۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۵۸۵۳۵

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تحول بنیادی و درست، دانش آموز را به سمتی می برد که پدر و مادر احساس آرامش کنند، گفت: مهم ترین پیام این اقدام حفظ خانواده است.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد هادی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از افزایش 7600 نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی نفیس و ارزشمند به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: آنچه دراین گنجینه عظیم هنری وتاریخی اهمیت فراوان دارد قرآن‌ها وکتاب های خطی نفیسی است که از لحاظ نفاست، حُسن خط، تذهیب، کتابت، کتاب آرایی، صنعت جلدسازی، کاغذ و مینیاتور ازگران بهاترین ‌گنجینه های منطقه و جهان اسلام است.

 وی افزود: آنچه این گنجینه را بی نظیر وبی بدیل ساخت نفایس قرآنی است این نفایس شامل مصاحف شریفه منسوب به اهل بیت(علیهم السلام) می شود که گل سرسبد و از نوادر و نفایس خطی جهان اسلام محسوب می شوند افزون بر این تعداد صد نسخه قرآن نگاشته شده بر پوست آهوست و به همین دلیل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی یکی از مهمترین گنجینه هایی است که بیشترین قرآن مکتوب بر پوست آهو را در اختیار دارد.

محمد هادی زاهدی گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی را با بیش از  85 هزار نسخه نفیس خطی شامل مصاحف شریف منسوب به ائمه اطهار (علیهم السلام)، قرآن های روی پوست آهو،کتب و رسائل علمی، فرهنگی وهنری، جلدهای نفیس روغنی، سوخت و معرق، مرقعات هنری و...  به عنوان غنی‏ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام نام برد و اظهار داشت: برخی از آثاری که از ابتدای سال از طریق وقف، اهدا و خریداری به این مجموعه افزوده شده در نوع خود نفیس و منحصر به فرد می باشند.

 وی تصریح کرد: در این مجموعه تعداد 158 نسخه قرآن خطی،949 نسخه کتاب خطی،314 جزوه خطی،477 نسخه دستنویس خطی،190نسخه کتاب خطی عکسی، تعداد28 تابلو خطی وهنری،12 فقره وقف نامه، 531 نسخه کتب خطی امانی،2922 کتاب و قرآن ثبت موقت و274 فقره اشیاء ریز می باشد. زاهدی بخش دیگر آثار افزوده شده را تعداد1757 نسخه کتاب چاپ سنگی نام برد که برخی از این آثار به لحاظ نفاست نسخه و مجالس تصویر درنوع خود بی نظیر می باشند. وی افزود: در راستای حفاظت و نگه داری از میراث مکتوب بشری تعداد95598  عنوان از نسخ خطی، چاپ سنگی و مرقعات دیجیتال سازی شده است.

هوشمند سازی بیش از 33 هزار مدرسه با همکاری جدی دولت و مجلس و مشارکت آحاد مردم در2 سال گذشته

حمید رضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش روزعلوم تربیتی در مشهد گفت: هوشمند سازی مدارس در دستور کار جدی نظام آموزش و پرورش است و دولت با تمام ظرفیت وارد شده است تا بتواند تا چند سال آینده تمام مدارس سراسر کشور را هوشمند سازی کند.

 وی افزود: در طول 32 سال گذشته نزدیک به 300 مدرسه  و  ظرف 2 سال گذشته بیش از 33 هزار مدرسه با همکاری جدی دولت و مجلس و مشارکت آحاد مردم هوشمند شده است .

 وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تحول بنیادی و درست، دانش آموز را به سمتی می برد که پدر و مادر احساس آرامش کنند، گفت: مهمترین پیام این اقدام حفظ خانواده است.

 وزیر آموزش و پرورش معلم را تولید کننده علم و دانش دانست نه کارمند آموزش و پرورش و گفت: باید معلم را علمی و پژوهشی تعریف کنیم.

حکاکی و سنگ نگاره های تاریخی با نمادهای رضوی در مشهد نقش می بندند

برای نخستین بار در ایام نوروز امسال نقش سنگ نگاره های تاریخی بر چهره شهر مقدس مشهد شکل می گیرد ،این سبک هنری برای اولین بار در فضای شهری مشهد اجرا می شود و به دلیل نوع کار و متریال مستحکم آن که از نوعی سنگ با قابلیت دوام زیاد استفاده شده است ، به عنوان کاری ماندگار در شهر مقدس مشهد باقی خواهد ماند .

 بنا براین گزارش این اثر دائمی به دلیل جذابیتی که برای مردم خواهد داشت، همزمان با دیگر فضاسازی های بهارانه مشهد رونمایی خواهد شد، اما همانند دیگر آثار نوروز تنها به ارائه نمادهای عیدانه نمی پردازد و به دلیل استفاده از تمامی نمادهای مرتبط با مشهد ، تاریخ و هویت آن قابلیت بالایی برای نمایش دائمی دارد.

عنوان این کار «سنگ نگاره های تاریخی » است که برگرفته از فسیل های باقیمانده و همچنین نقوش آثار باستانی شهر نیشابور است و به صورت حکاکی بر روی سنگ و نقش برجسته استفاده شده است .

با استفاده از سبک کار حکاکی بر روی سنگ ، طرح های مورد نظر را که متناسب با تاریخ مشهد و نمادهای رضوی است، برای آن برگزیده شده است، سنگ نوشته ها و نگاره های تاریخی انسان های نخستین در دیوارهای غارها وسنگ ها را به ذهن مخاطب وارد  می شده است ولی این بار با استفاده از تزئینات و خط میخی از نمادهای آشنایی همچون غزال به جای نماد بز، به منظور اشاره به نماد «ضامن آهو » با حالت های انیمیشنی و رئال بهره گرفته شده است .

 این سنگ ها در اندازه های متفاوت2 متر، 70 سانت و ... تهیه شده اند که هم اکنون در مرحله حکاکی و اجرا هستند و 25 اسفند ماه به نمایش درخواهند آمد .

افزایش 250 اتوبوس ویژه برای سخنرانی رهبر انقلاب در حرم رضوی در روز اول فروردین

خلیل الله کاظمی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: هر ساله روز اول فروردین ماه مشهد میزبان مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی است، به همین خاطر ما امسال سعی کرده‌ایم تا تمهیدات ویژه‌ای برای این روز در نظر بگیریم.

وی افزود:به همین منظور امسال تعداد 250 دستگاه اتوبوس علاوه بر 300 دستگاهی که به خاطر ایام نوروز به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود، ویژه این روز به این ناوگان اضافه خواهد شد.

وی اظهار کرد: 12 اکیپ گشت ایمنی نیز در این روز آماده خدمت‌رسانی به همشهریان خواهند بود. کاظمی به دیگر اقداماتی که در روز اول فروردین ماه و سال تحویل در اطراف حرم انجام می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: در این روز تعداد یک هزار دستگاه اتوبوس به خطوط منتهی به حرم اضافه می‌شود./934/د101/س 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات