۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۷۰۴۴۹
امام جمعه شبستر:

بعثت عالی‌ترین رحمت الهی به بشر بوده است

خبرگزاری رسا ـ معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی بعثت را آغاز تحول فکری بشریت دانست و گفت: بعثت عالی‌ترین رحمت الهی به بشر بوده است.
 مبعث پيامبر(ص)

حجت الاسلام علی محمدزاده، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که بعثت پیامبر گرامی اسلام، عالی‌ترین هدیه الهی به بشریت و کل کائنات محسوب می شود، اظهار داشت: عید مبعث یادآور پیام حقیقی رسول خاتم یعنی وحدت، عدالت، عقلانیت، برادری و برابری، احسان، ایثار و دوری از تبعیض است.


وی بعثت خاتم الانبیاء را تجلی نور هدایت تمام انبیای الهی دانست و تصریح کرد: سعادت جامعه بشری تنها در گرو دریافت پیام مبعث رسول اکرم(ص) نهفته است، بعثت پیامبر اسلام به‌قدری دارای اهمیت است که کل وقایع هستی به نوعی متأثر از آن است، در حقیقت می توان بعثت را سرآغاز تحول فکری و عقیدتی بشریت دانست.


حجت الاسلام محمدزاده ادامه فسلفه بعثت که همان هدایت انسان‌ها از جهل به رستگاری است را با امامت و ولایت میسر دانست و گفت: ملاک و معیار سنجش اعمال انسان‌ها بعد از بعثت، انطباق با رفتار و کردار پیامبر گرامی اسلام(ص) است، از سوی دیگر سیره ائمه اطهار تجلی سنت نبوی بوده است، ضمن این‌که در دوران غیبت کبری نیز ولایت‌مداری مقدمه درک پیام بعثت و سیر راه سعادت است.


امام جمعه شبستر با بیان این‌که اوج رحمت الهی برای زمین و آسمان در بعثت رسول اکرم(ص) تجلی یافته است، افزود: اگر بشر بر فلسفه بعثت آگاهی یافته و به معارف نبوی رجوع کند، سعادت دنیوی و اخروی خود را تضمین کرده است. مبعث، روزی به بلندای تاریخ آزادگی، رستگاری و بندگی مطلق پروردگار هستی و یگانه است.


وی مبعثت را روز رهایی از جاهلیت درون و حرکت به سمت عبودیت دانست و گفت: باید با شناخت ظرفیت های موجود در عید مبعث در جهت تعالی امت اسلامی گام برداشت، یکی از مهم ترین فرصت های موجود وحدت مسلمانان با بهره مندی از پیام و فلسفه بعثت است که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.


معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی بعثت پیامبر اسلام را رهایی از پلیدی ها و گرایش به سعادت عنوان کرد و  افزود: اگر امت اسلامی به فلسفه بعثت بدون هیچ گونه حب و بغضی توجه داشته باشد، به حقیقت غدیر خواهد رسید و آن گاه وحدت واقعی تجلی خواهد یافت.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اوضاع و شرایط حاکم بر جامعه در دوران بعثت رسول گرامی اسلام پرداخت و گفت: زندگی سراسر نور و رحمت حضرت محمد(ص) قبل از بعثت چنان پاک و معصومانه بود که وقتی به نبوت رسید، هیچ یک از مخالفان او نتوانست حتی یک نکته غیر اخلاقی از زندگی چهل‌ساله او به یاد آورند.


 حجت الاسلام محمدزاده لقب محمد امین(ص) را نشانه‌ای از حسن نیت مردم آن دوران نسبت به پیامبر اسلام قبل از بعثت دانست و خاطرنشان کرد: قرآن خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) را اسوه و الگوی اخلاقی مردم معرفی می‌کند، چنانکه خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب نه تنها می فرماید «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی ‏رَسُول ِاللَّهِ أُسْوَة حَسَنَة» بلکه در آیه 4 سوره مبارکه قلم او را داری خلق عظیم می‌داند./935/ت303/ب

ارسال نظرات