۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۶۹۷۶۷
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

اطلاع رسانی جامع اقتصادی سبب پیش‌گیری از فساد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی، اطلاعات اقتصادی در جامعه را کم دانست و گفت: آمار اقتصادی که در کشور وجود دارد، شفاف نیست و مخدوش است و اگر هم وجود داشته باشد، در دسترس همه مردم نیست، باید یک اطلاع رسانی جامعه از اوضاع اقتصادی صورت گیرد تا جامعه در متن فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرند و حماسه اقتصادی به وجود آید.
حماسه سياسي ، حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام کاظم قاضی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» با اشاره به سازوکار‌های تحقق حماسه اقتصادی در کشور گفت: حماسه و جهاد اقتصادی وقتی محقق می‌شود که شرایط لازم را با حضور حداکثری مردم در جامعه و فضای اقتصاد فراهم آوریم، انتخابات یک گوشه‌ای از تحقق این حماسه است.

وی ادامه داد: در راستای حماسه اقتصادی لازم است که مردم با سلایق مختلف وارد بحث انتخابات شوند و شخصی را برگزیند که بتواند اقتصاد کشور را به سوی تعالی هدایت کند و این همان بحث مدیریت جدی و سالم در اقتصاد اسلامی است.

مدیریت اقتصادی قوی

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: مدیریت اقتصادی این است که مقام‌های اجرایی در کشور به خوبی شرایط اقتصادی مملکت را درک کنند و با روحیه مردمی و انقلابی خود بتواند مشکلات کشور را به حداقل رسانند.

وی افزود: سیاست نقش بزرگی در اقتصاد دارد و این دو با هم ارتباط دوسویه دارند، اگر سیاست ما برگرفته از ارزش‌های اسلامی باشد، اقتصاد نیز به سمت رشد و حماسه می‌رود.

کار جمعی در کشور

این استاد حوزه و دانشگاه، کار گروهی در کشور را عامل مهمی در حل گره‌های اقتصادی کشور دانست و ابراز داشت: باید از ستاره پروری در مسائل اقتصادی دوری کرد، یعنی نباید در بحث اقتصاد بر فرد خاص تکیه شود و فقط او را عامل حماسه اقتصادی معرفی کرد.

وی تأکید کرد: برای تحقق حماسه باید همه گروه‌ها و احزاب سیاسی و اقتصادی به صحنه بیایند و حماسه خلق کنند، اگر اقتصاد ما با مشکل روبرو شده است، به خاطر این است که متخصصین اقتصادی با هم دیگر تعامل جدی نداشته‌اند.

تدبیر در اقتصاد کشور

حجت‌الاسلام قاضی‌زاده یادآور شد: تدبیر اقتصادی موجب می‌شود که تمام سرمایه‌های کشور در اختیار رشد و شکوفایی اقتصادی قرار گیرد، ولی عدم تدبیر در اقتصاد، جامعه را مانند شرایط کنونی به سمت گرانی و نارضایتی سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر در ماورای طرح‌های اقتصادی، عده‌ ای زیادی از افراد صاحب‌نظر حضور یابند، گره‌های اقتصادی کشور باز می‌شود، باید در حوزه اقتصاد فکر جدی شود و از اجرای طرح‌های آسیب‌زا در این حوزه جلوگیری کرد.

اطلاع‌رسانی اقتصادی

این کارشناس حوزوی، وجود اطلاعات آزاد اقتصادی در زمینه‌های مختلف را امر اساسی در رشد اقتصاد برشمرد و گفت: اگر عده‌ خاصی از روزنه‌های اقتصاد و پیچ‌و‌خم آن آگاه باشند، موجب فساد و رانت می‌شود، باید مردم را در جریان کارهای اقتصادی کشور قرار داد و عموم مردم بدانند که در حوزه اقتصاد چه می‌گذرد.

وی در پایان ابراز داشت: آمار اقتصادی که در کشور وجود دارد، شفاف نیست و مخدوش است و اگر هم وجود داشته باشد، در دسترس همه مردم نیست، باید یک اطلاع رسانی جامعه از اوضاع اقتصادی صورت گیرد تا جامعه در متن فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرند و حماسه اقتصادی به وجود آید./978/ت302/ن

ارسال نظرات