۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۵۸۹۵۶

نقش انتظار در اصلاح دولت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت گفت: انتظار می‌تواند در اهداف و برنامه‌های دولت اسلامی که براساس آموزه‌های شیعه شکل گرفته نقش ارزنده داشته باشد، به این صورت که دولت اسلامی با تأسی از این ایده در برنامه‌های خرد و کلان خود از آن رهنمود گرفته و طرح‌ها و لوایح و قوانین خویش را براساس آن تنظیم کند.
حجت الاسلام ملکي راد عضو هيأت علمي پژوهشکده مهدويت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انتظار و امید به ظهور منجی به معنای نشستن و منتظر ماندن نیست، بلکه به معنای حرکت جهت ایجاد زمینه های ظهور و اجرای عدالت در جامعه است، با این نگرش انتظار می‌تواند در اصلاح دولت های اسلامی موثر باشد.
برای تبیین این موضوع گفتگویی را با حجت‌الاسلام ملکی راد عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت ترتیب داده‌ایم.
واژه انتظار و انتظار فرج به چه معناست؟
انتظار در لغت به معنای چشم داشتن و چشم به راه بوده است و انتظار فرج یعنی چشم داشت گشایش گره‌های زندگی از جانب خداوند و در اصلاح شیعی عبارت است از امید به ظهور امام مهدی(عج) برای تاسیس جامعه واحد جهانی و حکومت صالحان و مستضعفان در زمین و اجرای عدالت همه جانبه در آن.
جایگاه مفهوم انتظار در فرهنگ اسلامی چیست؟
انتظار در فرهنگ اسلامی خصوصا در فرهنگ شیعه از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و موجب تحرک و پویایی جامعه می شود زیرا انتظار به معنی چشم به راه بودن ظهور انسانی پاک و معصوم برای نجات بشریت از ظلم و ستم و استقرارعدالت در جوامع انسانی است. طبعا انتظار تحقق چنین واقعه مبارکی موجب آمادگی منتظران خواهد شد. علاوه بر تاثیرانتظار در لایه ها وسطوح مختلف جامعه شیعی، انتظار در ایجاد و تاسیس دولت اسلامی مبتنی براندیشه تشیع نیز تاثیرگذار است.
آیا انتظار و امید به ظهور منجی در فرهنگ سایر ادیان نیز وجود دارد؟
بله. مفهوم انتظار زاییده تفکر اسلام و شیعه تنها نیست بلکه ریشه در اعماق تاریخ بشری و دینی دارد تا حدی که انتظار نجات دهنده آسمانی و موعود و منجی جهانی از لوازم غیرقابل انفکاک ادیان محسوب شده و در حقیقت همه متدینان به آن اعتقاد و باور دارند.
نقش انتظار بر فعالیت های دولت اسلامی چیست؟
انتظار می‌تواند در اهداف و برنامه‌های دولت اسلامی که براساس آموزه‌های شیعه شکل گرفته نقش ارزنده داشته باشد، به این صورت که دولت اسلامی با تأسی از این ایده در برنامه‌های خرد و کلان خود از آن رهنمود گرفته و طرح‌ها و لوایح و قوانین خویش را براساس آن تنظیم نماید.
و نیز دولت اسلامی می‌تواند نگاه خود را نسبت به مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر داده و سمت و سوی برنامه‌ها و جهت‌گیری‌هایش را براساس آن تنظیم نماید و احیانا اگر در مواردی دچار ضعف و نقصان برنامه‌ریزی یا عدم کارایی لازم باشد، بر طبق این ایده و با بهره‌گیری از آن به اصلاح نقایص موجود پرداخته و در صدد ایجاد اصلاحاتی در خود باشد.
شاخصه ها و اصول انتظار در فرهنگ اسلامی شیعی چیست؟
اصول و شاخصه‌های انتظار که در معارف اسلامی و اندیشه مهدویت به آنها اشاره شده در چند حوزه مطرح می‌شود:
1- در حوزه معرفت و اعتقاد: مؤلفه‌هایی چون ولایت الهی، ولایت نبوی و علوی و ولایت فقیه مورد توجه هستند.
2- در حوزه سیاست و اجتماع: مؤلفه‌هایی چون کرامت و عزت بشریت، عزت امت اسلامی، استقلال دولت اسلامی، حاکمیت ارزش‌های دینی، حق‌جویی و حق‌خواهی و... جز شاخصه‌های انتظار هستند.
3- در حوزه فرهنگ نیز تعلیم و ترویج معارف دینی، ارتقای سطح فکری و علمی مردم، عقل ورزی، تقویت بنیه اعتقادی، تربیت جامعه با معیارهای الهی، خودسای و تهذیب نفس، رشد و تعالی معنویت و استقرار آن در جامعه، و... باید مدنظر قرار گیرد.
چگونه می توان حکومت اسلامی را با معیار شاخصه های انتظار تطبیق داد؟
برای این منظور ابتدا باید وضعیت مطلوب را براساس آموزه انتظار شناخت و آثار و شاخصه‌ها و اصول انتظار را دانست. در مرحله بعد باید ازمطابقت یا عدم مطابقت برنامه‌های دولت اسلامی با آن شاخصه‌ها و آموزه‌ها بحث شود.
در صورتی که برنامه‌های دولت اسلامی در زمینه‌های مختلف با این اصول و شاخصه‌ها ناسازگار باشد، علاوه بر ارائه راهکارهای لازم به دولت، خود دولت اسلامی نیز باید با جدیت و تلاش خود را با آن شاخصه‌ها و اصول منطبق و هماهنگ نماید تا ازاین طریق کمبودها و نقایص موجود را برطرف کند و اصلاحاتی در برنامه های خود به وجود آورد./9191/د101/پ
ارسال نظرات