۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۸
کد خبر: ۱۶۸۴۹۷
امام جمعه موقت تهران؛

ایثار و علم از امتیازات انسان بر ملائکه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران گفت: یکی از امتیازات انسان ایثار است، ولی ملائکه قدرت این کار را ندارند، امتیاز دوم ظرفیت علمی بشر است، که چیزهایی ساخته است که ملائکه قدرت ساخت آن را ندارند.
حجت‌الاسلام كاظم صديقي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی،‌ امام جمعه موقت تهران شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)حرم حضرت معصومه(س)،گفت: اهل بیت(ع) تنها کاری که می‏کنند اوامر خدا را انجام می‏دهند، آن‌ها مکرمند، یعنی در انجام دستورات،  از خداوند سبقت نمی‏گیرند.

وی ادامه داد: کسی که می‏خواهد مورد اکرام و توجه خداوند قرار بگیرد راه آن را خداوند در قرآن مشخص کرده است که«ان اکرمکم عند الله اتقاکم» و مکرم جز رضای خدا رضا ندارد و جز غضب خدا، غضب ندارد.

امام جمعه موقت تهران افزود: اگر بشر تابع خدا باشد همیشه دنبال وظیفه است و دنبال نتیجه نیست و این  امر برای خداوند قابل احترام است، قرآن از قول ملائکه می‏فرماید هیچ یک از ما ملائک نیست مگر اینکه درجه معلومی دارد و ملائکه ارتقای درجه از مقام خود را ندارند، چون مشمول امتحان نیستند دلیل این امر این است که آن‌ها معیاری برای امتحان مثل شهادت و ایثار ندارند لذا آن‌ها مثل فرمول ریاضی ثابت و مجرد و نورانی هستند.

 وی در ادامه گفت: حضرت علی(ع) در شب لیله المبیت در بستر پیامبر(ص) خوابید، یعنی خوابیدن برای کشته شدن، به معنای واقعی، نه برای کشتن  سپس کشته شدن بلکه با علم به اینکه 40 نفر شمشیر زن در آن جا حضور دارند، در بستر پیامبر  برای حفظ جان ایشان خوابید.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به بیان روایتی پرداخت و گفت: در روایت است که دو فرشته مقرب خداوند به نام جبرئیل و میکائیل مورد امتحان خداوند قرار گرفتند، که اگر بنا باشد یکی از شما به قیمت بقای دیگری فنا شود کدام یک از شما حاضر به این کار هستید، که هر دو به محضر پروردگار عرضه داشتند که ما را از این انتخاب معذور بدار.

وی در باره این روایت بیان داشت: خداوند متعال فرمود به بنده من علی(ع)  نگاه کنید که چگونه خودش را در معرض مرگ قرار داد، تا پیامبر سالم بماند، میکائیل و جبرئیل از عرش به نزد علی(ع) برای تبریک آمدند و گفتند: خداوند به وجود تو در میان ملائکه مباهات کرد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: این از امتیازات انسان است که می‏تواند ایثار کند، ولی ملائکه قدرت این کار را ندارند، امتیاز دوم ظرفیت علمی بشر است، که چیزهایی ساخته است که ملائکه قدرت ساخت آن را ندارند.

وی راه رسیدن به قرب الهی را سربلند بیرون آمدن از امتحانات الهی معرفی کرد و گفت: هر کس که بخواهد به قرب الهی و درجات عالی و عزت باقی برسد باید از امتحانات سخت الهی سر بلند بیرون آید زیرا خداوند به آسانی به کسی مقام نمی‏دهد خداوند وقتی ابراهیم را امتحان کرد، او را به بلا‏های عظیم مبتلا کرد و او می‏بایست فرزند خود را قربانی کند و یا بچه خود را در بیابان‏های سوزان عربستان رها کند.

حجت‌الاسلام صدیقی بیان داشت: پس ابراهیم برای رضایت خداوند این امتحانات سخت را پذیرفت و از راحتی  و آسایش خود گذشت و خداوند به واسطه سر بلندی او از این امتحانات و بلاهای عظیم، به او مقام خلیل اللهی را داد در حالی که این مقام برای ملائکه وجود ندارد.

 وی یادآور شد: علم بشر وسیع‌تر از علم ملائکه است قرآن کریم فرمود که خداوند به ملائکه بیان کرد که من خلیفه در روی زمین هستم و اگر زمین باشد من باید نماینده مطلق در زمین داشته باشم و این یکی آیه از دلایل وجود امام زمان(ع) است که: «انی جاعل فی‌الارض خلیفه».

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان خاطر نشان کرد: انسان تمام اسماء الهی را می‏داند و با این وجود از خداوند درخواست علم بیشتری می‏کند«رب زدنی علما و الحقنی بالصالحین» و این نشان از ظرفیت و استعداد بی نهایت انسان دارد از آن پس انسان گنجینه اسرار و خزینه علوم خداوند شد./979/پ202/ن

ارسال نظرات