۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۶۱۰۳۵

گرامیداشت درگذشت شهید ثالث در رادیو قرآن

خبرگزاری رسا ـ برنامه «صفحه تقویم» چهارشنبه 21 فروردین‌ماه به بیان برگی از تقویم در گرامی‌داشت درگذشت ملا محمد تقی بن محمد برغانی مشهور به شهید ثالث خواهد پرداخت.
راديو قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، در برنامه «صفحه تقویم» چهارشنبه 21 فروردین‌ماه، برابر با 29 جمادی الاول و برابر با 10 آوریل، مهمترین رویدادهای تاریخی روز بیان می‌شود.

شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی، جانشین رییس ستادکل نیروهای مسلح در سال 1378 هجری شمسی و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 1358 هجری شمسی از جمله رویدادهای مهم این روز است.

در چنین روزی به سال 1264 هجری قمری فقیه ارجمند، «ملا محمد تقی بن محمد برغانی» نیز به شهادت رسید.

ملا محمد تقی بن محمد برغانی در سال 1184 هجری قمری در روستای برغان طالقان از توابع شهرستان ساوجبلاغ و در خانواده‌ای اهل دانش متولد شد و پس از کسب مدارج علمی در ایران و عراق به دربار فتحعلی شاه فراخوانده شد و در آنجا برای اولین بار نظریه ولایت فقیه را مطرح نمود.

تالیفات او بیشتر در زمینه فقه است، خطابه‌ها و منابر او زمانی تنها سنگر مقاومت تشیع در برابر فرقه‌های ضاله و از جمله شیخیه بود، شهادت او نیز توسط همین فرقه انجام گرفت.

مهم‌ترین کتب ملا محمد تقی مجالس المتقین(مواعظ)، عیون الأصول(اصول فقه)، منهج الاجتهاد(شرح شرایع الاسلام) و القضاء عن الأموات است که سید محسن امین در اعیان الشیعه از آنها نام برده است.

بر سر لقب شهید ثالث میان او و عالم گرانقدر قاضی نورالله مرعشی شوشتری اختلاف کرده‌اند، که آنچه با بررسی زندگی این بزرگواران به دست می‌آید نشان می‌دهد هر دو لایق این لقب شریف می‌باشند.

وی در سال 1264 هجری قمری که اوایل ظهور فتنه بابیه بود بر اثر مجاهدت‌ها و دفاع دینی علیه فتنه ظهور بابیت به دستور برادرزاده‌اش(قره العین) در حالی‌که به نماز شب مشغول بود به شهادت رسید.

در مورد نحوه شهادت وی صاحب ریحان الادب آورده است: در اوایل ظهور فتنه بابیه و سال اول به قدرت رسیدن ناصرالدین شاه سبب تدافعات دینی و مجاهدت‌های این عالم اسلامی که از عادات فطری ایشان بود تصمیم به قتل وی گرفتند.
ماجرا از این قرار بود که شبی به حسب عادت معمول به مسجد رفت و مشغول فریضه نماز شد هنگامی که به مسجد رفت چند نفر از بابی‌ها به وی هجوم آوردند و هشت نقطه از گردنش را به نیزه مجروح کردند و متواری شدند و حاج ملامحمد تقی برغانی پس از انتقال به منزلش بعد از دو روز به رحمت ایزدی پیوست و در جوار شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

گویندگی برنامه «صفحه تقویم» را که هرروز ساعت 8:15  صبح به مدت پنج دقیقه به همت فاطمه گنجی از رادیو قرآن پخش می‌شود عبد ا... فجری و مریم صلحی برعهده دارند.

شایان ذکر است در برنامه «صفحه تقویم» به فراخور موضوع، کارشناسان مختلف حضور می‌یابند و در خصوص رویداد مهم تاریخی آن روز مطالبی را برای شنوندگان بیان می‌کنند./959/د102/ص

ارسال نظرات