۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۶۸۸۸۰

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ اعلام زمان برگزاری آزمون کتبی پذیرش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) مشهد، اقامه نماز اول وقت در بازارهای اطراف حرم رضوی، پذیرش آزمون سطح سه رشته های تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی برخی از عناوین مهم‎ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی هستند.
خبرکوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) مشهد با اشاره به این که نام نویسی پذیرش برای سال تحصیلی 92-93 تا پنجم خرداد ماه 92 به صورت حضوری انجام شد، نهم خرداد را زمان آزمون کتبی اعلام و خاطر نشان کرد: دروسی مانند منطق، اصول، لمعتین، نحو و صرف، مواد امتحانی است.

وی با اشاره به ضرورت همراه داشتن تأییدیه مدرسه محل تحصیل سطح یک و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برای نام نویسی یادآور شد: با اعلام سه برابر ظرفیت پذیرش، آزمون شفاهی 18 خرداد و پس از قبولی، مصاحبه حضوری انجام خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی خراسانی در ادامه با اشاره به این که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با مساعدت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در مکان کنونی از سال 1379 ه.ش راه‌اندازی شد، گفت: سه درس رسائل، مکاسب و کفایه به عنوان پایه اجتهاد، مورد تأکید قرار گرفت و با حدود 35 طلبه آغاز به کار کرد.

وی یادآورشد: از دو سال گذشته تعداد دروس بیشتر شده و حواشی و نظرات علما همانند امام راحل، سید ضیاء، کمپانی نیز در قالب جزوات تدریس می‌شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) مشهد در ادامه با بیان این که در کنار استاد اصلی، اساتید ناظر بر تحصیل طلاب نظارت دارند، گفت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی(ره) بر اظهار نظر طلبه برای موضوع مورد مباحثه، تأکید داشت.

وی با بیان این که طلاب این مرکز می‌بایست در مورد مباحث آموزشی خود جزوه تحقیقی ارائه دهند، اظهارداشت: مقالات ارائه شده نیز که به صورت اختیاری تدوین می‌شود، ارزیابی و تقدیر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی خراسانی با بیان این که از حدود سه سال پیش بیشتر طلاب این مرکز باید در 4 ساعت صبح حضور داشته و از ساعت 7 تا 11 درس داشته باشند، ابرازداشت: افزون بر دروسی مانند قواعد فقهیه، درایه، رجال، دروس فلسفه، تفسیر و عقاید که از سوی مرکز مدیریت حوزه علیمه خراسان ارائه شده، در این مرکز تدریس می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تحصیل طلاب این مرکز در شش درس رسائل، چهار درس مکاسب و یک درس کفایه، ابرازداشت: در این مرکز، 8 طلبه یک کلاسه، 44 طلبه دو کلاسه و 30 طلبه خارج خوان با فعالیت 25 استاد ناظر و 15 استاد، حضور دارند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد در ادامه به برنامه‌های عمومی این مدرسه مانند قرائت دعای سلامتی امام زمان (عج) و ذکر حدیث و توضیح آن از سوی یکی از طلاب اشاره و ابرازداشت: پنجشنبه‌ها درس اخلاق با حضور اساتید حوزه علمیه قم و خراسان برگزار شده و می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی خراسانی تصریح کرد: این جلسه به منظور به روز بودن، مواجهه با مسائل روز و مستحدثه و آگاهی نسبت به زمان، برای طلاب این مرکز برگزار می شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) مشهد اضافه کرد: با توجه به حضور طلاب نخبه و تسلط آنان به مباحث تبلیغی و احکام، در عین حال، به صورت اختیاری موارد و نکاتی درباره تبلیغ و فن خطابه تذکر داده می‌شود.

آزمون ورودی رشته های تخصصی سطح سه حوزه خراسان

مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از آغاز نام نویسی آزمون ورودی رشته های تخصصی سطح سه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رشته های «تفسیر و علوم قرآنی»، «علوم و معارف حدیث» و «فقه مقارن» خبر داد.

وی گفت: شیوه نامه نام نویسی در پایگاه اینترنتی معالم به نشانی www.maalem.ir در دسترس داوطلبان قرار دارد.

اقامه نماز اول وقت در بازارهای اطراف حرم رضوی

عباسعلی رشید، سخنگوی شهرداری ثامن گفت: در راستای برپا داشتن نماز اول‌وقت در این منطقه، نخستین نشست رابطان نماز با حضور نمایندگان بیش از 20مجتمع تجاری و بازار منطقه با معاونت  فرهنگی واجتماعی شهرداری ثامن برگزاری شد.

وی افزود: شکل ایده‌آل برپایی نماز اول‌وقت برای کسبه و زائران و مجاوران با توجه به نزدیکی به حرم مطهر، اقامه نماز در فضای ملکوتی حرم مطهر است اما از آنجا که برخی از مجتمع های تجاری در فاصله دورتری از حرم مطهر واقع شده اند، به‌دنبال آن هستیم که نماز اول‌وقت را از سوی خود بازاریان در محل بازارها و پاساژهای اطراف حرم رضوی برگزار کنیم.

