۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۵۹۸۵۲
رییس جمهور افغانستان:

طالبان در خدمت آمریکا است

خبرگزاری رسا _ رییس جمهور افغانستان: بمب هایی که در خوست و کابل منفجر شد در خدمت به آمریکا بوده است.
طالبان در خدمت آمریکا است

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه دولتی بی بی سی در خبری به نقل از رییس جمهور افغانستان گفت: انگیزه طالبان از بمب گذاری در افغانستان زمینه چینی برای حضور دراز مدت سربازان خارجی دراین کشور است.
خبرنگار این شبکه از افغانستان در این خصوص گزارش داد: رییس جمهور افغانستان می گوید که طالبان خواسته یا ناخواسته به نفع آمریکا می جنگد.
این شبکه سپس قسمتی از صحبت های حامد کرزی را پخش کرد، رییس جمهور افغانستان در همین خصوص گفت: بمب هایی که در خوست و کابل منفجر شد در خدمت به آمریکا بوده است.


گفتنی است حامد کرزی که به شدت از گفتگوی میان آمریکا و طالبان ناراحت و عصبانی به نظر می رسید گفت: در اروپا و مناطق و ممالک خلیج، هر روز بین آمریکایی ها و خارجی ها و طالبان صحبت است و آمریکایی ها می گویند که طالبان دشمن آنها نیست و با آنها نمی جنگد ولی به نام مبارزه با طالبان، به اذیت و آزار مردم افغانستان می پردازد.
اشاره رییس جمهور افغانستان به گفتگوی میان طالبان و آمریکا در کشور قطر است.


طالبان، یک سال پیش مذاکرات خود با آمریکا را متوقف و اعلام کرده بود که واشنگتن در قبال روند نوپای صلح و سازش در افغانستان، مواضع متناقضی دارد. اما به نظر می رسد منافع دوطرف بر گفتگوهای رودرو و به دور از چشم دولت افغانستان به وجود آمده است.
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در خصوص ماندن نیروهای آمریکایی در کشورش گفت: آنها اگر می خواهند در افغانستان بمانند، باید شرایط ما را بپذیرند، اگر شرایط ما را نمی پذیرند نمی توانند بمانند و باید به کشور خود باز گردند.
آمریکایی ها چند وقت پیش خواستار گرفتن امتیاز حق کاپیتالاسیون در افغانستان بودند که با مخالفت های شدیدی در این کشور روبرو شده است.


احمد سعیدی، دیپلمات سابق افغانستان که به عنوان کارشناس مسائل سیاسی با بی بی سی گفتگو می کرد ضمن اینکه صحبت های حامد کرزی را در دراز مدت به ضرر افغانستان خواند، در خصوص صحبت های امروز حامد کرزی گفت: صحبت های حامد کرزی در خصوص طالبان باعث شده است که دیدار وی با چاک هیگل لغو شود.
وی سپس در خصوص انفجار های خوست و کابل گفت: این انفجار ها نشان از شکننده بودن حکومت کابل دارد.
سعیدی سپس در خصوص گفتگوی طالبان و نیروهای آمریکایی گفت: حامد کرزی گاهی صبح یک حرف و شب حرف دیگری می زند، از اینکه آمریکایی ها و طالبان مذاکره می کنند حامد کرزی عقده دار شده است.
دیپلمات سابق افغانستان سپس در خصوص ماندن نیروهای خارجی در افغانستان گفت: حامد کرزی قبلا با امضاء تفاهم نامه با نیروهای آمریکایی این زمینه سازی را انجام داده است.

 شبکه صدای آمریکا نیز به نقل از حامد کرزی گفت: آمریکا و طالبان به یکدیگر کمک می کنند تا به افغانها نشان دهند که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، اوضاع امنیتی در این کشور وخیم تر خواهد شد.
رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه در یک سخنرانی با موضوع نقش زن در جامعه افغانستان گفت: آمریکا طالبان را دشمن نمی پندارد و با طالبان در جنگ نیست.
وی همچنین افزود طالبان هم در حالیکه هر روز با آمریکایی ها مذاکره می کنند در کابل بمب منفجر می کنند./9161/خ

ارسال نظرات