۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۶۵۹۵۹

آیین رونمایی از 8 اثر جدید دکتر ولایتی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از 8 اثر جدید از مجموعه آثار دکتر ولایتی با حضور وی، دکتر بلخاری، سر ویراستار و مشاور علمی این مجموعه رونمایی شد.
علي اکبر ولايتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آیین رونمایی از 8 اثر جدید دکتر ولایتی که با حضور  وی، دکتر بلخاری، سر ویراستار و مشاور علمی این مجموعه در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد از کتاب های "نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام ایران"، "ویراست جدید در دو جلد تاریخ کهن و معاصر ایران زمین" جلد دوم، کتاب های جیبی با عناوین "برزویه" و "بوذر جمهر"  و "خواجه نصیر الدین طوسی" در دو جلد، "علامه شرف الدین عاملی" و "نظامی گنجوی" از مجموعه آفتاب و جلد اول "تاریخ تقویم" و نیز از ویراست دوم "فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" که در دو جلد چاپ شده است، رونمایی شد.
هومن عباسپور، سر ویراستار مجموعه آثار دکتر علی اکبر ولایتی در آیین رونمایی از مجموعه آثار وی با اعلام این که امروز از ویراست دوم کتاب «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی»  رونمایی خواهد شد، اعلام داشت: ویراست دوم کتاب «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» تفاوت اساسی با ویراست نخست دارد. حجم ویراست دوم این اثر دو برابر شده و فصول جدیدی با آن افزوده شده است که از آن میان می توان به فقه، حدیث، تفسیر، نهضت های شیعی، ادیبان زبان عربی و ادیبان زبان اردو اشاره کرد.
عباسپور سر ویراستار مجموعه آثار دکتر ولایتی ادامه داد: کتاب دیگری که امروز رونمایی خواهد شد، جلد دوم کتب «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» که مجموعه ای چهار جلدی است و مفصل ترین کتاب در تاریخ ایران محسوب می شود و جلد دوم مجموعه «دانشنامه جوان مردی» اثر دیگری از دکتر ولایتی است که بخش اصیلی از فرهنگ غنی ایرانی و شیعی را دربردارد.
 
وی در خصوص تبیین ساز و کار تألیف و ویرایش آثار دکتر ولایتی گفت: یادداشت ها و تألیفات به ما داده می شود و با توجه به تاکید دکتر ولایتی بر ویرایش استنادی آثار خود، پس از ویرایش استنادی و سایر مراحل ویرایش به چاپ می رسد.
ایمان نوروزی، مشاور علمی آثار دکتر علی اکبر ولایتی نیز در این آیین در خصوص بیان ویژگی های منحصر به فرد آثار وی اظهار داشت: تسلط دکتر ولایتی به منابع کلاسیک فارسی و عربی و همچنین ارجاع دکتر ولایتی در آثارشان به مقاله های به روز  از جمله ویژگی های منحصر به فرد علمی آثار ولایتی است به طوری که در آثار وی استناد به مقالات ده سال اخیر در ایران و جهان را در آثار وی مشهود است.
مشاور علمی آثار دکتر ولایتی نظریه ویژه دکتر ولایتی در حوزه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، عشق واقعی و قلبی دکتر ولایتی به اهل بیت (ع) و عشق وی به ایران اسلامی را از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آثار دکتر ولایتی دانست.
دکتر بلخاری، دیگر سخنران این آیین اظهار داشت: در کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در شورای عالی انقلاب فرهنگی دو فعلیت مهم در حال پیگیری است؛ نخست، رونمایی از آثاری است که میراث فرهنگ ما را احیا می کنند چراکه ما برای حفظ و تداوم هویتمان در جهان سیال، به این احیا نیاز داریم و دوم این که هدف کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام فقط احیای میراث نیست بلکه کشف روش علمی بزرگان علمی  ایران نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان این که علم یک اتفاق نیست بلکه یک جریان است عنوان داشت: در جهت اثبات جریان علمی در تاریخ علمی کشور، کارهای کمیته تمدن بسیار با اهمیت است چون آن چه ادعا می شود این جا استناداً ارائه می شود.
بلخاری با بیان این که هدف صرفاً احیای میراث نیست بلکه کشف روش علمی مسلمین و ایرانیان نیز هست بیان کرد: ما نه تنها در قلمرو محتوا بلکه در قلمرو متد هم ابداعات فراوانی داریم و یکی از اهداف کار، احیای روش و نظام علمی تحقیقی و پژوهشی محققان بزرگ است که این وجه مغفول مانده است و انجام آن به احیای علمی دورانی کمک می کند که در تاریخ با عنوان عصر طلایی تمدن اسلام از آن یاد می شود. /959/ پ202/ع
ارسال نظرات