۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۶۶۶۶۵

اعلام سه روز عزای عمومی در زنجان

خبرگزاری رسا ـ در پی درگذشت حضرت آیت الله سید عزالدین حسینی سه روز در زنجان عزای عمومی اعلام شد.
اعلام سه روز عزای عمومی در زنجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، استاندار زنجان در پیامی با تسلیت ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی، از علمای برجسته جهان تشیع سه روز عزای عمومی و روز پنجشنبه 26 اردیبهشت را در این استان تعطیل اعلام کرد.


بنابر این گزارش،‌آیت الله سید محمد عزالدین حسینی زنجانی از مراجع عظام تقلید سحرگاه سه شنبه پس از مدتی بیماری و کسالت در سن 92 سالگی همزمان با سالروز شهادت امام هادی (ع) در مشهد دار فانی را وداع گفت


بر این اساس، مراسم تشییع پیکر این مرجع تقلید در ساعت 8:30 صبح پنجشنبه از محل مسجد حوض لقمان آغاز و پس از طواف بر گرد بارگاه منور رضوی در جوار این آستان مقدس به خاک سپرده می شود.

همچنین همزمان با درگذشت عالم ربانی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله سیدعزالدین حسینی زنجانی، حوزه های علمیه زنجان و بازار این استان تعطیل شدند.


آیت الله سید عزالدین محمد حسینی زنجانی در سال 1300 هجری شمسی در شهر زنجان و در بیت علم و فقاهت دیده به جهان گشود. نماز جمعه زنجان در سال‌های متمادی به وسیله اجداد او اقامه می‌شد. جد اعلای زنجانی، سید محمد مجتهد سردانی از مجتهدین بنام زنجان در عصر خود بود. عبدالله میرزا(پسر فتحعلی شاه و حاکم زنجان)که شیفته و مرید سید محمد مجتهد شده بود، مسجد سید زنجان را برای اقامه نماز جمعه و جماعت به امامت وی بنا کرد. پدر او میرزا محمود حسینی زنجانی از علمای برجسته ایران و نماینده زنجان در مجلس موسسان بود.


کتاب‌ها و آثاری که از ایشان به یادگار مانده اغلب غیرفقهی است و بیشتر راجع به مسائل تفسیر و اخلاق است که از آن جمله می توان به رساله عملیه، مناسک حج، شرح زیارت آل یاسین، فیض العلیم فی شرح تحفة الحکیم، یکصد و ده سوال (که مشتمل بر 110 عدد از استفتائاتی است که از او پرسیده شده)، مطارحات حول معیار الشرک فی القرآن (به زبان عربی و ترجمه فارسی) و شرح خطبه حضرت زهرا (س) اشاره کرد.


همچنین کتاب زندگی‌نامه علامه فرزانه شیخ محمدجواد بلاغی، شرح زیارت عاشورا، تفسیر سوره حمد، راه رستگاری در اخلاق، الانتزاعات من القرآن الکریم، تفسیر ترتیبی قرآن، حاشیه بر شرح منظومه ملاهادی سبزواری، شرح و نقد مثنوی معنوی، حاشیه بر اسفار ملاصدرا، تصوف و در نهایت شرح نهج‌البلاغه، رسالة فی حقیقة الایمان (تقریر) و تعلیقات بر تفسیر شبر (تقریر) از دیگر آثار آن عالم فرزانه است.


گفتنی است، قرار است ویژه برنامه بزرگداشت این عالم ربانی طی امروز و روزهای آینده در حوزه های علمیه استان زنجان برگزار شود./9351/پ203/ب

ارسال نظرات