۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۶۸۳۹۹
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه:

خداشناسی نخستین اثر دلدادگی به ولایت است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که اولین رابطه ای که در سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد رابطه انسان با خدا است، گفت: خداشناسی اولین اثر دلدادگی به امامت و ولایت است و نماز بدون ارتباط با امام عادل روح ندارد.
حجت الاسلام محمد باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد،

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به بیان برکات معنوی و مادی عبادت و رابطه با پرودگار پرداخت و گفت: رابطه با خداوند از مسیر نماز حاصل می شود و اگر نماز از زندگی حذف خواهد شد در واقع رابطه ای با خدا برقرار نمی‌شود و اگر این رابطه الهی قطع شود آن گاه شیطان در همه حال در کنار انسان بی نماز حاضر است.

 وی در ادامه بیان آثار نماز خواندن در زندگی انسان افزود: اگر نماز و دعا در زندگی در حد مطلوب باشد یک پیوند محکم به نام حالت توجه به پرودگار بین انسان و خدا ایجاد می شود در این حالت شیطان با همه قدرتش نمی تواند در انسان نفوذ کند در واقع اولین رابطه ای که در سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد رابطه انسان با خدا است.

 

امام جمعه موقت مشهد لازمه مسلمانی و دارا بودن سبک زندگی اسلامی را به جا آوردن فریضه الهی نماز دانست و تصریح کرد: اهمیت دادن به نماز، برقرار سازی ارتباط قلبی با خداوند و رها سازی دل از وسوسه های شیطانی با توجه به آیات قرآن و ادعیه ها و زیارت‌نامه ها همان راه برقرار سازی رابطه معنوی با خداوند است.

 

وی در ادامه بیان روابط انسان مسلمان در زندگی اجتماعی اظهار داشت: در واقع  انسان مسلمان باید در سایه زکات با محرومان جامعه رابطه برقرار سازد و به آنان علاقه مند باشد و برای رفع محرومیت زدایی به محرومان یاری رساند که این امر یک وظیفه عمومی است که اگر انسان مسلمان یک دستش در دست خداوند است باید دست دیگرش در دست انسان های نیازمند باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در ادامه با بیان این که اگر انسان نماز بخواند و توجهی به فقرا و محرومان نداشته باشد، تصریح کرد: در این صورت یکی از ارکان دین و ستون بنای انسان مسلمان متزلزل می شود و آن چیزی که در زندگی ائمه اطهار(ع) نیز قابل مشاهده است این است که آنان به فقرا به صورت پنهان و آشکار کمک می‌کردند.

 

وی افزود: انسان نمی تواند لذت و طعم زندگی اسلامی را ببرد در حالی که دست فقیری را نگیرد و فقیری را از گرفتاری نجات ندهد چرا که این امر برخلاف سیره ائمه اطهار(ع) است و رابطه سومی که هر مسلمانی باید نسبت به آن توجه داشته باشد ارتباط با همه مسلمانان جهان است که این ارتباط در مناسک حج متجلی می شود و زمینه و بستری است که بین مسلمانان اتحاد و انسجام ایجاد شود.

 

وی در ادامه  تعریف چندگانه روابط اجتماعی به بیان ساز و کارهای ارتباط انسان با خودش پرداخت و اظهار داشت: تقوا از مهم‌ترین زمینه های خودسازی است که سبب تقویت اراده انسان می شود و انجام واجبات مانند روزه نیز سبب تشخیص حق از باطل  است و این اصلی ترین فلسفه روزه است که در سایه ارتباط سالم با خود انسان ایجاد می شود.

 

امامت و ولایت اساس دین، توحید عملی و تجلی بندگی و عبودیت خدا

 

امام جمعه موقت مشهد در ادامه به بیان نوع پنجم ارتباط در زندگی اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: انسان در هیچ زمانی حق ندارد که امام را نشناسد چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت، چرا که امامت و ولایت اساس دین، توحید عملی و تجلی بندگی و عبودیت خدا است.

 

وی با بیان این که اگر امامت و ولایت نبود نمی توانستیم بندگی خدا را داشته باشیم، افزود: بندگی در زندگی انسان مسلمان زمانی معنادار می شود که با علی بن ابی طالب(ع) و دیگر امامان معصوم بیعت داشته و در زمان غیبت با نایب ایشان بیعت کرده باشیم؛ از این رو جاری شدن توحید و بندگی خدا در زندگی انسان مسلمان در ارتباط با ولایت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با تاکید بر ارتباط قلبی و عملی با امام غایب اظهار داشت: به دلیل غیبت امام معصوم، ولایت از بین نمی رود چرا که نماز بدون ارتباط با امام عادل روح ندارد و دیگر روابط انسان مانند ارتباط با خدا، محرومان، مردم و خود در سایه ارتباط با ولایت و امامت متعالی می شود.

 

چه زمانی مجموعه اسلام در زندگی پیاده می شود

 

وی در ادامه با بیان این که خداشناسی اولین اثر دلدادگی به امامت و ولایت است، تصریح کرد: در واقع اسلام یک مجموعه است و اگر بخواهد انسان را نجات بدهد و به کمال برساند مجموعه انسان باید به صورت کامل در زندگی اش پیاده شود و زمانی این امر محقق می شود که اسلام حکومت داشته باشد و اسلام بدون حکومت ضامن اجرایی ندارد.

 

امام جمعه موقت مشهد با بیان این که اگر بخواهیم مجموعه مقررات اسلامی را در زندگی اجرا کنیم باید اسلام حکومت داشته باشد، تصریح کرد: بدون ولایت و امامت حکومت اسلامی امکان ندارد به همین دلیل تا زمانی که موسی نمی آید حکومت خدا جاری نمی شود و تا زمانی که امام پذیرفته نشود نیز حکومت اسلامی تشکیل نمی شود.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: اگر مسلمانان بخواهند با قدرت به اهداف عالیه اسلامی برسند باید امام در راس یک حکومت اسلامی باشد تا امت اسلامی بتواند در جهان تأثیرگذار باشد چرا که اسلام بدون امامت حکومت ندارد.

 

وی در ادامه با طرح این سؤال که فاطمه(س) چرا به تنهایی از امامت و ولایت دفاع کرد، اظهار داشت: در واقع این امر اهمیت جایگاه ولایت و امامت را می‌رساند و از سویی در آن شرایط دلیل ترس و واهمه از گریه‌های حضرت زهرا(س) نیز بعد از رحلت پدر بزرگوارانش همین موضوع است./934/ت301/س

ارسال نظرات