۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۸۲
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

مباحثه برطرف‌کننده نقص‌های علمی و اخلاقی است

خبرگزاری رسا - استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: طلاب با مباحثه می‌توانند نقص‌ها و کاستی‌های علمی و اخلاقی یکدیگر را برطرف ‌کنند.
مباحثه طلاب
حجت‌الاسلام محمدتقی هادی‌زاده، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این‌که طلاب باید اهداف خود را مشخص کنند و در مسیر معین و مشخصی گام بردارند، گفت: یکی از اهداف طلاب دریافت فقه دین و رسیدن به معارف دینی است.
وی افزود: رسیدن به اهداف اقتضای این را دارد که طلاب زحمات دشواری را تحمل کنند چون راه، راهی دشوار و هدف، هدف بلندی است، از این رو باید در درس‌خواندن و دریافت مطالب کوشایی و جدیت خوبی داشته باشند و بتواند آن را به خوبی به دیگران منتقل کند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که طلاب برای رسیدن به اهداف باید از وقت خود به صورت بهینه و صحیح استفاده کنند، اظهار داشت: پیش‌مطالعه، حضور در درس، مطالعه و مباحثه می‌تواند طلاب را برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود تا مقدار قابل توجهی یاری کند.
حجت‌الاسلام هادی‌زاده خاطرنشان کرد: پیش‌مطالعه نقش بسیار مهمی در یادگیری طلاب دارد و کمک می کند تا طلبه وقتی در کلاس درس حاضر می‌شود با دقت بیشتر به گفته های استاد توجه کند و با ذهنی درگیر بحث را به خوبی و به صورت عمقی درک کند و اگر سؤالی هم برای او پیش آمد که در پیش‌مطالعه متوجه آن نشده بود فرا بگیرد.
وی با اشاره به این‌که طلبه بدون پیش‌مطالعه نمی‌تواند ارتباط خوبی با درس و استاد برقرار کند، گفت: طلبه باید در درس متمرکز باشد و به راحتی از کنار ابهامات عبور نکند و با یادداشت نقاط مبهم در درس برای رسیدن به پاسخ صحیح آن تلاش کند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: برای طلبه در مرحله بعد از پیش‌مطالعه توجه و تمرکز به سخنان استاد امری لازم و ضروری است، چون اگر طلبه دقت به سخنان و گفته‌های استاد نداشته باشد نه تنها نمی‌تواند جواب پرسش‌ها و ابهامات خود را دریفت کند بلکه به یادگیری خوبی از درس هم دست پیدا نمی کند.
وی با اشاره به این‌که طلاب باید بعد از کلاس نسبت به انجام مباحثه اهتمام جدی داشته باشند، افزود: مباحثه سنتی است که در حوزه‌های علمیه رایج است و اگر به صورت روشمند انجام شود آثار بسیار مثبتی را در یادگیری دروس دارد و غنای مفیدی به یادگیری و فهم دروس می‌بخشد.
حجت‌الاسلام هادی‌زاده ابراز داشت: یکی از مواردی که بر مباحثه مترتب است فهم بهتر و عمیق‌تر درسی است که خوانده شده است و مورد دیگر این‌که مباحثه قدرت بیان، قدرت جمع بندی و قدرت ارائه بهتر مطالب را در طلاب تقویت می کند.
وی با بیان این که سومین اثر مباحثه ایجاد توانایی نقد و ارزیابی گفته‌های دیگران برای طلاب است، افزود: اگر طلاب با توجه به اهداف بیان شده اقدام به مباحثه کنند قطعا به آثار و پیامدهای مهم و خوبی دست پیدا می‌کنند و می‌توانند دروس را به خوبی و عمیق یاد بگیرند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که طلاب باید دارای اخلاق خوبی باشند، گفت: طلاب باید در مباحثه نکات اخلاقی را رعایت کنند و نسبت به وقتی که از خود و دیگران برای مباحثه مصرف می‌کنند برنامه ریزی و دقت داشته باشند آن را به بطالت صرف نکنند.
وی با اشاره به این که انجام مباحثه یک تعهد برای طلاب است، تصریح کرد: طلاب باید همیشه با مطالعه و به صورت آماده در مباحثه آماده شوند و صرف این که دیگران مطالعه کرده‌اند از مطالعه صرف‌نظر نکنند و در مباحثه نظم کافی داشته باشند تا هم خود به موفقیت برسند و هم دیگران را در رسیدن به موفقیت کمک کنند.
حجت‌الاسلام هادی‌زاده نقدپذیری در مباحثه را از دیگر نکات مهم برای طلاب عنوان کرد و گفت: طلاب باید در مباحثه قوه نقدپذیری داشته باشند یعنی هم نقد را بپذیرند و هم تحمل آن را داشته و با تفکر در انتقادات پاسخ صحیح را بدهند و با تندی با هم‌بحث‌های خود برخورد نکنند.
وی با بیان این‌که هر طلبه‌ای به دنبال این است که یک هم‌مباحثه قوی داشته باشد تا بتواند از آن استفاده کند، افزود: طلاب سعی کنند در کنار یک هم‌مباحثه خوب یک هم مباحثه ضعیف را هم داشته باشند تا از لحاظ علمی هم خود پیشرفت کنند و هم به فراد ضعیف‌تر کمک کنند تا با این کار همه از سطح علمی خوبی بهره‌مند شوند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: طلبه باید از حیث اخلاقی هم به دنبال کسی باشد که دارای درک دینی، فهم دینی، تعهد و اخلاقیات مناسب باشد.
وی با بیان این که طلاب باید سعی کنند در مباحثه علاوه بر رشد علمی، نقایص و کاستی‌های اخلاقی یکدیگر را هم تا اندازه‌ای اصلاح کنند، خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های مهم طلبگی هدایت و ارشاد مردم است و طلاب باید روش‌ها را یاد بگیرند تا بتوانند به خوبی هدایت و ارشاد کنند.
حجت‌الاسلام هادی‌زاده در پایان ابراز داشت: مباحثه فرصت خوبی است که طلاب بتوانند هم روش‌ها را یاد بگیرند و هم نقص‌ها و کاستی‌های اخلاقی یکدیگر را برطرف کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات