۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۶۰۶۶۷

دستخط مبارک امام رضا در موزه قرآن و کتابت تبریز نگهداری می شود

خبرگزاری رسا ـ یک صفحه از قرآن کریم با دستخطی منسوب به امام هشتم، در موزه قرآن و کتابت تبریز نگهداری می‌شود که این صفحه از قرآن روی پوست آهو به خط کوفی نوشته شده است.
موزه قرآن و کتابت تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، در موزه قرآن و کتابت یکی از موزه‌های تخصصی شهر تبریز، انواع و اقسام نسخ و ادوات مرتبط با نگارش به ویژه نسخ قرآن وجود دارد. بنای این موزه در مسجد صاحب الامر تبریز در شرق میدان صاحب آباد، در قلب شهر تبریز قرار دارد.

 

این بنای تاریخی یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا به عنوان مسجد ویژه شاه طهماسب اول صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این بنا یک بار در سال 1045 هجری قمری توسط امپراطور عثمانی تخریب شد و از آن دوره تنها دو اطاق مرمری نقش دار در مدخل دهلیز و اندرون بقعه باقی مانده است.

 

مجموع بنا به دستخط خوشنویسان شهیری مزین است و استاد علاء الدین، خوشنویس مشهور زمان شاه طهماسب سوره الجن را در بالای یکی از طاق ها نگاشته است. مسجد صاحب الامر در زلزله سال 1193 هجری قمری تبریز هم آسیب فراوان دید و بعدها مردم آن را بازسازی کردند تا شأن مسجد حفظ شود.

 

این بنا پس از مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با توجه به قداست مسجد به عنوان موزه قرآن و کتابت تجهیز و گشایش یافت. علاوه بر نسخ خطی، انواع قلمدان‌های مقوایی دارای نقوش مینیاتوری و روکش لاکی، همچنین پلاک‌های فلزی منقوش به ادعیه مختلف، ظروف مزین به آیات وحی در این محل نگهداری می‌شود.

 

بنابر این گزارش، یک صفحه از قرآن کریم با دستخطی منسوب به امام هشتم، امام رضا(ع) نیز در موزه قران و کتابت تبریز نگهداری می‌شود که این صفحه از قرآن روی پوست آهو به خط کوفی نوشته شده که قدمت آن به اوایل قرن سوم هجری می‌رسد.

 

همچنین خط خوشنویسان بزرگی مانند ملا عبدالباقی تبریزی، میرزا محمد شفیع تبریزی، میرزا طاهر خوشنویس و آثار علیرضا عباسی، درویش عبدالمجید و میرعماد حسنی از دیگر آثار موجود در موزه قرآن و کتابت تبریز به شمار می رود.

 

علاوه بر آثار برجسته ای که نام برده شد، اثر خطی پیراهن قرآنی مشهور به پیراهن « قسم » مربوط به قرون 13 و 14هجری قمری در موزه قرآن و کتابت تبریز نگهداری می‌شود، روی این پیراهن‌ سفید کتانی(چلوار) متن قرآن مجید به‌ صورت کامل نگاشته شده و نخستین سوره قرآن از سینه راست پیراهن آغاز شده و جزء سی ام قرآن در دست راست پیراهن به پایان می‌رسد.

 

این اثر تاریخی، دینی و هنری نشان از اعتقاد، اعتبار و پایندی مردم به قسم و قول دادن داشته که در ایران قدیم بیش از زمان کنونی متجلی بود، براساس اسناد موجود در موزه قرآن و کتابت تبریز، در گذشته چهار پیراهن از این نوع وجود داشته و در جلسات دادگاه، پیش از قضاوت قاضی و در آیین سوگند پزشکان جوان و دیگر مشاغل صنفی از این پیراهن به عنوان پیراهن قسمو سوگند استفاده می‌شد.

 

گفتنی است، امسال موزه قرآن و کتابت تبریز در تعطیلات نوروزی یکی از موزه های پربازدید استان و در بین موزه های 10 گانه اصلی تبریز بود./935/د102/ب

ارسال نظرات