رشید با داوطلبانه خواندن این طرح، تصریح کرد: در برگزاری نماز اول وقت و ضرورت نماز جماعت از سوی بزرگان دین ما تأکیدات فراوانی شده است، از طرفی در یک نظرسنجی، 100درصد پاسخگویان با طرح موافق بودند و از برگزاری آن ابراز خشنودی می‌کردند؛ از این رو  از نمایندگان بازارها و پاساژهای اطراف حرم رضوی دعوت شد تا در صورت تمایل نسبت به برگزاری زیباتر این فریضه الهی اقدام کنند.
سخنگوی شهرداری ثامن ادامه داد: در این نشست پیشنهاد شد که برگزاری نماز اول‌وقت توسط پارچه‌نوشته‌ای در سردر مغازه‌های بازارهای اطراف حرم رضوی نصب شود تا افزون بر آگاه شدن کسبه و زائران حاضر در بازار، شاهد نشر این سنت زیبا نیز در دیگر بازارهای شهر باشیم.

بر اساس این گزارش، در این نشست، برنامه ویژه طرح داوطلبانه نماز اول‌وقت نیز ارائه شد تا پس از هماهنگی‌های اولیه بین بازاریان، به مرحله اجرا برسد.

گفتنی است، اجرای این طرح از مطالبات مکرر آیت الله علم الهدی از زمان انتصابشان به امامت جمعه مشهد بوده است.

دومین نمایشگاه منطقه ای فرصت های توسعه و سرمایه گذاری موقوفات برپا می شود

مرتضی حقیقی، مسؤول کمیته سرمایه گذاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: دومین نمایشگاه منطقه ای فرصت های توسعه و سرمایه گذاری موقوفات به منظور شناسایی فرصت های سرمایه گذاری موقوفات برپا می شود.

وی گفت: این نمایشگاه از 9 تا 11 خردادماه جاری در محل موزه مردم شناسی سبزوار  برگزار می شود و 16 پروژه شامل پروژهای مسکونی، تجاری مسکونی، گردشگری، خدماتی، رفاهی، گردشگری- پذیرایی، تجاری و تجاری اداری در این نمایشگاه ارائه می شود.

حقیقی خاطر نشان کرد: نخستین نمایشگاه فرصت های توسعه و سرمایه گذاری موقوفات سال گذشته برای موقوفات شهرستان کاشمر برگزار شد و برپایی این نمایشگاه برای موقوفات شهرستان های نیشابور، قوچان نیز طی ماه های آینده در دستور کار قرار گرفته است.

مسؤول کمیته سرمایه گذاری اداره کل گفت: در این نمایشگاه سرمایه گذاران بومی، انبوه سازان، پیمانکاران و سازمان ها و ارگان های مختلف حضور خواهند داشت.

گفتنی است، افتتاحیه این نمایشگاه سه روزه نهم خرداد ساعت 10  با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

 با حضور در انتخابات ضربتی علی گونه بر پیکر دشمنان انقلاب وارد سازیم  

 حجت اسلام حسین معصومی، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در جشن پدران آسمانی هیات رهروان ولایت شاهد شهر درود که به مناسبت گرامیداشت سالروز ولادت حضرت علی (ع)، آزاد سازی خرمشهر در محل آستان مبارکه امام زادگان این شهر برگزار شد، با تبریک ایام خجسته ولادت با سعادت این امام همام و سالروز آزاد سازی خرمشهر از اجرای برنامه ها و مراسم های هیأت رهروان ولایت شاهد شهر درود که منجر به ایجاد تحول و تحرک معنوی در این شهر شهید پرور شده است قدردانی کرد.

 وی خاطر نشان کرد: امروز دشمن با تمام توان جنگ احزابی را در مقابل ملت ایران آغاز کرده که ما باید با حضور پر شور در انتخابات ضربتی علی گونه بر پیکر دشمنان انقلاب وارد ساخته و مطیع دستورات رهبر معظم انقلاب باشیم.

 قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در ادامه سخنانش به ولایت مداری، سکوت حضرت علی برای حفظ اسلام، شیوه حکومت داری آن حضرت و رفتار عدالت گونه این امام همام اشاره کرد و افزود: ما باید همانند حضرت علی (ع) شرایط زمان و مکان را دریابیم تا بتوانیم در برابر توطئه های دشمنان ایستادگی کنیم.

تولیدات موفق صدا وسیمای خراسان رضوی در جشنواره پروانه های ایثار

تولیدات صدا و سیمای خراسان رضوی در نخستین جشنواره فیلم کوتاه پروانه های ایثار که به همت مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد، خوش درخشید.

در این جشنواره، مستند «شاید دور شاید نزدیک» اثر داوود رحمانی برای بهترین تصویربرداری و مستند «در کویر» اثر جمشید مجددی برای بهترین تدوین جایزه بخش فیلم های مستند را از آن خود کرد.

همچنین در بخش آثار کوتاه داستانی بهترین کارگردانی برای اثر «یلدای نرگس» به  آقای حسن کمالیان اهدا شد.

 گفتنی است، این جشنواره به همت مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و با همکاری بسیج جامعه زنان کشور و با هدف معرفی الگوی ایثارگری و ارتقای فرهنگ ایثار در تهران برگزار شد./930/د101/غ

ارسال نظرات