌یابد و در مراسم اختتامیه سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی می‌کند، مراسم اختتامیه نیز در بعد از ظهر 10 اسفندماه در مؤسسه بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود.

وی افزود: تشکیل چنین همایشی در راستای پاسخ به بخشی از نیازهای جهانی است که انتظار می‌رود حوزه علمیه قم آن را اجرا کند، و امیدواریم پس از برگزاری این همایش ارتباط علمی حوزه علمیه با اندیشمندان جهانی حفظ شود.

رییس پژوهشگاه معارج با بیان این‌که اندیشمندان خارجی حاضر در این نشست با دقت ویژه‌ای انتخاب شده‌اند، خاطرنشان کرد: نزدیک به 15 نفر مهمان خارجی از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکا و شرقی در این همایش حضور دارند.

در ادامه این مراسم، ابوالفضل خراسانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه معارج گفت: چکیده مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی، سه ویژه‌نامه در مناسبت‌های مختلف ارائه می‌شود، کتاب حکیم اخلاقی نیز آماده شده است و در این همایش فصل‌نامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی منتشر شده است.

وی بیان داشت: در کنار این همایش دیدارهایی با حضرت آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح، آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله حسینی بوشهری انجام شد، که بر اساس پیشنهاد آیت‌الله مصباح یزدی دبیرخانه این همایش به صورت دائم فعالیت خود را ادامه می‌دهد./914/پ201/ن

ارسال نظرات