۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۶۹۵۵۲
حداد عادل:

تعبیر فروپاشی را در مورد ائتلاف درست نمی دانم/ نامزدها از مناظرات قهر نکنند

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص فرجام ائتلاف 2+1 و کیفیت برگزاری مناظرات، با بیان این که «من تعبیر فروپاشی را در خصوص ائتلاف درست نمی دانم» اظهار داشت: ممکن است هر سه نفر با توافق یکدیگر در صحنه بمانند و در خصوص شرکت یا عدم شرکت در مناظره به نظر من آقایان نباید به این زودی قهر کنند.
غلامعلي حداد عادل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حداد عادل، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری در خبرگزاری تسنیم با موضوع تبیین رئوس برنامه های فرهنگی اجتماعی خود با بیان این که انقلاب اسلامی ما به برکت یک فرهنگ اسلامی مستقل آغاز شد و به پیروزی رسید اظهار داشت: امام قبل از آن که یک شخصیت سیاسی باشند، نماینده یک تفکر و یک شخصیت فرهنگی بودند و امروز نیز مقام معظم رهبری در درجه اول یک شخصیت فرهنگی هستند.
حداد عادل با بیان این که در دولت بنده باید فرهنگ به منزله روح در پیکر دولت و چراغ راه همه قوه مجریه باشد، تصریح کرد: در «دولت تقوا و تدبیر» موضوع اول و اصلی بنده حل مشکلات اقتصادی خواهد بود اما حل مشکلات اقتصادی بدون حل مشکلات فرهنگی میسر نخواهد شد.
وی با بیان این که شعار دولت من تقوا و تدبیر است و در هر دو کلمه این شعار ظهور فرهنگ را می بینید ادامه داد: در تمام حوزه های آموزش عالی، ورزش، جوانان، هنر، کتاب، رسانه، فضای مجازی و سازمان های مردم نهاد کارگروه‌هایی  متشکل از کارشناسان متعهد و با تجربه برنامه های فرهنگی در هر حوزه را برای دولت آینده تدوین می کنند.
حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تحلیل روند مذاکرات دیروز و اعلام نظرش نسبت به تحلیل خبرگزاری فرانسه مبنی بر این که در مناظره دیروز تنها حدادعادل و جلیلی از مواضع نظام دفاع کردند، اظهار داشت: بنده مدافع نظام هستم و در هر حال به تعلق خودم به نظام افتخار می کنم و اگر معنای خبر خبرگزاری فرانسه این است، درست گفته است اما اگر به این معنی باشد که تنها من و آقای جلیلی مدافع نظام هستیم غلط گفته است.
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص نوع برگزاری مناظرات با بیان این که مناظره دیروز معایب و مزایایی داشت، ابراز داشت: اگر در بخش دوم سوال ها را مطرح می کردند و پاسخ ها محدود به موافقم و مخالفم نمی شد و به جای پرسیدن بله یا خیر هر نامزدی یک یا دو دقیقه در این حوزه صحبت می کرد بهتر بود و از حالتی که دست و پای نامزد را در پاسخ می بست، خارج می‌شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که نظر شما در مورد عملکرد دولت های نهم و دهم در خصوص حجاب چیست و این مقوله در دولت شما چگونه پیگیری خواهد شد، با بیان این که بنده دو دولت نهم و دهم را از هم متفاوت می دانم اگرچه رییس دو دولت یکی بوده اما در روش کاملا متفاوت بوده است، گفت: موضوع حجاب باید به صورت ریشه‌ای از طریق اعتقادی حل شود و باید تلاش کنیم که جامعه حجاب را به عنوان یک امر اعتقادی بپذیرد ولی در دولت دهم ما شاهد بودیم این طور وانمود شد که دولت کاری به افرادی که قانون حجاب را رعایت نکنند ندارد و گویی دولت در این زمینه وظیفه ای ندارد و در دولت نهم نیز این مطرح شد که اگر ما ببینیم حرکت سازمان یافته ای برای ترویج بدحجابی است، اقدام خواهیم کرد که این تعبیر یک معنای دیگر نیز داشت و آن این بود که با افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند برخوردی نخواهد شد.
حدادعادل در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سفرا در غیاب ابزارهای فرهنگی آرمان های ما را رقم می زدند، شما چه برنامه ای برای سپردن فرهنگ به ابزار های فرهنگی دارید، اظهار داشت: فرهنگ و ابزارهای فرهنگی نظیر سینما، ادبیات و هنر سفیران موفق تری برای ابلاغ پیام فرهنگی انقلاب هستند و بنده کاملاً به قدرت این ابزارها در عرصه دیپلماسی عمومی معتقدم و معتقدم از این طریق می شود با توده های مردم ارتباط وسیع تری پیدا کرد.
وی افزود: بنده در دولت خود تلاش خواهم کرد تا آن چه از فرهنگ انقلاب اسلامی در قالب فیلم و هنر و ادبیات عرضه می‌شود برد خارجی بیشتری پیدا کند و سعی خواهم کرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در این مسیر بیشتر تقویت کنم.
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به خبرنگاری که از تعبیر فروپاشی ائتلاف 2+1 به سبب عدم وجود فرهنگ کارگروهی در میان ایرانیان استفاده کرده بود تصریح کرد: من تعبیر فروپاشی را در خصوص ائتلاف درست نمی دانم.
حدادعادل در خصوص ترویج فرهنگ کارگروهی از مقاطع ابتدایی در آموزش و پرورش بیان کرد: این‌که ما باید از طریق آموزش‌و‌پرورش کاری کنیم که روحیه کار دسته جمعی تقویت شود، درست است و بر همین اساس در سند تحول بنیادی در آموزش‌و‌پروش و سند ملی کتاب‌های درسی به این نکته توجه کرده ایم و کتاب‌های درسی در دست تألیف نیز با توجه به همین نکته تألیف خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص توجه به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که کارگروهی نیز برای تدوین برنامه های دولت آینده در این حوزه تشکیل شده است، اظهار داشت: گردشگری از اموری است که به همان اندازه که فرهنگی است، اقتصادی نیز است و می تواند علاوه بر این که ایجاد شغل و درآمد ارزی داشته باشد، می تواند میدانی برای معرفی ارزش های فرهنگی اعم از میراث فرهنگی و یا ارزش های فرهنگی انقلاب باشد.
وی در خصوص پیشنهاد وی مبنی بر اجرای یک نظرسنجی  از سوی ائتلاف 2+1برای مشخص شدن فرد منتخب در این ائتلاف  و نیز فرجام ائتلاف 2+1  تصریح کرد: حضور ما سه نفر در ایام تبلیغات انتخاباتی امری است که با توافق هر سه نفر صورت گرفته است با این حال می تواند در کنار نظرسنجی‌های موجود یک نظرسنجی هم از ائتلاف صورت بگیرد.
حداد عادل در پاسخ به این که دیدگاه شما در خصوص مشکلات و معضلات اجتماعی از قبیل جوانان، زنان و اعتیاد و این که چرا در برنامه هایتان کم تر به این مباحث پرداخته می شود، با بیان این که در برنامه ویژه خبری در روز یکشنبه با تفصیل بیشتری در خصوص جوانان صحبت خواهم کرد، گفت: یکی از راهکارهای من در دولت تقوا و تدبیر، ترویج ازدواج های آسان است زیرا معتقدم بسیاری از مشکلات ما نتیجه دشواری ازدواج است و می توان با تدبیر در حوزه جوانان، بسیاری از هزینه‌های غیرضروری ازدواج را حذف کرد.
وی در ادامه تأکید کرد: اگر ازدواج آسان شود و خانواده تشکیل شود، بسیاری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و این امر حتی در پدیده های شومی نظیر اعتیاد و بی اخلاقی‌های اجتماعی هم تأثیر خواهد گذاشت.
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که برنامه های مدون شما در خصوص مبارزه با گرانی و تورم چه خواهد بود، با بیان این که برای مقابله باتورم و گرانی مهم‌ترین اقدام اقتصادی که باید صورت بگیرد، تثبیت قیمت ارز است، اظهار داشت: اقتصاد حاضر ما وابسته به ارز است و نوسانات غیر قابل پیش بینی ارز که دست دشمن نیز در آن دیده می شود، ایجاد بی ثباتی در بازار کرده است و وارد کننده و تولید کننده نگران آن هستند که مبادا این قیمت طوری باشد که آن ها متتضرر شوند و این باعث می شود که همه یک حاشیه بالایی در قیمت گذاری لحاظ کنند که اگر قیمت دلار افزایش پیدا کرد در خرید بعدی محصولات متضرر نشوند.
حداد عادل در ادامه تأکید کرد: تثبیت ارز شرط سامان دهی اقتصاد ما و مبارزه با تورم و گرانی است در مناظره ها و گفتگوها بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که معضل و مشکل اساسی حوزه هنر به ویژه سینما چست، با بیان این‌که سینما در میان انواع هنرها شاید پر نفوذ ترین و قابلیت جهانی شدن آن هم از همه هنر ها شاید بیش تر باشد، گفت: سینمای قبل از انقلاب عمدتاً معطوف به غرب بوده است و خشونت، بی بندوباری و بی اخلاقی جنسی از لوازم سینمای غربی وهالیوودی است.
 وی با اشاره به این که سینمای ما، قبل از انقلاب بیمار بوده است، افزود: متأسفانه نیروهای مذهبی و معتقد به انقلاب متناسب با نیاز جامعه به سراغ سینما نرفته و در رشته سینما تحصیل نکرده و مهارت های لازم را پیدا نکرده اند و ما باید این را جبران کنیم و جوانان انقلابی ما باید به عنوان یک وظیفه انقلابی سینما را مهم بدانند و عرصه را خالی نگذارند.
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص فرجام ائتلاف 2+1 و کیفیت برگزاری مناظرات اظهار داشت: یکی از احتمالات این است که یک هفته قبل از روز انتخابات یک نفر بماند و نیز ممکن است هر سه نفر با توافق یکدیگر در صحنه بمانند و در خصوص شرکت یا عدم شرکت در مناظره به نظر من آقایان نباید به این زودی قهر کنند، می شود عیب و اشکالات را به صدا و سیما منتقل کرد تا بهتر برگزار شود، به هر حال صدا و سیما در عین این که می خواهد مناظره ها برگزار شود، نگران این است که بداخلاقی های مناظره ها در 4 سال گذشته تکرار نشود.
حداد عادل در تبیین نظر خود در خصوص دولتی شدن فرهنگ یا مردمی شدن فرهنگ گفت: در عرصه فرهنگ اموری هست که از جمله وظایف حاکمیتی است و حاکمیت نمی تواند خود را در قبال آن ها مسئول نداند ولی فرهنگ امری مردمی است و دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند و میدان باز و آزاد و پر نشاط را در محدوده هنجارها برای ظهور ابتکارات مردمی فراهم کن.
وی افزود: چون اقتصاد هنر و فرهنگ ضعیف است، دولت مجبور است در برخی موارد ورود پیدا کند، به عنو‌ان مثال در امر کتاب، کتاب هایی مانند دایره‌المعارف ها و دانشنامه ها وجودشان ضروری است و بخش خصوصی در تدوین این‌ها به سبب زمان‌بر و هزینه‌بر بودن این‌ها تدوین این ها ناتوان است و همین طور در خصوص ساخت موزه ها نیز اقتصاد هنر در جامعه ضعیف مانده است به همین سبب دولت باید در این ها ورود پیدا کند. /9590/ز503/ع
ارسال نظرات